Dodaj ogłoszenie o pracy


Zmiany w ustawie o prawie lotniczym ułatwią realizację CPK

14 grudnia 2018 r. Sejm przyjął zmiany w ustawie - Prawo Lotnicze. Wejście w życie ustawy to kolejny krok w kierunku przygotowania otoczenia regulacyjnego do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego

Projekt zakłada m.in. powołanie Rzecznika Praw Pasażerów oraz dostosowuje nasze prawo do 23 aktów wydanych przez UE. Za projektem ustawy zagłosowały jednomyślnie wszystkie kluby poselskie, udowadniając tym samym ponadpartyjne podejście do potrzeby modernizacji rynku lotniczego. Ustawa jest krokiem milowym w stronę usprawnienia działania rynku lotniczego, co ma istotne znaczenie względem realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Projekt przewiduje nowe rozwiązania w zakresie koordynacji rozkładów lotów, czasu pracy załóg lotniczych, wyposażania samolotów, czy opłat administracyjnych. Pasażerowie zyskają Rzecznika Praw Pasażerów, działającego przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, który ma zapewnić możliwości dochodzenia roszczeń w każdym indywidualnym przypadku, bez wstępowania na drogę sądową. – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wszystkie te elementy będą miały istotny wpływ na sposób projektowania i funkcjonowania komponentu lotniczego CPK. Dzięki zmianom w ustawie znacząco poprawi się jakość obsługi i bezpieczeństwo pasażerów na polskich lotniskach. Słowem – nasze lotniska będą bardziej atrakcyjne. A to z kolei przełoży się na większe zainteresowanie potencjalnych inwestorów.

Intensywne prace nad Centralnym Portem Komunikacyjnym rozpoczęły się w kwietniu 2017 r. kiedy to na stanowisko Pełnomocnika Rządu ds. CPK powołano Mikołaja Wilda. Pół roku później przedłożona przez niego uchwała w sprawie „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej” została przyjęta przez Radę Ministrów. 1 czerwca 2018 r. Prezydent podpisał ustawę określającą m.in. zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy CPK oraz infrastruktury towarzyszącej. Specustawa określa również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości. W tym samym miesiącu uruchomiono w Baranowie punkt informacyjno-konsultacyjny, w którym konsultanci udzielają odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z inwestycją.  

Spółka celowa ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego
Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. rozpoczął działalność operacyjną w pierwszych dniach grudnia 2018 r. Na czele spółki jako prezes zarządu stoi Jacek Bartosiak, a stanowiska członków zarządu objęli: Dariusz Sawicki, Piotr Malepszak i Michał Wrona. Zarząd zajmie się zaplanowaniem i realizacją komponentu lotniczego, budową infrastruktury kolejowo – drogowej oraz finansami. Do kluczowych zadań spółki celowej należy realizacja i koordynacja programu inwestycyjnego największego projektu infrastrukturalnego w historii Polski.

Inwestycje towarzyszące CPK
Budowa międzynarodowego hubu przesiadkowego zakłada intensywny rozwój infrastruktury drogowej. Lokalizacja CPK planowana jest 37 km na zachód od Warszawy na terenie Baranowa, położonego bezpośrednio przy istniejącej już autostradzie A2, łączącej Łódź i Warszawę. 6 grudnia 2018 r. minister infrastruktury zatwierdził do realizacji inwestycję polegającą na poszerzeniu autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu na całym jej odcinku. Dzięki temu, zostanie ona dostosowana do prognozowanego natężenia ruchu związanego z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Trwają również prace nad programem inwestycyjnym komponentu kolejowego CPK, w ramach którego przewidziana jest budowa 1,3 tys. km linii kolejowych, w tym linii w standardzie kolei dużych prędkości. Dzięki realizacji programu kolejowego, CPK uzyska bezpośrednie połączenie z 120 miastami, zamieszkałymi przez łącznie 13 mln mieszkańców, w czasie dojazdu nie dłuższym niż 2-2,5 godz. Centralny Port Komunikacyjny jest obecnie najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. W ramach projektu zostanie wybudowane nowoczesne lotnisko, którego lokalizacja planowana jest 37 km na zachód od Warszawy. CPK zakłada ponadto intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie poniżej trzech godzin. Inwestycja ma stworzyć ponad 150 tys. nowych miejsc pracy, a jej wartość w pierwszym etapie wyniesie 35 mld złotych.

(źr. CPK)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.