DHL opublikował właśnie najnowszy raport z badań nad cyfryzacją w łańcuchu dostaw „Cyfryzacja i łańcuch dostaw: na jakim etapie jesteśmy i co jeszcze przed nami?”. Okazuje się, że nowe technologie i rozwiązania rozwijają się w tak szybkim tempie, że łańcuchy dostaw mają problem z szybką ich adaptacją.
To globalne badanie przeprowadzono w gronie 350 ekspertów z dziedziny łańcucha dostaw i operacji. Robotyka kolejnej generacji, sztuczna inteligencja, samochody bezzałogowe, blockchain, big data to tylko niektóre z technologii, które firmy muszą teraz uwzględnić w swoich strategiach operacyjnych i w ramach łańcucha dostaw. Aż 95 proc. respondentów nie wykorzystuje w pełni tego potencjału, dzięki czemu mogliby ograniczać koszty wynikające z rozwoju sprzętu i możliwości jakie dają rozwiązania informacyjno-analityczne. Zdaniem respondentów, analiza big data jest najważniejszym rozwiązaniem informacyjnym – 73 proc. z nich powiedziało, że ich firma inwestowała w tę technologię. Na kolejnych miejscach znalazły się rozwiązania oparte na chmurze (63 proc.), internet rzeczy (54 proc.), blockchain (51 proc.), uczenie maszynowe (46 proc.) i gospodarka współdzielenia (34 proc.). Jeżeli chodzi o sprzęt fizyczny, to 63 proc. respondentów zadeklarowało, że największe znaczenie ma robotyka, wyprzedzając samochody bezzałogowe (40 proc.), druk 3D (33 proc.) oraz rzeczywistość rozszerzoną i drony (28 proc.).
- Bez wątpienia cyfryzacja ma niezwykły wpływ na łańcuchy dostaw i operacje na całym świecie i jej znaczenie nie spadnie. Spółki stają przed szerokim wyborem nowych produktów i aplikacji wchodzących na rynek i zyskujących uznanie w branży. Posiadanie ukierunkowanej strategii cyfryzacji łańcucha dostaw jest teraz kluczowe do oceny środowiska nowych technologii i wyznaczenia kierunków działania tak, by móc czerpać z nich korzyści i zyskać przewagę nad konkurencją - powiedziała Lisa Harrington, prezes lharrington group LLC, która przeprowadziła badanie na zlecenie DHL.
Firmy zaczynają dopiero rozpoznawać możliwości i 39 proc. z nich deklaruje, że opracowują jedno lub więcej rozwiązań informacyjno-analitycznych, a tylko 31 proc. z nich opracowuje nowe zastosowania rozwiązań sprzętowych. Wolne tempo jest skutkiem tradycyjnych zmian w organizacjach. W przypadku zastosowania technologii sprzętowych 68 proc. respondentów zadeklarowało, że największym problemem jest ich niezawodność, a 65 proc., że opór przed zmianami w organizacji. Problemem jest także niewystarczający lub długotrwały zwrot z inwestycji (64 proc.). Cyfryzacja ma kluczowe znaczenie w zakresie umożliwienia firmom zaspokojenia potrzeb związanych z zwiększą wydajnością i elastycznością oraz poprawą jakości obsługi klienta. DHL rozpoczęło już proces cyfryzacji koncentrując się na inwestycjach w innowacje, które mogą rozwiązać rzeczywiste problemy biznesowe i wykorzystać nowe możliwości. Przykładowo, firma stosuje już rzeczywistość rozszerzoną w magazynach, aby zwiększyć wydajność w zakresie kompletacji, a roboty magazynowe poprawiają czas kompletacji i wspierają pracowników w powtarzalnych zadaniach, takich jak usługi pakowania. Roboty programistyczne (automatyzacja procesów z wykorzystaniem robotyki) przejmują wybrane procesy back-office. Nowe czujniki dostarczają naszym klientom informacji w czasie rzeczywistym o lokalizacji i stanie ich towarów z wykorzystaniem internetu rzeczy.
- To przełomowy moment dla branży łańcucha dostaw. Tradycyjny model stoi w obliczu niespotykanego poziomu rewolucyjnych zmian spowodowanych nowymi technologiami sprzętowymi w połączeniu z rozwiązaniami informacyjno-analitycznymi. Technologia daje znaczące możliwości obniżenia kosztów i poprawy rentowności, ale oznacza również, że firmy, które się nie przystosują, ryzykują pozostaniem w tyle. Coraz częściej nasi klienci chcą, żebyśmy przeprowadzili ich przez ten proces zmian – powiedział, José F. Nava, dyrektor ds. rozwoju w DHL Supply Chain.
Raport „Cyfryzacja i łańcuch dostaw: na jakim etapie jesteśmy i co jeszcze przed nami?” jest dostępny do pobrania tutaj.
(red./źr. DHL)