Konto pracodawcy

O roli logistyki w rozwoju DIY przez e-commerce

Wielokanałowość, postępująca cyfryzacja, a także coraz większa rola operatorów logistycznych, to tylko niektóre z czynników towarzyszących ewolucji handlu w branży budowlano-remontowej. Rozwój branży e-commerce będzie miał ogromny wpływ na zmianę sposobu dokonywania zakupów w sektorze DIY – twierdzi firma Dachser, która poniżej przytacza kilka danych na temat tego rynku.

Potwierdzeniem tych trendów są m.in. badania rynkowe dotyczące największego rynku DIY w Europie – Niemiec. Według firmy badawczej Klaus Peter Teipel Research & Consulting niemiecki sektor DIY tylko z samej sprzedaży internetowej wygenerował w ubiegłym roku prawie 2,77 mld euro przychodu, czyli o 14 proc. więcej niż w poprzednim roku. Widoczne jest to również na przykładzie internetowych platform, jak Amazon, który posiada w swoim portfolio około miliona artykułów z branży DIY, czyli dziesięć razy więcej niż standardowy sklep stacjonarny. Wzrost znaczenia e-commerce nie musi się jednak wiązać z kresem tradycyjnych sklepów. Wielu klientów preferuje model mieszany - sprawdza produkty online w celu porównania ofert, a następnie idzie do sklepu, by „na żywo” przyjrzeć się danemu przedmiotowi i dokonać zakupu właśnie w sklepie stacjonarnym. Zachowanie to, nazywane „channel hopping”, stawia przed firmami poważne wyzwanie, wymagając perfekcji w każdym z kanałów sprzedaży – online i offline. Sprzedawcy muszą bowiem przewidzieć, czego oczekuje klient i skierować zamówienie na odpowiednie ścieżki logistyczne. Cyfryzacja jest bez wątpienia niezwykle obiecującym narzędziem w kształtowaniu procesów logistycznych, ale ma także potencjał do wykorzystania w samych modelach biznesowych. Firmy z sektora DIY coraz częściej przekonują się, że duża powierzchnia sklepu z szeroką gamą produktów w ofercie nie stanowi już wyłącznego przepisu na sukces sprzedażowy. Przykładem może być niemiecka sieć sklepów Hornbach, która wpadła na ciekawy pomysł – w wybranych punktach klienci na wejściu otrzymują tablet, za pomocą którego mogą skanować zarówno produkty fizycznie dostępne, jak i zdjęcia innych artykułów. W ten sposób, mają natychmiastowy wgląd do wszelkich informacji o produktach – po ich przeanalizowaniu mogą przekierować zakupy do „koszyka”. Następnie produkty są przygotowywane i czekają na klientów przy wyjściu albo są dostarczane do domu we wskazanym przez klienta terminie.
Jednak bez względu na to, gdzie dokonuje się zakupu – stacjonarnie czy online, logistyka zawsze jest częścią całego procesu. Ostatecznie towar i tak musi być fizycznie zmagazynowany i przetransportowany do klienta. Dlatego niezwykle istotna jest ścisła współpraca między dostawcą a operatorem logistycznym oraz posiadanie odpowiednich systemów służących wymianie danych. Operatorzy logistyczni w coraz większym zakresie dokonują standaryzacji i cyfryzacji swoich procesów, co prowadzi do wzajemnego oddziaływania między fizycznym przemieszczaniem towarów a inteligentnymi systemami IT. Era postępującej technologii oraz wiążąca się z tym nieustanna transformacja w handlu będzie dalej wywierać znaczący wpływ na logistykę. Operatorzy stale więc pracują nad wprowadzeniem możliwie pełnej digitalizacji procesów logistycznych dla sprawnej obsługi wielokanałowych zakupów.

(opr. Dachser)

kobiety w logistyce
Kobiety w zarządach firm - perspektywa globalna
Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce sięgają prawie 20 proc.
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy w roku 2019 zdrożeje OC?
Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorcy mogą rozliczyć w kosztach?
Nowe przepisy uregulują kwestię adresów na zwolnieniach lekarskich
Jak sprawdzić brokera usług kurierskich i nie stracić na paczkach?
Co nas czeka w cyberbezpieczeństwie w 2019 roku?
Czy można i czy warto pożyczać licencję transportową?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Co zdominuje transport w 2019 roku?
Zmiany w ustawie o prawie lotniczym ułatwią realizację CPK
Motywacja tylko w korporacjach? Większość firm MŚP dostrzega korzyści z motywowania kadr, ale ponad 20 proc…
Plaga manipulacji tacho to problem, z którym musi zmierzyć się branża transportowa
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Rusza rozbudowa Nabrzeża Oliwskiego w Porcie Gdańsk
Netto Polska i Frigo Logistics rozszerzają współpracę
Rusak Business Services otworzył nowy skład celny, podatkowy oraz magazyn krajowy
Zmiany w zarządach Grupy DB Cargo Polska
Grupa Raben uruchomiła nowe narzędzie do śledzenia przesyłek w czasie rzeczywisty ...
Trzy nowe Dragony w taborze STK
Fracht FWO Polska podsumował ostatnie 12 miesięcy i przedstawia plany na 2019
InPost obsłużył ponad 86 mln przesyłek w 2018 roku
Agility zainwestuje 100 mln USD w cyfrową platformę logistyczną Shipa
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC