Dodaj ogłoszenie o pracy


Niepokojące sygnały z rynku transportu lotniczego cargo

Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) opublikowało dane dotyczące światowych rynków transportu lotniczego towarów, z których wynika, że popyt mierzony w tonokilometrach (FTK) spadł w kwietniu 2019 r. o 4,7 proc. w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim. Jest to kontynuacja negatywnego trendu popytu z roku na rok, który rozpoczął się w styczniu tego roku.

Zdolność przewozowa, mierzona w dostępnych tonokilometrach (AFTK), wzrosła o 2,6 proc. w stosunku do kwietnia 2019 roku. Wzrost zdolności przewozowych przewyższył obecnie wzrost popytu w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W 2019 r. wielkość ładunków lotniczych była zmienna ze względu na czas trwania Nowego Roku w Chinach i Wielkanocy, ale tendencja ta jest wyraźnie spadkowa, z wolumenami około 3 proc. poniżej szczytu z sierpnia 2018 r.
Niepewność handlowa związana z Brexit w Europie oraz napięcia handlowe między USA i Chinami przyczyniły się do spadku liczby nowych zamówień eksportowych. W ujęciu miesięcznym globalny wolumen wskazuje na ujemny popyt eksportowy od września ubr. Utrzymująca się ta dość słaba sytuacja może doprowadzić do dalszego rocznego spadku FTK w nadchodzących miesiącach.
- W kwietniu nastąpił gwałtowny spadek wzrostu ładunków lotniczych, a tendencja jest wyraźnie negatywna w tym roku. Wzrastają nakłady na koszty, napięcia w handlu wpływają na zaufanie, a światowy handel słabnie. Linie lotnicze dostosowują swój wzrost przepustowości, aby spróbować dostosować się do spadku światowego handlu od końca 2018 roku. Wszystko to składa się na trudny kolejny rok dla sektora przewozów towarowych. Rządy powinny zareagować łagodząc bariery handlowe, aby stymulować działalność gospodarczą - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.

Sytuacja w regionach
Azja-Pacyfik, Europa i Bliski Wschód odnotowały gwałtowne spadki wolumenów, podczas gdy Afryka, Ameryka Łacińska i Ameryka Północna odnotowały skromne wzrosty w kwietniu 2019 roku. W kwietniu 2019 r. linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały niewielki wzrost. Był to szósty kolejny miesiąc spadku popytu w regionie, gdzie wolumen przewozów międzynarodowych spadł o 8,1 proc. w porównaniu z poziomem sprzed roku. Linie lotnicze w Ameryce Północnej odnotowały wzrost popytu o 0,1 proc. w kwietniu 2019 r., w porównaniu do tego samego okresu sprzed roku. Międzynarodowe FTK spadły jednak o 0,8 proc. Pomimo dobrych wyników gospodarczych w kraju, światowe trendy mogą mieć wpływ na wyniki transportu lotniczego w nadchodzących miesiącach, zwłaszcza w związku z niedawną eskalacją napięć handlowych między USA a Chinami.
Europejskie linie lotnicze odnotowały gwałtowny spadek popytu na przewozy towarowe w kwietniu 2019 r. o 6,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok do roku. Słabość niemieckich zamówień eksportowych, wraz ze stonowanym wzrostem gospodarczym i utrzymującym się brakiem przejrzystości wokół Brexit to czynniki wpływające na negatywne wyniki przewozów lotniczych. W kwietniu 2019 r. wielkość przewozów towarowych linii lotniczych na Bliskim Wschodzie zmniejszyła się o 6,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Zdolność przewozowa wzrosła o 0,7 proc. Przewozy lotnicze spadały od czwartego kwartału 2018 roku. Ruch towarowy z i do Europy oraz Azji i Pacyfiku rośnie, ale dwucyfrowy spadek dla kluczowego rynku Ameryki Północnej podkreśla niektóre problemy, z którymi borykają się przewoźnicy z tego regionu.
Z kolei linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej odnotowały wzrost popytu na przewozy towarowe w kwietniu 2019 r. o 5 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego - trzecim z kolei miesiącem dodatniego wzrostu FTK. Przyszły wzrost w regionie będzie w dużym stopniu zależał od stanu gospodarki brazylijskiej, gdzie zdolność produkcyjna wzrosła o 18,7 proc.
Również przewoźnicy afrykańscy odnotowali w kwietniu 2019 r. wzrost o 4,4 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Silny wzrost FTK pod koniec 2016 r. i w 2017 r. został tylko częściowo zlikwidowany, a międzynarodowe FTK dla afrykańskich przewoźników są nadal o ponad 30 proc. wyższe niż ich poziom sprzed trzech lat.  Zdolność przewozowa wzrosła o 12,6 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
(źr. IATA)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.