Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o przyjęciu przez Radę Ministrów w dniu 12 kwietnia 2018 projektu ustawy o tachografach. Proponowane zapisy umożliwią m.in. wdrożenie nowych tzw. inteligentnych tachografów, jak również ograniczają zjawisko manipulacji, m.in. poprzez nowe zasady ich instalacji, naprawy i sprawdzania. Jakie zmiany czekają transportowców i kierowców – komentuje Mateusza Włocha, ekspert marki INELO.
Nowa ustawa dostosowuje polskie przepisy do wymagań europejskich takich jak np. rozporządzenie 165/2014 oraz wprowadza spójność przepisów w obszarze tachografów, które były do tej pory rozproszone w m. in w ustawie Prawo o miarach oraz ustawie o systemie tachografów cyfrowych. Jednym z najważniejszym w mojej opinii zapisów, wpływającym bezpośrednio na podniesienie bezpieczeństwa na drogach będzie wprowadzenie zakaz reklamowania oraz sprzedaży urządzeń, przedmiotów i oprogramowania służącego do manipulowania tachografami:
„Art. 50. Kto, wbrew art. 25, produkuje, dystrybuuje, reklamuje, sprzedaje lub w inny sposób udostępnia urządzenia, przedmioty lub oprogramowanie wykonane lub przeznaczone do celów podrabiania lub przerabiani a danych rejestrowanych przez tachograf - podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”
Kolejnym frontem działań przeciwko oszustwom tachografów i nadmiernym zmęczeniu kierowców będą nowe zasady kontroli np. poprzez kierowanie pojazdów w przypadku podejrzenia manipulacji przez inspektora do zatwierdzonego warsztatu, gdzie zostanie przeprowadzona szczegółowa kontrola instalacji pojazdu. W przypadku gdy kontrola nie wykaże nieprawidłowości jej koszty pokryje wojewoda. Ważne zmiany czekają również warsztaty, które odgrywają istotną rolę w bezpieczeństwie tachografów. Zaproponowane rozwiązania mają zwiększyć wiarygodność tych podmiotów oraz ograniczyć ryzyko popełniania przez nich oszustw.
Od kiedy będzie obowiązywać?
W przygotowanym dokumencie wprowadzono przewidywany termin wejścia w życie większości zmian na 1 czerwca 2018 r. Teraz projekt zostanie skierowany do Sejmu, gdzie czeka go dalsza ścieżka legislacyjna. Z pełną treścią projektu skierowanego do Rady Ministrów można zapoznać się szczegółowo na stronach Rządowego Centrum Legislacji: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12297462/12428077/12428078/dokument335665.pdf
(red/źr. INELO, źr. http://mib.gov.pl/2-514324a4ec938-1798340-p_1.htm)