Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak rozwija się polski transport zasilany paliwami alternatywnymi?

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że samochody zasilane paliwami CNG i LNG stanowią ok. 1,3 proc. całej floty pojazdów na świecie. Z kolei wg raportu PZPM o branży motoryzacyjnej 2018/2019, udział samochodów elektrycznych na polskim rynku, pomimo szybkiego przyrostu, wynosi zaledwie ok. 0,2 proc. Co więcej, wg ekspertów Polskiego Instytutu Ekonomicznego, upowszechnienie w naszym kraju e-pojazdów nastąpi nie wcześniej niż w 2040 r. Jakie są perspektywy rozwoju sektora pojazdów wykorzystujących paliwa alternatywne w kraju? Odpowiada w poniższym komentarzu Marcin Puchalski, kierownik regionalny ds. sprzedaży hurtowej i flotowej, Anwim S.A., właściciela sieci stacji paliw MOYA.

- O ile technologia wykorzystania CNG (sprężonego gazu ziemnego) do napędzania samochodów ciężarowych znana jest od pewnego czasu, to kwestia wykorzystania LNG (skroplonego gazu ziemnego) jest tematem stosunkowo nowym. Dziś, szczególnie w Polsce, ze względu na wysokie ceny nie ma wielu chętnych na zakup samochodów wykorzystujących paliwo LNG. Pojazdy w tej technologii są średnio dwa razy droższe od konwencjonalnych. Osobną kwestią jest niewielka dostępność stacji tankowania LNG, brak rynku wtórnego i wysokie koszty serwisu pojazdów zasilanych tym rodzajem paliwa. Niemniej obserwujemy coraz większe zainteresowanie wykorzystaniem paliw alternatywnych w pojazdach ciężarowych. Co warte zaznaczenia, władze krajów europejskich zachęcają firmy logistyczne i transportowe do wykorzystywania paliw alternatywnych. Na przykład 1 stycznia 2019 r. w Niemczech weszła w życie ustawa, która do końca 2020 r. zwalnia całkowicie z opłat drogowych pojazdy wyposażone w instalacje CNG, LNG i pojazdy z napędem hybrydowym np. ON i LNG z zastrzeżeniem większego niż 50% udziału gazu ziemnego w mieszance paliwowej.
W związku z tym obecny trend na rynku transportu i logistyki to promowanie sprzedaży aut wyposażonych w instalacje CNG i LNG. Wykorzystanie paliw w transporcie daje to oszczędności nawet do 19 eurocentów na 1 km wynikające ze zwolnienia z opłat drogowych MAUT oraz dodatkowe ok. 15% wynikające z niższej ceny CNG/LNG w porównaniu do oleju napędowego.

Rozwój sektora paliw alternatywnych zależy przede wszystkim od rentowności branży transportowej. Kolejne obostrzenia podatkowe, wzrost płacy minimalnej, składek ZUS czy chociażby kontrowersyjny pakiet mobilności mogą spowodować wzrost cen usług. Jeśli więc wszystko dookoła podrożeje, w tym i paliwo, które stanowi nawet do 70% ogółu kosztów statystycznej firmy transportowej, to z pewnością przedsiębiorstwa będą musiały szukać oszczędności również w kontekście zastosowania paliw alternatywnych.
Pytanie, co się wydarzy, jeśli popularność paliwa LNG/CNG zacznie rosnąć? Jak zachowa się rynek, czy resort finansów nie wprowadzi nowych podatków obciążających alternatywne paliwa? W mojej opinii w sytuacji, gdyby przewoźnicy masowo zaczęli korzystać z paliw LNG/CNG, znacząco spadłyby wpływy z akcyzy i podatków zawarte w tradycyjnych paliwach pędnych. Istnieje ryzyko, że wraz ze wzrostem popularności paliw alternatywnych zostaną one obłożone nowymi podatkami.
Sprawa pojazdów elektrycznych wygląda zgoła inaczej, ponieważ większość z nich to samochody osobowe. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, na koniec sierpnia ubiegłego roku liczba aut elektrycznych w Polsce wynosiła ponad 6,6 tys. Procentowo jest to niewielka liczba, jednak warto zwrócić uwagę na spore przyrosty, sięgające niemal 25% r/r. Działania władz sprzyjają rozwojowi elektromobilności. Jednostki samorządu terytorialnego z liczbą mieszkańców, która jest większa niż 50 tys. muszą w swoich flotach mieć przynajmniej 10% pojazdów na prąd. Co więcej, auta tego typu są zwolnione z akcyzy, opłat parkingowych, mogą poruszać się po buspasach.

Mimo wszystko nie spodziewamy się rewolucji elektromobilności w najbliższych kilkunastu latach ze względu na wysokie ceny „elektryków”, długie czasy ładowania (kilkadziesiąt minut) i krótkie zasięgi jazdy. Z zainteresowaniem jednak obserwujemy ten rynek, dostosowując się do niego. Dlatego na stacjach paliw MOYA zaczynają pojawiać się stacje szybkiego ładowania. Przykładem może być otwarty w ubiegłym roku obiekt w Międzyzdrojach.

Stacje MOYA obecne są we wszystkich województwach przy głównych trasach tranzytowych, drogach lokalnych i w miastach. Oferują najwyższej jakości paliwa: benzynę 95, 98, LPG oraz olej napędowy w wersji standardowej oraz premium – ON MOYA Power. Kierowcy pojazdów ciężarowych i dostawczych mają do dyspozycji dystrybutory zapewniające szybkie tankowanie paliw oraz dostęp do coraz popularniejszego płynu AdBlue. Część stacji MOYA wyposażona jest dodatkowo w parkingi dla samochodów ciężarowych, myjnie, kompresory czy odkurzacze. Stacje działające w ramach sieci spełniają najwyższe standardy obsługi i jakości. Gwarancją jakości paliw na stacjach w barwach MOYA jest niezależny program badania paliw – TankQ.

(źr. Anwim S.A.)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.