Dodaj ogłoszenie o pracy


Rada Ministrów przyjęła projekt Ustawy o tachografach – co czeka kierowców i firmy transportowe?

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o przyjęciu przez Radę Ministrów  w dniu 12 kwietnia 2018 projektu ustawy o tachografach. Proponowane zapisy umożliwią m.in. wdrożenie nowych tzw. inteligentnych tachografów, jak również ograniczają zjawisko manipulacji, m.in. poprzez nowe zasady ich instalacji, naprawy i sprawdzania. Jakie zmiany czekają transportowców i kierowców – komentuje Mateusza Włocha, ekspert marki INELO.

Nowa ustawa dostosowuje polskie przepisy do wymagań europejskich takich jak np. rozporządzenie 165/2014 oraz wprowadza spójność przepisów w obszarze tachografów, które były do tej pory rozproszone w m. in w ustawie Prawo o miarach oraz ustawie o systemie tachografów cyfrowych. Jednym z najważniejszym w mojej opinii zapisów, wpływającym bezpośrednio na podniesienie bezpieczeństwa na drogach będzie wprowadzenie zakaz reklamowania oraz sprzedaży urządzeń, przedmiotów i oprogramowania służącego  do manipulowania tachografami:
„Art. 50. Kto, wbrew art. 25, produkuje, dystrybuuje, reklamuje, sprzedaje lub w inny sposób udostępnia urządzenia, przedmioty lub oprogramowanie wykonane lub przeznaczone do celów podrabiania lub przerabiani a danych rejestrowanych przez tachograf - podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”
Kolejnym frontem działań przeciwko oszustwom tachografów i nadmiernym zmęczeniu kierowców będą nowe zasady kontroli np. poprzez kierowanie pojazdów w przypadku podejrzenia manipulacji przez inspektora do zatwierdzonego warsztatu, gdzie zostanie przeprowadzona szczegółowa kontrola instalacji pojazdu. W przypadku gdy kontrola nie wykaże nieprawidłowości jej koszty pokryje wojewoda. Ważne zmiany czekają również warsztaty, które odgrywają istotną rolę w bezpieczeństwie tachografów. Zaproponowane rozwiązania mają zwiększyć wiarygodność tych podmiotów oraz ograniczyć ryzyko popełniania przez nich oszustw.

Od kiedy będzie obowiązywać?
W przygotowanym dokumencie wprowadzono przewidywany termin wejścia w życie większości zmian na 1 czerwca 2018 r. Teraz projekt zostanie skierowany do Sejmu, gdzie czeka go dalsza ścieżka legislacyjna. Z pełną treścią projektu skierowanego do Rady Ministrów można zapoznać się szczegółowo na stronach Rządowego Centrum Legislacji: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12297462/12428077/12428078/dokument335665.pdf

(red/źr. INELO, źr. http://mib.gov.pl/2-514324a4ec938-1798340-p_1.htm)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.