Konto pracodawcy


Rynek logistyczny musi być gotowy na rekordowe zwroty po Świętach Bożego Narodzenia

Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale po fali dużych zakupów w listopadzie i grudniu następuje ogromna fala zwrotów. Sprzedawcy detaliczni oferują wiele możliwości zwrotu produktów zakupionych przed świętami Bożego Narodzenia, a analitycy branżowi przewidują, że nawet 40 procent zakupów online wraca do sprzedawców! Eksperci C.H. Robinson ostrzegają przed bezprecedensową presją na łańcuchy dostaw w grudniu i styczniu, gwałtowny wzrost zakupów online prowadzi bowiem do tego, że większa liczba konsumentów zwraca towary.

Z raportu PostNord wynika, że w 2019 roku co trzeci Polak kupujący w sieci deklarował, że zwrócił towar. To aż o 9 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Ze względu na kwitnący rynek e-commerce, oczekuje się, że wskaźniki te w 2020 roku będą jeszcze wyższe. Dynamika wzrostu zwrotów zbliża polski rynek do rozwiniętych zachodnich rynków e-commerce. Na przykład w Wielkiej Brytanii ponad trzy czwarte (78 proc.) konsumentów zapoznaje się z warunkami zwrotu, zanim zdecyduje, gdzie zrobić zakupy. Gorączka zwrotów zwykle zaczyna się pod koniec listopada, po Black Friday oraz Cyber Monday, 2 stycznia znany jest w kraju jako Narodowy Dzień Zwrotów, tego dnia procesowanych jest o 72 proc. więcej zwrotów niż w każdy inny dzień grudnia.

Strategia zarządzania zwrotami
Eksperci podkreślają, że firmy muszą upewnić się, że posiadają solidną strategię zarządzania zwrotami, pomoże im to zapewnić najlepszą możliwą obsługę klienta, a przede wszystkim zmaksymalizować odzyskanie jak największej wartości ze zwracanych towarów. Według nich zbieranie danych ma kluczowe znaczenie dla wszystkich, a więc sztuczna inteligencja oraz technologie analizy predykcyjnej będą miały do odegrania w tym roku znaczącą rolę. Do przeanalizowania będzie bowiem wiele informacji na temat milionów oczekiwanych zwrotów.
- Łańcuchy dostaw staną w obliczu chaosu, jeśli nieodpowiednio zarządzą zwrotami w tegorocznym okresie świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Istnieje realne ryzyko, że logistyka zostanie przytłoczona ogromnym wzrostem zwrotów ze sprzedaży online. Należy przygotować się na to wyzwanie, zwłaszcza, że w związku z pandemią ludzie rzadziej decydują się na zakupy w centrach handlowych, a pewne ograniczenia społeczne nadal obowiązują - mówi Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. zarządzania produktem w C.H. Robinson Europe.

O co należy zadbać?
- Po pierwsze, należy zebrać dane dotyczące stanu przedmiotu i powodu zwrotu. Pozwoli to określić czy artykuł powracający do magazynu nadaje się do odsprzedaży, czy też należy go naprawić albo nadaje się już tylko do zniszczenia. Po drugie ważne jest, aby zebrać dane na wczesnym etapie procesu zwrotu. Trudno przewidzieć bowiem stan zwracanego przedmiotu. Dlatego niezwykle ważne jest, aby przyjrzeć się towarowi uważnie podczas wprowadzania go do transportu. Po dostawie z powrotem do magazynu równie ważna jest widoczność zwracanych towarów, aby można było je zweryfikować, zapobiegając w ten sposób niepotrzebnej utracie zapasów. Wreszcie kluczowe jest kontrolowanie towarów, które są wysyłane z powrotem do magazynu. Każdy powrót do magazynu może ograniczyć istotne i aktualne operacje. Kontrolując zwrócone produkty, firmy mogą pozbywać się ich lub przekazywać dalej te, których nie można sprzedać w sklepie – radzi Arkadiusz Glinka.

(źr. C.H. Robinson)

kobiety w logistyce
Transformacje na 9. Forum Kobiet w Logistyce!?
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2021”
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Co, jeśli mleko się wylało…
Jak wysyłać częściej i nie płacić więcej? Hillebrand o łańcuchach dostaw w b ...
Polski Ład może zmobilizować do przejścia na samozatrudnienie?
Przewozy SENT w dobie e-TOLL – nawet 10 tys. zł kary za niedopełnienie formalnoś ...
reklama
Jaki szablon CV wybrać do podania o pracę w logistyce?
L4 tuż przed odejściem z pracy - jakie konsekwencje może tworzyć?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Kondycja branży transportowej a inflacja
Jakie zmiany wywoła elektromobilność w branży TSL?
Zatory płatnicze w MŚP – które branże i regiony potrzebują wsparcia?
Biznes sięga chmur
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Ruszyła budowa Prologis Park Warsaw – Żerań
Emirates inwestują 1 mld USD w nowe samoloty cargo i przebudowę samolotów pasażer ...
FedEx Express zwiększa przepustowość sieci lotniczej przed szczytem sezonu wysyłk ...
Trans.eu ogłasza nowe produkty i wielkie plany ekspansji
Konsumenci chętnie kupują w sieci „z drugiej ręki”
Valery Muyard nowym prezesem Renault Trucks Polska
Kuehne+Nagel jako pierwszy oferuje zrównoważone paliwo dla wszystkich przesyłek w ...
Boże Narodzenie – wzmożony popyt i wyjątkowe wyzwanie dla branży logistycznej
W 2021 roku elektryczna flota InPost przekroczy 300 aut
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC