Konto pracodawcy


Rynek logistyczny musi być gotowy na rekordowe zwroty po Świętach Bożego Narodzenia

Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale po fali dużych zakupów w listopadzie i grudniu następuje ogromna fala zwrotów. Sprzedawcy detaliczni oferują wiele możliwości zwrotu produktów zakupionych przed świętami Bożego Narodzenia, a analitycy branżowi przewidują, że nawet 40 procent zakupów online wraca do sprzedawców! Eksperci C.H. Robinson ostrzegają przed bezprecedensową presją na łańcuchy dostaw w grudniu i styczniu, gwałtowny wzrost zakupów online prowadzi bowiem do tego, że większa liczba konsumentów zwraca towary.

Z raportu PostNord wynika, że w 2019 roku co trzeci Polak kupujący w sieci deklarował, że zwrócił towar. To aż o 9 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Ze względu na kwitnący rynek e-commerce, oczekuje się, że wskaźniki te w 2020 roku będą jeszcze wyższe. Dynamika wzrostu zwrotów zbliża polski rynek do rozwiniętych zachodnich rynków e-commerce. Na przykład w Wielkiej Brytanii ponad trzy czwarte (78 proc.) konsumentów zapoznaje się z warunkami zwrotu, zanim zdecyduje, gdzie zrobić zakupy. Gorączka zwrotów zwykle zaczyna się pod koniec listopada, po Black Friday oraz Cyber Monday, 2 stycznia znany jest w kraju jako Narodowy Dzień Zwrotów, tego dnia procesowanych jest o 72 proc. więcej zwrotów niż w każdy inny dzień grudnia.

Strategia zarządzania zwrotami
Eksperci podkreślają, że firmy muszą upewnić się, że posiadają solidną strategię zarządzania zwrotami, pomoże im to zapewnić najlepszą możliwą obsługę klienta, a przede wszystkim zmaksymalizować odzyskanie jak największej wartości ze zwracanych towarów. Według nich zbieranie danych ma kluczowe znaczenie dla wszystkich, a więc sztuczna inteligencja oraz technologie analizy predykcyjnej będą miały do odegrania w tym roku znaczącą rolę. Do przeanalizowania będzie bowiem wiele informacji na temat milionów oczekiwanych zwrotów.
- Łańcuchy dostaw staną w obliczu chaosu, jeśli nieodpowiednio zarządzą zwrotami w tegorocznym okresie świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Istnieje realne ryzyko, że logistyka zostanie przytłoczona ogromnym wzrostem zwrotów ze sprzedaży online. Należy przygotować się na to wyzwanie, zwłaszcza, że w związku z pandemią ludzie rzadziej decydują się na zakupy w centrach handlowych, a pewne ograniczenia społeczne nadal obowiązują - mówi Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. zarządzania produktem w C.H. Robinson Europe.

O co należy zadbać?
- Po pierwsze, należy zebrać dane dotyczące stanu przedmiotu i powodu zwrotu. Pozwoli to określić czy artykuł powracający do magazynu nadaje się do odsprzedaży, czy też należy go naprawić albo nadaje się już tylko do zniszczenia. Po drugie ważne jest, aby zebrać dane na wczesnym etapie procesu zwrotu. Trudno przewidzieć bowiem stan zwracanego przedmiotu. Dlatego niezwykle ważne jest, aby przyjrzeć się towarowi uważnie podczas wprowadzania go do transportu. Po dostawie z powrotem do magazynu równie ważna jest widoczność zwracanych towarów, aby można było je zweryfikować, zapobiegając w ten sposób niepotrzebnej utracie zapasów. Wreszcie kluczowe jest kontrolowanie towarów, które są wysyłane z powrotem do magazynu. Każdy powrót do magazynu może ograniczyć istotne i aktualne operacje. Kontrolując zwrócone produkty, firmy mogą pozbywać się ich lub przekazywać dalej te, których nie można sprzedać w sklepie – radzi Arkadiusz Glinka.

(źr. C.H. Robinson)

kobiety w logistyce
Kobieca strona DHL Supply Chain
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Jak nauczyć kierowcę zawodowego jeździć taniej?
Nowe rozporządzenie UE - jednolitość kontroli i harmonizacja przestrzegania wytycz ...
Jakie obowiązki w czasie upałów ma pracodawca?
Karnet ATA ułatwia czasowy wywóz towarów
Urlopy 2021 – nowe uprawnienia pracodawcy a pracownika
Od 1 lipca zmiana samochodu osobowego na ciężarowy będzie wymagała zapłaty podat ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Po co właściwie ta właściwość?
Proponowane zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców zwiększą koszty o 35 proc.
Płatności po terminie zmorą dla 8 na 10 firm – czy może być jeszcze gorzej?
Przewoźnicy drogowi z rekordowym zadłużeniem
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Stabilny wzrost rynku magazynowego w segmencie Small Business Unit
Grupa Raben zdecydowała się na kredyt powiązany ze zrównoważonym rozwojem
ID Logistics przedłuża umowę z Auchan Retail Polska
CEVA Logistics z tytułem Lidera w Magicznym Kwadrancie Gartnera 2021
Hegelmann Poland buduje centrum operacyjne dla kierowców
Hillebrand przejmuje kolejną firmę z rynku logistyki dla branży beverage
PEKAES uruchomił kolejne połączenie drobnicowe do Grecji
UPS pomoże firmom e-commerce we wdrażaniu zmian w unijnych przepisach o VAT
Continental testuje prototypy opon do elektrycznych ciężarówek
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC