Zgodnie z raportem PwC, dotyczącym kierunków dalszego rozwoju transportu i logistyki w 2019 roku, branżę zdominuje kilka strategicznych trendów. Czego będą dotyczyć i jak wpłyną na rynek? Zgodnie z raportem PwC ,,Transport & Logistics Trend Book 2019’’ 2019 rok ma oznaczać cyfrową transformację w globalnej logistyce. Transformacja będzie się opierać na 5 głównych filarach.
Cyfryzacja
Transformacja cyfrowa nie odnosi się już tylko do prostych technologii informacyjno-komunikacyjnych czy procesów, związanych z zarządzaniem zasobami przedsiębiorstwa. Przeobraża ona całą branżę transportową, powodując tworzenie zupełnie nowych procesów biznesowych, z których część będzie się odbywać w świecie cyfrowym. Potencjał ten dostrzegają firmy transportowe. Ponad 50 proc. przedstawicieli, którzy wzięli udział w badaniu PwC Global Digital IQ Survey 2017 spodziewa się, że digitalizacja zwiększy ich przychody. PwC wymienia również inne korzyści, tj. m.in. uproszczenia procesów czy powstawania nowych usług i produktów, ułatwiających codzienną pracę.
Zmiany w handlu międzynarodowym
Wzrost ilości podpisywanych umów o wolnym handlu, konflikty i bariery handlowe, globalizacja przedsiębiorstw transportowych czy rozwój infrastruktury to główne przyczyny zmian w handlu międzynarodowym. Znaczenia nabiera szczególnie rejon Eurazja - wzrasta wielkość wymiany handlowej między Chinami a UE, pojawiają się nowe inwestycje, a za tym rozwija się dynamicznie logistyka.
Procesy oparte na programowaniu
Będzie również wzrastać znaczenie procesów, opartych na programowaniu. Inteligentne systemy transportowe, oprogramowanie oparte na rozwiązaniach z zakresu sztucznej inteligencji, Internetu Rzeczy, rozwiązania predykcyjne, analityka dużych zbiorów danych będą w przeciągu kilku najbliższych lat przekładać się na korzyści biznesowe dla firm transportowych, m.in. w postaci obniżenia kosztów, lepszego przepływu ładunków czy zwiększania świadomości klientów. Zgodnie z raportem “B2B Global IoT Analysis”, przygotowanym przez Boston Consulting Group, do 2020 roku wydatki B2B na technologie, aplikacje i rozwiązania, bazujące na Internecie Rzeczy sięgną 250 mld euro. Jednocześnie wiodącą rolę w tych wydatkach ma odgrywać transport i logistyka - nakład na rozwiązania IoT tylko w tej branży za dwa lata ma osiągnąć 40 mld euro.
- Aby sprostać wyzwaniom i zachować konkurencyjność firmy transportowe muszą podążać za wyznaczanymi przez branżę kierunkami. Dostrzegają również korzyści z tego typu rozwiązań, w których upatrują spore źródło oszczędności. Z tego powodu z roku na rok zauważamy wzrost świadomości klientów również w obrębie zaawansowanych funkcji - tłumaczy Paweł Wloczek, dyrektor zarządzający WebEye Polska.
E-handel i zmiany na rynkach krajowych
Najnowsze trendy wyraźnie wskazują też na rozwój e-handlu i związanych z nim zmian na rynku transportowym. Zgodnie z danymi Eurostatu prawie 70 proc. Europejczyków dokonało zakupów przez internet w 2017 roku. Jednocześnie liczba osób robiących zakupy online przez ostatnie 10 lat zwiększyła się niemal dwukrotnie (od 30 do 57 proc. w 2017 roku). Aż 45 proc. Polaków kupuje przez internet, a rynek e-zakupów cały czas dynamicznie rośnie. Szacuje się, że w tym roku jego wartość może osiągnąć nawet 50 mld złotych. Zmiany te będą napędzać rynek nowych, ułatwiających pracę usług, a także wzrost znaczenia powiązań między producentami, e-sklepami i firmami transportowo-logistycznymi.
Wzrost znaczenia sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego
Rozszerzona rzeczywistość, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, robotyzacja czy elektromobilność - wszystkie te trendy mają sprawić, że część procesów będzie sterowanych maszynowo, co ma przyczynić się do zwiększenie wydajności usług. Procesy sterowane przez maszyny będą w dłuższej perspektywie możliwe dzięki rozwojowi podstawowych technologii (w tym postępowi w elektromobilności) i zmieniającym się przepisom. Będą też kształtowane przez rosnące zainteresowanie zrównoważonym rozwojem środowiska naturalnego. Z kolei dla konsumentów i pracowników zmiany technologiczne spowodowane przez maszyny będą oznaczać mniejszą interakcję z ludźmi i większą liczbą urządzeń, a w ostatecznym rozrachunku także zwiększą dostępność elastycznych usług.
(red./źr. WebEye Polska)