Konto pracodawcy


Niepokojące sygnały z rynku transportu lotniczego cargo

Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) opublikowało dane dotyczące światowych rynków transportu lotniczego towarów, z których wynika, że popyt mierzony w tonokilometrach (FTK) spadł w kwietniu 2019 r. o 4,7 proc. w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim. Jest to kontynuacja negatywnego trendu popytu z roku na rok, który rozpoczął się w styczniu tego roku.

Zdolność przewozowa, mierzona w dostępnych tonokilometrach (AFTK), wzrosła o 2,6 proc. w stosunku do kwietnia 2019 roku. Wzrost zdolności przewozowych przewyższył obecnie wzrost popytu w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W 2019 r. wielkość ładunków lotniczych była zmienna ze względu na czas trwania Nowego Roku w Chinach i Wielkanocy, ale tendencja ta jest wyraźnie spadkowa, z wolumenami około 3 proc. poniżej szczytu z sierpnia 2018 r.
Niepewność handlowa związana z Brexit w Europie oraz napięcia handlowe między USA i Chinami przyczyniły się do spadku liczby nowych zamówień eksportowych. W ujęciu miesięcznym globalny wolumen wskazuje na ujemny popyt eksportowy od września ubr. Utrzymująca się ta dość słaba sytuacja może doprowadzić do dalszego rocznego spadku FTK w nadchodzących miesiącach.
- W kwietniu nastąpił gwałtowny spadek wzrostu ładunków lotniczych, a tendencja jest wyraźnie negatywna w tym roku. Wzrastają nakłady na koszty, napięcia w handlu wpływają na zaufanie, a światowy handel słabnie. Linie lotnicze dostosowują swój wzrost przepustowości, aby spróbować dostosować się do spadku światowego handlu od końca 2018 roku. Wszystko to składa się na trudny kolejny rok dla sektora przewozów towarowych. Rządy powinny zareagować łagodząc bariery handlowe, aby stymulować działalność gospodarczą - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.

Sytuacja w regionach
Azja-Pacyfik, Europa i Bliski Wschód odnotowały gwałtowne spadki wolumenów, podczas gdy Afryka, Ameryka Łacińska i Ameryka Północna odnotowały skromne wzrosty w kwietniu 2019 roku. W kwietniu 2019 r. linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały niewielki wzrost. Był to szósty kolejny miesiąc spadku popytu w regionie, gdzie wolumen przewozów międzynarodowych spadł o 8,1 proc. w porównaniu z poziomem sprzed roku. Linie lotnicze w Ameryce Północnej odnotowały wzrost popytu o 0,1 proc. w kwietniu 2019 r., w porównaniu do tego samego okresu sprzed roku. Międzynarodowe FTK spadły jednak o 0,8 proc. Pomimo dobrych wyników gospodarczych w kraju, światowe trendy mogą mieć wpływ na wyniki transportu lotniczego w nadchodzących miesiącach, zwłaszcza w związku z niedawną eskalacją napięć handlowych między USA a Chinami.
Europejskie linie lotnicze odnotowały gwałtowny spadek popytu na przewozy towarowe w kwietniu 2019 r. o 6,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok do roku. Słabość niemieckich zamówień eksportowych, wraz ze stonowanym wzrostem gospodarczym i utrzymującym się brakiem przejrzystości wokół Brexit to czynniki wpływające na negatywne wyniki przewozów lotniczych. W kwietniu 2019 r. wielkość przewozów towarowych linii lotniczych na Bliskim Wschodzie zmniejszyła się o 6,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Zdolność przewozowa wzrosła o 0,7 proc. Przewozy lotnicze spadały od czwartego kwartału 2018 roku. Ruch towarowy z i do Europy oraz Azji i Pacyfiku rośnie, ale dwucyfrowy spadek dla kluczowego rynku Ameryki Północnej podkreśla niektóre problemy, z którymi borykają się przewoźnicy z tego regionu.
Z kolei linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej odnotowały wzrost popytu na przewozy towarowe w kwietniu 2019 r. o 5 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego - trzecim z kolei miesiącem dodatniego wzrostu FTK. Przyszły wzrost w regionie będzie w dużym stopniu zależał od stanu gospodarki brazylijskiej, gdzie zdolność produkcyjna wzrosła o 18,7 proc.
Również przewoźnicy afrykańscy odnotowali w kwietniu 2019 r. wzrost o 4,4 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Silny wzrost FTK pod koniec 2016 r. i w 2017 r. został tylko częściowo zlikwidowany, a międzynarodowe FTK dla afrykańskich przewoźników są nadal o ponad 30 proc. wyższe niż ich poziom sprzed trzech lat.  Zdolność przewozowa wzrosła o 12,6 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
(źr. IATA)

kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
ID Logistics - dynamiczny I kwartał, wzrost sprzedaży o 9,6 proc.
Ponad 100 proc. więcej wydali kupujący na kwietniowych e-zakupach
11,3 mln ton przeładowanych w I kwartale 2020 w Porcie Gdańsk
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
Grupa Raben ponownie Marką Godną Zaufania
Agility realizuje kontrakty dla brytyjskiego Ministerstwa Obrony
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC