Konto pracodawcy


Logistycy nie są w stanie wykorzystać cyfryzacji w swoich łańcuchach dostaw

DHL opublikował właśnie najnowszy raport z badań nad cyfryzacją w łańcuchu dostaw „Cyfryzacja i łańcuch dostaw: na jakim etapie jesteśmy i co jeszcze przed nami?”. Okazuje się, że nowe technologie i rozwiązania rozwijają się w tak szybkim tempie, że łańcuchy dostaw mają problem z szybką ich adaptacją.

To globalne badanie przeprowadzono w gronie 350 ekspertów z dziedziny łańcucha dostaw i operacji. Robotyka kolejnej generacji, sztuczna inteligencja, samochody bezzałogowe, blockchain, big data to tylko niektóre z technologii, które firmy muszą teraz uwzględnić w swoich strategiach operacyjnych i w ramach łańcucha dostaw. Aż 95 proc. respondentów nie wykorzystuje w pełni tego potencjału, dzięki czemu mogliby ograniczać koszty wynikające z rozwoju sprzętu i możliwości jakie dają rozwiązania informacyjno-analityczne. Zdaniem respondentów, analiza big data jest najważniejszym rozwiązaniem informacyjnym – 73 proc. z nich powiedziało, że ich firma inwestowała w tę technologię. Na kolejnych miejscach znalazły się rozwiązania oparte na chmurze (63 proc.), internet rzeczy (54 proc.), blockchain (51 proc.), uczenie maszynowe (46 proc.) i gospodarka współdzielenia (34 proc.). Jeżeli chodzi o sprzęt fizyczny, to 63 proc. respondentów zadeklarowało, że największe znaczenie ma robotyka, wyprzedzając samochody bezzałogowe (40 proc.), druk 3D (33 proc.) oraz rzeczywistość rozszerzoną i drony (28 proc.).
- Bez wątpienia cyfryzacja ma niezwykły wpływ na łańcuchy dostaw i operacje na całym świecie i jej znaczenie nie spadnie. Spółki stają przed szerokim wyborem nowych produktów i aplikacji wchodzących na rynek i zyskujących uznanie w branży. Posiadanie ukierunkowanej strategii cyfryzacji łańcucha dostaw jest teraz kluczowe do oceny środowiska nowych technologii i wyznaczenia kierunków działania tak, by móc czerpać z nich korzyści i zyskać przewagę nad konkurencją - powiedziała Lisa Harrington, prezes lharrington group LLC, która przeprowadziła badanie na zlecenie DHL.

Firmy zaczynają dopiero rozpoznawać możliwości i 39 proc. z nich deklaruje, że opracowują jedno lub więcej rozwiązań informacyjno-analitycznych, a tylko 31 proc. z nich opracowuje nowe zastosowania rozwiązań sprzętowych. Wolne tempo jest skutkiem tradycyjnych zmian w organizacjach. W przypadku zastosowania technologii sprzętowych 68 proc. respondentów zadeklarowało, że największym problemem jest ich niezawodność, a 65 proc., że opór przed zmianami w organizacji. Problemem jest także niewystarczający lub długotrwały zwrot z inwestycji (64 proc.). Cyfryzacja ma kluczowe znaczenie w zakresie umożliwienia firmom zaspokojenia potrzeb związanych z zwiększą wydajnością i elastycznością oraz poprawą jakości obsługi klienta. DHL rozpoczęło już proces cyfryzacji koncentrując się na inwestycjach w innowacje, które mogą rozwiązać rzeczywiste problemy biznesowe i wykorzystać nowe możliwości. Przykładowo, firma stosuje już rzeczywistość rozszerzoną w magazynach, aby zwiększyć wydajność w zakresie kompletacji, a roboty magazynowe poprawiają czas kompletacji i wspierają pracowników w powtarzalnych zadaniach, takich jak usługi pakowania. Roboty programistyczne (automatyzacja procesów z wykorzystaniem robotyki) przejmują wybrane procesy back-office. Nowe czujniki dostarczają naszym klientom informacji w czasie rzeczywistym o lokalizacji i stanie ich towarów z wykorzystaniem internetu rzeczy.
- To przełomowy moment dla branży łańcucha dostaw. Tradycyjny model stoi w obliczu niespotykanego poziomu rewolucyjnych zmian spowodowanych nowymi technologiami sprzętowymi w połączeniu z rozwiązaniami informacyjno-analitycznymi. Technologia daje znaczące możliwości obniżenia kosztów i poprawy rentowności, ale oznacza również, że firmy, które się nie przystosują, ryzykują pozostaniem w tyle. Coraz częściej nasi klienci chcą, żebyśmy przeprowadzili ich przez ten proces zmian – powiedział, José F. Nava, dyrektor ds. rozwoju w DHL Supply Chain.

Raport „Cyfryzacja i łańcuch dostaw: na jakim etapie jesteśmy i co jeszcze przed nami?” jest dostępny do pobrania tutaj.

(red./źr. DHL)

kobiety w logistyce
Rusza program mentoringowy dla liderek i liderów z branży morsko-logistycznej!
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zmiany w rozliczaniu wynagrodzeń kierowców zatrzęsą rynkiem transportowym?
Skocz po whisky - czyli o czym wiedziec powinien importer alkoholi?
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA uruchamia nowe usługi air cargo
15 lat Dachser w Polsce
MediaMarktSaturn uruchomił nowe centrum dystrybucji w Polsce
Firmy kurierskie napędzają popyt na powierzchnie magazynowe
21. Oddział PEKAES w Kaliszu rozpoczął prace
Wyścig z czasem – Hillebrand dostarczył w ciągu kilku dni 160 ton wina i 940 mln ...
Logistyczne wyzwania w recykling baterii dla motoryzacji
LPP przyspiesza wdrożenie RFID
CEVA Logistics dołącza do United Airlines Eco-Skies Alliance
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC