Dodaj ogłoszenie o pracy


Rada Ministrów przyjęła projekt Ustawy o tachografach – co czeka kierowców i firmy transportowe?

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o przyjęciu przez Radę Ministrów  w dniu 12 kwietnia 2018 projektu ustawy o tachografach. Proponowane zapisy umożliwią m.in. wdrożenie nowych tzw. inteligentnych tachografów, jak również ograniczają zjawisko manipulacji, m.in. poprzez nowe zasady ich instalacji, naprawy i sprawdzania. Jakie zmiany czekają transportowców i kierowców – komentuje Mateusza Włocha, ekspert marki INELO.

Nowa ustawa dostosowuje polskie przepisy do wymagań europejskich takich jak np. rozporządzenie 165/2014 oraz wprowadza spójność przepisów w obszarze tachografów, które były do tej pory rozproszone w m. in w ustawie Prawo o miarach oraz ustawie o systemie tachografów cyfrowych. Jednym z najważniejszym w mojej opinii zapisów, wpływającym bezpośrednio na podniesienie bezpieczeństwa na drogach będzie wprowadzenie zakaz reklamowania oraz sprzedaży urządzeń, przedmiotów i oprogramowania służącego  do manipulowania tachografami:
„Art. 50. Kto, wbrew art. 25, produkuje, dystrybuuje, reklamuje, sprzedaje lub w inny sposób udostępnia urządzenia, przedmioty lub oprogramowanie wykonane lub przeznaczone do celów podrabiania lub przerabiani a danych rejestrowanych przez tachograf - podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”
Kolejnym frontem działań przeciwko oszustwom tachografów i nadmiernym zmęczeniu kierowców będą nowe zasady kontroli np. poprzez kierowanie pojazdów w przypadku podejrzenia manipulacji przez inspektora do zatwierdzonego warsztatu, gdzie zostanie przeprowadzona szczegółowa kontrola instalacji pojazdu. W przypadku gdy kontrola nie wykaże nieprawidłowości jej koszty pokryje wojewoda. Ważne zmiany czekają również warsztaty, które odgrywają istotną rolę w bezpieczeństwie tachografów. Zaproponowane rozwiązania mają zwiększyć wiarygodność tych podmiotów oraz ograniczyć ryzyko popełniania przez nich oszustw.

Od kiedy będzie obowiązywać?
W przygotowanym dokumencie wprowadzono przewidywany termin wejścia w życie większości zmian na 1 czerwca 2018 r. Teraz projekt zostanie skierowany do Sejmu, gdzie czeka go dalsza ścieżka legislacyjna. Z pełną treścią projektu skierowanego do Rady Ministrów można zapoznać się szczegółowo na stronach Rządowego Centrum Legislacji: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12297462/12428077/12428078/dokument335665.pdf

(red/źr. INELO, źr. http://mib.gov.pl/2-514324a4ec938-1798340-p_1.htm)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.