Konto pracodawcy


Ruch towarowy pomiędzy Francją a Wielką Brytanią po Brexicie – powstała nowa procedura celna

Rząd francuski przygotował nową procedurę celną, aby przyspieszyć przejazd samochodów ciężarowych i ograniczyć poważne skutki gospodarcze, techniczne oraz zatory w Eurotunelu i portach m.in. Calais lub Dunkierce. Nowa procedura celna została utworzona na wypadek bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Z tego powodu, Ambasada Francji w Hiszpanii zorganizowała w poniedziałek, 23 września br., konferencję techniczną, podczas której został przedstawiony tzw. inteligentny system graniczny.

Aby usprawnić procesy
Celem nowego systemu celnego jest utrzymanie płynności tranzytu, zapewnienie wypełnienia obowiązków prawnych oraz ułatwienie wymiany informacji między podmiotami gospodarczymi, przedsiębiorstwami żeglugowymi, zarządcą Eurotunelu i organami celnymi.

4 etapy tranzytu
Cały proces opiera się na dopełnieniu formalności celnych przed załadunkiem poprzez nadanie kodu kreskowego związanego z pojazdem oraz dokumentacją tranzytową.
Proces tranzytowy będzie przebiegał w czterech głównych etapach:
 1. Przygotowanie towarów przez importera/eksportera, który przekaże operatorowi wszystkie informacje niezbędne do zgłoszenia celnego (zgłoszenie tranzytowe lub zgłoszenie wstępne).
 2. Działanie zgłaszającego, który będzie odpowiedzialny za sporządzenie zgłoszenia (w tranzycie lub przewidywanego).
 3. Wysyłka towaru przez nadawcę, który będzie odpowiedzialny za przekazanie deklaracji.
 4. Przedstawienie dokumentacji przez Przewoźnika. Na tym etapie organy celne, pomimo przypisania kodu kreskowego do tablicy rejestracyjnej, zwrócą się do kierowcy o oświadczenie dotyczące kilku konkretnych kwestii: czy jest to transport z ładunkiem, czy też pusty, czy przewozi towary podlegające kontroli sanitarnej lub fitosanitarnej, czy przewozi produkty rybołówstwa, czy też przewozi na podstawie karnet TIR/ATA.

Identyfikacja kolorem
Po wjeździe ciężarówki do Eurotunelu lub na prom, ekrany pokładowe zidentyfikują tablice rejestracyjne i kody, przypisując im konkretny kolor, w zależności od ważności dokumentów tranzytowych:
a)      zielony - dla przewozów realizowanych w tranzycie oraz tych, w których nastąpiła prawidłowa walidacja deklaracji celnej oraz
b)      pomarańczowy – dla przewozów, w których zajdzie potrzeba przeprowadzenia kontroli sanitarnych, fitosanitarnych, itp.
 
- Nowa procedura celna będzie obowiązywać w przypadku bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Nałoży ona dodatkowe obowiązki na nadawców, odbiorców i przewoźników, ale ograniczy czas odpraw celnych w Eurotunelu oraz portach. Niemniej jednak nie są jeszcze znane działania władz brytyjskich, dlatego nie można aktualnie przewidzieć, jakie będą opóźnienia i zatory podczas przekraczania granicy – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Więcej informacji dostępnych jest na francuskiej stronie https://www.douane.gouv.fr

Pomocne również mogą okazać się poradniki dot. Brexitu, przygotowane przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministerstwo Finansów– Jak przygotować się do Brexitu (https://www.biznes.gov.pl/pl/aktualnosci/brexit-jak-sie-przygotowac) oraz dot. procedury celnej po Brexicie (https://www.podatki.gov.pl/clo/brexit/)

(źr. Kancelaria Transportowa ITD-PIP)

kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Wartość rynku nieruchomości spadnie o 50 proc, po czym szybko odbije w górę
Koronawirus nie rozgrzał podmiejskiej logistyki ostatniej mili
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
SEGRO powiększy swój park logistczny w Poznaniu o 7 ha
Fracht FWO Polska partnerem Fundacji K.I.D.S
ID Logistics - dynamiczny I kwartał, wzrost sprzedaży o 9,6 proc.
Ponad 100 proc. więcej wydali kupujący na kwietniowych e-zakupach
11,3 mln ton przeładowanych w I kwartale 2020 w Porcie Gdańsk
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
Grupa Raben ponownie Marką Godną Zaufania
Agility realizuje kontrakty dla brytyjskiego Ministerstwa Obrony
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC