Konto pracodawcy


Zmiany w ustawie o prawie lotniczym ułatwią realizację CPK

14 grudnia 2018 r. Sejm przyjął zmiany w ustawie - Prawo Lotnicze. Wejście w życie ustawy to kolejny krok w kierunku przygotowania otoczenia regulacyjnego do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego

Projekt zakłada m.in. powołanie Rzecznika Praw Pasażerów oraz dostosowuje nasze prawo do 23 aktów wydanych przez UE. Za projektem ustawy zagłosowały jednomyślnie wszystkie kluby poselskie, udowadniając tym samym ponadpartyjne podejście do potrzeby modernizacji rynku lotniczego. Ustawa jest krokiem milowym w stronę usprawnienia działania rynku lotniczego, co ma istotne znaczenie względem realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Projekt przewiduje nowe rozwiązania w zakresie koordynacji rozkładów lotów, czasu pracy załóg lotniczych, wyposażania samolotów, czy opłat administracyjnych. Pasażerowie zyskają Rzecznika Praw Pasażerów, działającego przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, który ma zapewnić możliwości dochodzenia roszczeń w każdym indywidualnym przypadku, bez wstępowania na drogę sądową. – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wszystkie te elementy będą miały istotny wpływ na sposób projektowania i funkcjonowania komponentu lotniczego CPK. Dzięki zmianom w ustawie znacząco poprawi się jakość obsługi i bezpieczeństwo pasażerów na polskich lotniskach. Słowem – nasze lotniska będą bardziej atrakcyjne. A to z kolei przełoży się na większe zainteresowanie potencjalnych inwestorów.

Intensywne prace nad Centralnym Portem Komunikacyjnym rozpoczęły się w kwietniu 2017 r. kiedy to na stanowisko Pełnomocnika Rządu ds. CPK powołano Mikołaja Wilda. Pół roku później przedłożona przez niego uchwała w sprawie „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej” została przyjęta przez Radę Ministrów. 1 czerwca 2018 r. Prezydent podpisał ustawę określającą m.in. zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy CPK oraz infrastruktury towarzyszącej. Specustawa określa również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości. W tym samym miesiącu uruchomiono w Baranowie punkt informacyjno-konsultacyjny, w którym konsultanci udzielają odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z inwestycją.  

Spółka celowa ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego
Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. rozpoczął działalność operacyjną w pierwszych dniach grudnia 2018 r. Na czele spółki jako prezes zarządu stoi Jacek Bartosiak, a stanowiska członków zarządu objęli: Dariusz Sawicki, Piotr Malepszak i Michał Wrona. Zarząd zajmie się zaplanowaniem i realizacją komponentu lotniczego, budową infrastruktury kolejowo – drogowej oraz finansami. Do kluczowych zadań spółki celowej należy realizacja i koordynacja programu inwestycyjnego największego projektu infrastrukturalnego w historii Polski.

Inwestycje towarzyszące CPK
Budowa międzynarodowego hubu przesiadkowego zakłada intensywny rozwój infrastruktury drogowej. Lokalizacja CPK planowana jest 37 km na zachód od Warszawy na terenie Baranowa, położonego bezpośrednio przy istniejącej już autostradzie A2, łączącej Łódź i Warszawę. 6 grudnia 2018 r. minister infrastruktury zatwierdził do realizacji inwestycję polegającą na poszerzeniu autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu na całym jej odcinku. Dzięki temu, zostanie ona dostosowana do prognozowanego natężenia ruchu związanego z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Trwają również prace nad programem inwestycyjnym komponentu kolejowego CPK, w ramach którego przewidziana jest budowa 1,3 tys. km linii kolejowych, w tym linii w standardzie kolei dużych prędkości. Dzięki realizacji programu kolejowego, CPK uzyska bezpośrednie połączenie z 120 miastami, zamieszkałymi przez łącznie 13 mln mieszkańców, w czasie dojazdu nie dłuższym niż 2-2,5 godz. Centralny Port Komunikacyjny jest obecnie najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. W ramach projektu zostanie wybudowane nowoczesne lotnisko, którego lokalizacja planowana jest 37 km na zachód od Warszawy. CPK zakłada ponadto intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie poniżej trzech godzin. Inwestycja ma stworzyć ponad 150 tys. nowych miejsc pracy, a jej wartość w pierwszym etapie wyniesie 35 mld złotych.

(źr. CPK)

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Podsumowanie 2019 roku w prawie pracy
Bruksela o krok bliżej do zatwierdzenia pakietu mobilności
Klasyfikacja taryfowa towarów a Wiążąca informacja stawkowa?
Co ze starym urządzeniem do poboru opłat drogowych w Czechach?
10 wskazówek GEFCO - jak dobrze przygotować firmę na Brexit
Leasing samochodów 2019 - jak zmiany w prawie wpłynęły na rynek
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Intralogistyka w 2019 – co działo się w polskiej gospodarce magazynowej?
Apetyt inwestorów na nieruchomości w CEE nie spada
Co czeka logistykę, produkcję i handel w 2020 roku?
Jak zadbać o komfortowe i twórcze środowisko pracy
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Poczta Polska podsumowała miniony rok
Tańczący z paletami w Wielkim Finale Raben
Nowy dyrektor pionu operacyjnego VIVE Textile Recycling
BIK w 2019 roku podpisał umowy najmu na 40 tys. mkw. powierzchni magazynowej
Koleje Mazowieckie posiadają super nowoczesny symulator jazdy
W 7R Park Tczew powstaje kolejny BTS – tym razem dla POLOmarket
Jak Dachser korzysta z inteligentnej intralogistyki?
Just-in-time w dużym rozmiarze - dedykowany transport lotniczy do elektrowni w Austr ...
Hillebrand przejmuje kolejne spółki
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC