Konto pracodawcy


Apetyt inwestorów na nieruchomości w CEE nie spada

W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. wartość inwestycji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej osiągnęła poziom ok. 9 mld euro. Największy udział w tym wolumenie miał sektor powierzchni biurowych – 58 proc., następnie charakteryzujące się znacznie mniejszą dynamiką sektory powierzchni handlowych – 18 proc., przemysłowych i logistycznych – 9 proc. oraz hotelowych – 8 proc.

— Na większości rynków w regionie CEE, z wyjątkiem Czech i Polski, zanotowano spadek wartości inwestycji w pierwszych trzech kwartałach roku w stosunku do analogicznych okresów w latach 2018 i 2017. Jednak z uwagi na fakt, że najwięcej transakcji zawieranych jest zazwyczaj w IV kw. roku, spodziewamy się utrzymania w regionie tempa podobnego do tego z trzech ubiegłych lat. Prognozujemy, że wartość inwestycji w roku 2019 wyniesie pomiędzy 12,5 mld euro a 13,5 mld euro” — mówi Kevin Turpin, dyrektor regionalny ds. badań rynku na Europę Środkowo-Wschodnią w Colliers International.

Apetyt inwestorów na wszystkie klasy aktywów w regionie CEE utrzymuje się na dobrym poziomie. Inwestorzy poszukują możliwości alokacji kapitału, a sytuacja na rynku w regionie Europy Środkowo-Wschodniej przyciąga ich uwagę. Na niektórych rynkach i w niektórych sektorach dostrzec można niedobór produktów odznaczających się niskim ryzykiem inwestycyjnym, tj. z  segmentu core i core plus, z uwagi na to, że wiele nieruchomości tego typu znajduje się w rękach inwestorów długoterminowych lub wchodzi w skład portfeli i platform inwestycyjnych. Ponadto niektórzy właściciele mogą nie być zainteresowani sprzedażą swoich aktywów z uwagi na brak możliwości ponownego zainwestowania kapitału. Z tego powodu wielu inwestorów przygląda się innym strategiom, takim jak strategia kreowania wartości (ang. value-add) i oportunistyczna (ang. opportunistic) oraz bada alternatywne sektory, m.in. prywatne akademiki, opieka zdrowotna, mieszkania na wynajem dla sektora prywatnego, mimo że pod względem dostępności produktu są one nadal we względnie wczesnej fazie rozwoju.

Ponad 50 proc. kapitału przeznaczonego na inwestycje w okresie pierwszych trzech kwartałów 2019 r. pochodziło z Europy kontynentalnej, przy czym za 25 proc. jego łącznej wartości odpowiadają wyłącznie inwestorzy z CEE. Aktywny był także kapitał azjatycki, pochodzący w szczególności z Korei Południowej, z udziałem na poziomie ok. 16 proc.

Stopy zwrotu dla najlepszych nieruchomości we wszystkich krajach i sektorach utrzymują się na niższym lub zbliżonym poziomie do historycznie najniższych wartości sprzed globalnego kryzysu finansowego. Obok spreadu pomiędzy Sofią (8 proc.) a Pragą (4,25 proc.) dla projektów biurowych typu prime na poziomie 375 punktów bazowych, jeszcze większa różnica występuje w porównaniu do podobnego produktu w Niemczech (3 proc.), oraz do innych instrumentów inwestycyjnych, postrzeganych jako mniej ryzykowne, takich jak obligacje skarbowe. Możliwość dalszej kompresji stóp zwrotu wydaje się ograniczona, poza kilkoma wyjątkami, o których wspomniano w raporcie.

(źr. Colliers International)

kobiety w logistyce
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wjazd do Wielkiej Brytanii już możliwy, ale…
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Covid-19 wystawił na próbę światową logistykę – czy to rozwinie nearshoring?
Co dalej z kierowcami i jak cyfryzacja wpłynie na ich rynek pracy?
Jak zarządzać łańcuchem dostaw po pandemii COVID-19?
Wyzwania w logistyce dla branży chemicznej
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Linie Emirates zwiększają ładowność, usuwając fotele z kabiny klasy ekonomiczne ...
DKV chce zwiększyć dostęp do strzeżonych parkingów dla aut ciężarowych
Kuehne+Nagel w Polsce podpisało wieloletni kontrakt z firmą Huel
CEVA Logistics rozpoczęła realizację planu ekspansji w Afryce
Pierwsze FLIRTy wjeżdżają na tory
Fracht FWO Polska dynamicznie rozwija transport morski kontenerów
GLS wprowadza na polski rynek rowery kurierskie
Innowacyjne rozwiązanie Hillebrand chroni beczki przed TCA w transporcie
Dachser Polska w nowej siedzibie w Strykowie k. Łodzi
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC