Konto pracodawcy


Wyzwania rynku dedykowanej logistyki kontraktowej – komentarz ID Logistics

Z jakimi wyzwaniami mierzą się dzisiaj operatorzy logistyczni specjalizujący się w dedykowanej logistyce kontraktowej? W poniższym komentarzu odpowiada Sylwia Dunn, business development director, ID Logistics Polska.

Rynek pracy
Operator logistyczny specjalizujący się w dedykowanych rozwiązaniach logistycznych, przede wszystkim musi być przygotowany na utrzymującą się od dłuższego czasu dużą rotację pracowników magazynowych, a w niektórych rejonach kraju nawet ich brak. Naszą odpowiedzią jest proaktywna polityka HR, ukierunkowana na pozyskanie i utrzymanie zasobów ludzkich. Obsługując wymagających klientów, jakimi z pewnością są sieci handlowe czy koncerny FMCG, wiemy jak ważne jest to, aby każda operacja logistyczna była wykonana starannie przez specjalistów, którzy dobrze znają specyfikę ich obsługi. Taką jakość można osiągnąć dążąc do maksymalizacji udziału w zatrudnieniu stałych i długoletnich pracowników, którzy oprócz dobrego wynagrodzenia i opieki socjalnej, będą mieć zagwarantowany odpowiedni komfort pracy. W obszarze poprawy ergonomii i warunków pracy często wykorzystujemy innowacyjne rozwiązania. Magazyny ID Logistics wyposażone są w np. wideo rejestratory procesu kompletacji produktów tzw. mobilaizery połączone z systemem „put to light”, antykolizyjne oświetlenia na skrzyżowaniach dróg wewnętrznych, mobilne foliarki, systemy składowania pustych palet czy przyjazne, szczególnie dla osób nie znających języka polskiego, systemy voice picking „TechSpeechPro”, umożliwiające komunikację w różnych językach. Jak wynika z naszych obserwacji, dbałość o komfort pracy zatrudnionych osób przez wdrażanie innowacyjnych rozwiązań bezpośrednio przekłada się na niższy procent rotacji kadry. To z kolei wpływa korzystnie nie tylko na koszty, ale przede wszystkim na zadowolenie klientów z jakości obsługi.  Teraz pracujemy nad nowymi możliwościami poprawy warunków pracy. Mimo trudnego rynku, to podejście pozwala nam utrzymać wysokie standardy zatrudnienia oraz opinię dobrego pracodawcy i rzetelnego operatora logistycznego na polskim rynku.

Kompleksowość obsługi
Kolejnym wyzwaniem jest przygotowanie dedykowanych rozwiązań dla klientów, które w inny niż dotychczas sposób odnoszą się do pojęcia ‘kompleksowość obsługi’. Mam tu na myśli głównie obsługę e-commerce. W 2018 oraz pierwszym kwartale tego roku praktycznie każdy nasz klient z branży retail i FMCG miał w planach wprowadzenie obsługi e-commerce dla swoich finalnych odbiorców. Od 2-3 lat, na rynkach Europy Zachodniej, we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Polsce, obserwujemy też nowy trend, związany z rozwojem handlu elektronicznego i sieci sklepów tzw. convenience. Oprócz dużych, wyspecjalizowanych centrów dystrybucyjnych, klienci coraz częściej zainteresowani są uruchamianiem mniejszych, ale za to wielofunkcyjnych magazynów, gdzie składowane są różne artykuły, od suchych po mrożone. Zlokalizowane bliżej centrów miast zapewniają krótszy czas zaopatrzenia sklepów w cały asortyment. Zapewnienie wielokanałowej obsługi dostaw produktów staje więc warunkiem dominującym we wszystkich naszych nowych projektach. Spełnienie tych wymagań, w połączeniu z zaletami rozwiązań dedykowanych jak holistyczne zarządzanie procesami w magazynie, transparentność kosztów sprzyjająca prognozowaniu elementów pochodnych czy idealne położenie centrum dystrybucyjnego dostosowane do sieci dostaw, lokalizacji produkcyjnej i całego łańcucha dostaw klientów, znacznie wpływa na wzrost liczby pozyskiwanych kontraktów.

Innowacje
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się projekty typu ‘in-house logistics’ w lokalizacjach magazynowych i przyprodukcyjnych klientów. Częściowo wynika to ze zmiany strategii klientów, także z coraz większych problemów z dostępnością pracowników czy chęcią oddania obsługi w ręce profesjonalistów. Przy ich realizacji często przejmujemy część lub cały zespół pracowników klienta, jednocześnie optymalizując procesy. To często generuje oszczędności w kosztach osobowych. Dzięki wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w ramach ‘in-house logistics’ i wypracowanym oszczędnościom wzrasta nasza konkurencyjność, co sprzyja długoletniej współpracy. Oczywiście przejęcie operacji może odbywać się też bez implementacji zmian procesowych. Wówczas istotne znaczenie ma dostosowanie procesów logistycznych do standardów i norm obowiązujących obecnie w magazynie klienta. Często korzystamy też z jego systemów informatycznych, na ściśle określonych zasadach.

Rozwój powierzchni magazynowych
Dalszemu rozwojowi logistyki kontraktowej w Polsce i Europie sprzyja, utrzymująca się od kilku lat, tendencja wzrostowa na rynku powierzchni magazynowych. Planując kolejne projekty jesteśmy w stanie zaproponować klientom optymalne lokalizacje dla rozwiązań dedykowanych, dzięki czemu utrzymujemy przewagę konkurencyjną. Dziś jest to jeden z kluczowych elementów wyboru partnera logistycznego. Z raportu z ostatniego kwartału 2018 roku Jones Lang LaSalle wynika, iż na rynku polskim obecnie jest w budowie 1 900 500 mkw. powierzchni magazynowych ogółem, z czego ponad 63,8 proc. czyli 1 213 000 mkw. stanowią powierzchnie już objęte umową tzw. przednajmu, pozostałe 36,2 proc. czyli 687 500 mkw. stanowią powierzchnie jeszcze niezakontraktowane. Na rynku mamy obecnie do czynienia z najniższym od dawna poziomem pustostanów. Zgodnie ze statystykami jest to około 5 proc. powierzchni, w porównaniu z 10 proc. w 2017 roku. Obecnie buduje się spekulacyjnie około 36 proc. powierzchni, a podaż pustostanów nadal spada, co oznacza ogromne zainteresowaniem wynajmem. Udział samych operatorów logistycznych w całym rynku nieruchomości magazynowych wynosi około 40 proc. (w 2018 roku wynajmowali oni łącznie 1 422 000 mkw. magazynów w Polsce), a tendencja jest wciąż wzrostowa. Najwyższe pozycje zajmuje centralna Polska i Mazowsze, okolice Poznania oraz Górny i Dolny Śląsk. Biorąc pod uwagę dostępność i zainteresowanie powierzchniami magazynowymi w Europie, ponad 52 proc. udziału w całkowitym rynku tzw. wynajmu netto należą do Niemiec, Holandii i Polski. Tuż za tą czołówką podążają w Europie takie kraje jak Hiszpania oraz Rosja.

(źr. ID Logistics)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
Dokumenty kierowcy a odpowiedzialność
Zawieszona akcyza – jak z niej skorzystać?
Jak uniknąć kary za SENT?
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Perspektywy rozwoju transportu drogowego a nowoczesne technologie
Polska Strefa Inwestycji – wady i zalety - pierwsze podsumowania
Co dla europejskiego e-commerce oznaczałby Brexit bez umowy?
Polacy, decydujący się na powrót do kraju z emigracji, mogą liczyć na dobrą pracę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo Polska z nagrodą ONZ
DB Schenker wdraża cyfrową platformę bookingową
Poczta Polska otworzyła kolejną sortownię - w Białymstoku
IVECO powołało nowego prezesa marki
PEKAES uruchomił terminal w Opolu
DHL wdraża nowy system zapewniający pełną przejrzystość łańcucha dostaw
Rohlig Suus Logistics otwiera nowy oddział w Kielcach
Polak wicemistrzem OPTIFUEL CHALLENGE 2019!
Agility zainwestowało 18 mln USD w technologie ekologiczne dla łańcuchów dostaw
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC