Dodaj ogłoszenie o pracy


Spada popyt na aircargo, a zdolność przewozowa linii lotniczych rośnie

Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) opublikowało dane dotyczące światowych rynków transportu lotniczego towarów, z których wynika, że popyt na przewozy cargo mierzony w tonokilometrach (FTK) zmniejszył się o 3,9 proc. w sierpniu 2019 r. w porównaniu z tym samym okresem w 2018 r. Oznacza to dziesiąty z rzędu miesiąc spadku wolumenu przewozów aircargo z roku na rok, najdłuższy okres od światowego kryzysu finansowego w 2008 r.

Zdolność przewozowa, mierzona w dostępnych tonokilometrach (AFTK), wzrosła w sierpniu 2019 r. o 2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrost zdolności przewozowych przewyższył obecnie wzrost popytu przez 16. miesiąc z rzędu. Transport lotniczy nadal boryka się z przeciwnościami nasilającej się wojny handlowej między USA i Chinami, jak również ze słabością niektórych kluczowych wskaźników ekonomicznych i rosnącą niepewnością polityczną na całym świecie. Wolumen światowego handlu jest o 1 proc. niższy niż rok temu.

Handel w krajach wschodzących w większości 2019 roku był gorszy od handlu krajów rozwiniętych. Wynika to z większej wrażliwości gospodarek wschodzących na napięcia w handlu, rosnącej niestabilności politycznej i ostrej deprecjacji walutowej na niektórych z kluczowych rynków wschodzących. Światowe zamówienia eksportowe nadal spadają. Indeks menedżerów ds. zakupów na świecie (PMI) maleje. Śledzenie nowych zamówień eksportowych na produkcję wskazuje na spadek zamówień od września 2018 roku. I już drugi miesiąc z rzędu, wszystkie główne kraje handlowe zgłosiły spadek zamówień. -  

Sytuacja w regionach
Linie lotnicze w rejonie Azji i Pacyfiku oraz na Bliskim Wschodzie odnotowały gwałtowne spadki w sierpniu 2019 r. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, podczas gdy Ameryka Północna i Europa odnotowały bardziej umiarkowane spadki. Zarówno Afryka, jak i Ameryka Łacińska odnotowały wzrost popytu na przewozy lotnicze w porównaniu z sierpniem ubiegłego roku.
Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w sierpniu 2019 r. popyt na przewozy lotnicze o 5  proc. mniejszy w porównaniu z tym samym okresem w 2018 r. Wojna handlowa między USA a Chinami oraz spowolnienie w gospodarce chińskiej wywarły znaczący wpływ na ten region. Tymczasowe zamknięcie Międzynarodowego Portu Lotniczego Hongkong - największego węzła przeładunkowego na świecie - wywarło dodatkową presję. Ponieważ region ten odpowiada za ponad 35 proc. wszystkich operacji, wyniki te w największym stopniu przyczyniają się do słabych wyników w całej branży. Przepustowość frachtu lotniczego wzrosła w ciągu ostatniego roku o 2,3 proc.  
Linie lotnicze w Ameryce Północnej odnotowały spadek popytu o 2,4 proc. w sierpniu 2019 r., w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Zdolność przewozowa wzrosła o 1,3 proc. Wojna handlowa między USA a Chinami oraz malejące zaufanie biznesowe nadal obciążają przewoźników z tego regionu. Popyt na przewozy towarowe zmniejszył się na największych trasach między Azją a Ameryką Północną, gdzie sezonowo dostosowywane wolumeny spadły prawie o 5 proc. w porównaniu do poziomu z lipca 2018 roku.

Europejskie linie lotnicze odnotowały w sierpniu 2019 r. spadek popytu na przewozy towarowe o 3,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Słabsze warunki produkcji dla eksporterów w Niemczech, łagodniejsze gospodarki regionalne oraz utrzymująca się niepewność co do Brexit, wpłynęły na ostatnie wyniki. Zdolność produkcyjna wzrosła o 3,3 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
W sierpniu 2019 r. wolumen przewozów towarowych linii lotniczych na Bliskim Wschodzie spadł o 6,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Był to największy spadek popytu na przewozy towarowe w jakimkolwiek regionie. Zdolność przewozowa spadła o 0,8 proc. Zmniejszające się napięcia w handlu, spowolnienie światowego handlu i restrukturyzacja linii lotniczych wpłynęły na wyniki regionu od czwartego kwartału 2018 roku. Dodatkową presję wywarła niepewność gospodarcza wynikająca ze zmienności cen ropy naftowej na rynkach zależnych od ropy naftowej w regionie.

Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej odnotowały w sierpniu 2019 r. wzrost popytu na przewozy towarowe o 0,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego oraz spadek zdolności przewozowych o 2,9 proc. Niski wzrost gospodarczy spotęgowany wojną handlową między USA a Chinami oraz niestabilność polityczna w niektórych krajach wpłynęły na wyniki regionu. Przyczyniła się do tego również niedawna niestabilność walutowa w kluczowych gospodarkach regionu.

Afrykańscy przewoźnicy odnotowali najszybszy wzrost spośród wszystkich regionów w sierpniu 2019 r., przy wzroście popytu o 8 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Jest to kontynuacja trendu wzrostowego w segmencie FTK, który jest widoczny od połowy 2018 r. i sprawia, że Afryka osiąga najlepsze wyniki szósty miesiąc z rzędu. Zdolność produkcyjna wzrosła o 17,1 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Silne powiązania handlowe i inwestycyjne z Azją przyczyniły się do dwucyfrowego wzrostu przewozów lotniczych pomiędzy tymi dwoma regionami w ciągu ostatniego roku. Chiny potwierdziły ostatnio kolejne 60 miliardów dolarów inwestycji na tym kontynencie.

(źr. IATA)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.