Konto pracodawcy


Intralogistyka w 2019 – co działo się w polskiej gospodarce magazynowej?

Dynamiczny przyrost powierzchni magazynowej, upowszechnienie baterii litowo-jonowych, rozwiązań automatyzacyjnych i cyfrowych, a także zapowiedź przepisów, które jeszcze bardziej przyspieszą technologiczne zmiany – to kilka spośród tematów, które dominowały w intralogistyce w minionym roku.

W 2019 r. dynamicznie zwiększała się ilość oddawanej do użytku powierzchni magazynowej, a firmy chciały zwiększać zatrudnienie. I choć trudno było o zmotywowane i kompetentne kadry, dostawcy rozwiązań logistycznych oferowali sprzęty i systemy pozwalające sobie z tym radzić. Oto wybrane zmiany, które dominowały w roku 2019 w obszarach przestrzeni magazynowej, technologicznych innowacji oraz przepisów wpływających na działające w tej branży podmioty.

Przestrzeń magazynowa
Według raportu Savills Research rynek magazynowy w Polsce 2019 roku utrzymywał dużą dynamikę wzrostu. Od stycznia do września 2019 roku oddano do użytku o 39 proc. więcej powierzchni niż w porównywalnym okresie 2018 r. Rynek wchłonął 1,6 mln mkw. powierzchni (wzrost o 7 proc.). Jak podano w opracowaniu „Marketbeat: polski rynek magazynowy” Cushman & Wakefield po III kwartale, zasoby powierzchni osiągnęły w naszym kraju poziom 17,76 mln mkw. W strukturze inwestycji dominowały parki logistyczne z modułami BIG-BOX, inwestycje Build-To-Suit oraz Small Business Units, których rozwój jest szczególnie uwarunkowany rosnącą dynamiką branży e-commerce i potrzebą skrócenia czasu dostaw w aglomeracjach. Szybki wzrost podaży powierzchni w tym sektorze nie rozregulował jednak rynku. Odsetek pustostanów i koszty czynszu pozostają na stabilnym poziomie. Z rynku docierają już jednak pierwsze sygnały, że w 2020 roku wzrost podaży nieco zwolni. Na koniec III kwartału 2019 w budowie pozostawało 1,8 mln mkw. magazynów – o 13 proc. mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W parze ze zwiększaniem powierzchni szły plany zwiększonego zatrudnienia nowych pracowników. Podniesienie ich liczby w II i III kwartale deklarowało, odpowiednio, 17 i 20 proc. przedsiębiorstw tej branży. Głównie poszukiwano zawodowych kierowców, operatorów wózków widłowych z uprawnieniami UDT oraz pracowników magazynowych i pakowaczy.

Rozwój technologii
Powszechny niedobór rąk do pracy stymulował rozwój technologicznych rozwiązań, które miały zwiększać efektywność  pracy – w tym dzięki poprawie ergonomii – i wspomagać optymalizację procesów. Tak jak zdalne urządzenie do pomiaru ładunków; inteligenta rękawica rozpoznającą zarówno kody kreskowe, jak i 2D, oprogramowanie do szkolenia operatorów w wirtualnej rzeczywistości. A pośród wózków, pierwszy reach truck ze zintegrowaną baterią litowo-jonową; wyjątkowo ergonomiczny wózek czołowy, ale też i zautomatyzowany zestaw transportowy będący w stanie całkowicie przejąć zaopatrzenie linii produkcyjnych.
– Zapotrzebowanie na zautomatyzowane rozwiązania transportowe jest wysokie i szybko rośnie. Nie tylko w przemyśle, ale także w sektorze handlu i usług przedsiębiorcy zmagają się ze zwiększającymi kosztami pracy i niedoborem wykwalifikowanych pracowników. E-commerce dodatkowo zwiększa presję na logistykę z krótkim czasem dostawy. Dzięki systemom AGV i automatycznym rozwiązaniom magazynowania można dziś realizować bardzo ekonomiczne i skalowalne rozwiązania transportu i przeładunku – zwiększając konkurencyjność firmy niezależnie od branży, w której działa – mówi Rhea Langkammer, pełniąca w STILL funkcję Head of Marketing Business Line Sales Applications & Services.

Zmiany w prawie
Dalszemu rozwojowi technologicznemu, zarówno w obszarze ekologicznych napędów, jak i rozwiązań cyfryzacji sprzyjały też przepisy prawa i ich wytyczne. Przykładowo, od grudnia 2018 obowiązuje Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego urządzeń transportu bliskiego (UTB). By spełnić jego postulaty dotyczące prowadzenia dziennika konserwacji oraz rejestracji przebiegu eksploatacji dla każdego funkcjonującego w zakładzie UTB warto zaopatrzyć się w sprzęt i oprogramowanie do automatycznej ewidencji. Przepis zresztą wprost dopuszcza dokumenty w wersji elektronicznej. – Systemy klasy Fleet Manager, których przykładami są STILL FleetManager albo neXXt fleet, pod warunkiem wyposażenia wózków w nadajniki GPRS, automatycznie gromadzą dane na temat liczby roboczogodzin, długości przejechanych tras itp. Nie tylko zawierają więc dane potrzebne do optymalizacji użytkowania floty intralogistycznej, ale także – poniekąd jako efekt uboczny – pozwalają bez wysiłku pozyskać dane potrzebne w świetle przepisów. Dają także możliwość prowadzenia elektronicznego dziennika konserwacji oraz jej planowania – mówi Rafał Pańczyk, Advanced Applications Manager STILL Polska. - Rozwiązanie znacząco zmniejsza liczbę czynności, które osoba odpowiedzialna za dozór techniczny nad wózkami musi wykonać, by prowadzić wzorcową dokumentację – dodaje.

Unijne ustawodawstwo premiuje natomiast wózki nisko- i bezemisyjne. Od 1 stycznia 2019 (dla wybranych pojazdów od początku 2020) obowiązuje dyrektywa o „limitach emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych oraz homologacji dla silników spalinowych wewnętrznego spalania do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach”. Wprowadza ona wymóg, by każdy noworejestrowany w Unii pojazd spełniał restrykcyjne wytyczne. Według ekspertów wskutek przepisów dążących do ograniczenia w Europie emisji CO2, koszt zakupów wózków spalinowych może wkrótce wzrosnąć o 15-20 proc. W niektórych przypadkach będą one droższe niż elektryczne odpowiedniki. Otwiera to drogę „pod strzechy” nowoczesnym, wydajnym i ekologicznym maszynom z bateriami Li-Ion, które nie tylko spełniają wszelkie normy, ale także – jak wykazano w ostatnich testach – są w stanie prześcignąć wózki Diesla pod względem efektywności pracy.

(źr. STILL)

kobiety w logistyce
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
Koronawirus - KE opublikowała wytyczne dla transportu
Koronawirus: Jakie wyzwania stoją przed pracownikami?
Holandia wprowadza obowiązek zgłaszania pracowników delegowanych w kabotażu
Duńska płaca minimalna obejmie transport kombinowany i kabotaż
Eksport alkoholi do Rosji - Hillebrand o wymogach i znalezieniu kontrahenta
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Koronawirus wymusi uregulowanie prawne pracy zdalnej?
Czy Covid-19 wpływa na sektor nieruchomości przemysłowo - logistycznych?
Spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Wpływ koronawirusa na e-commerce
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Emirates zawiesiły większość lotów pasażerskich, połączenia cargo bez zmian
Dachser rozszerza most powietrzny do Chin
CEVA Logistics wyczarterowała 86 frachtowców aby wesprzeć łańcuchy dostaw
Lublin w czołówce miast CEE
Grupa Fracht uruchamia regularne loty cargo na trasie Europa - USA
GEFCO Polska uruchamia regularne przewozy do Maroka
Omega Pilzno zwiększa flotę o 50 nowych ciągników siodłowych
MLP Group wypracowało blisko 130 mln zł zysku netto
Rossmann otwiera magazyn dystrybucyjny w Panattoni Park Warsaw South Janki
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC