Konto pracodawcy


Będzie kolejny rok rekordów na magazynowym rynku?

Rynek powierzchni magazynowych i logistycznych z zasobami przekraczającymi 13,5 mln m.kw. był najszybciej rosnącym spośród wszystkich sektorów rynku nieruchomości komercyjnych w 2017 roku – tak wynika z danych rocznego raportu AAG Industrial & Logistics Market Review. W tym czasie łączny wolumen zasobów powiększył się o 21 proc. w stosunku do roku 2016. Motorem napędowym pozostają projekty realizowane w formule BTS. Autorzy analizy podkreślają jednocześnie spadek udziału projektów spekulacyjnych.

Dobrą kondycję sektora potwierdza wysoka dynamika przyrostu nowej powierzchni, której od stycznia do grudnia 2017 dostarczono o 77 proc. więcej niż w roku 2016. Kluczowa z rynkowego punktu widzenia okazała się druga połowa roku, w której deweloperzy oddali do użytku 66 proc. z ponad 2,36 mln m kw. nowych obiektów. Najbardziej urosły klastry zlokalizowane wokół Warszawy (389,900 m.kw.) oraz Szczecina (315,500 m.kw.). Za doskonałym wynikiem drugiej lokalizacji stoją finalizacje dwóch znaczących projektów BTS: największego obiektu magazynowego w Polsce Panattoni BTS Amazon Szczecin (161,000 m.kw.) oraz Goodman BTS Zalando Szczecin (130,000 m.kw.). Jednak głównym rozgrywającym krajowego sektora był rynek skoncentrowany wokół aglomeracji warszawskiej, wspierany przez logistyczne centrum Polski, czyli projekty z okolic Łodzi i skrzyżowania autostrad A1 i A2 adresowane głównie do firm prowadzących ogólnopolską dystrybucję.
Duża ilość nowych projektów pojawiających się na rynku nie zniechęciła deweloperów do kolejnych inwestycji. Eksperci BNP Paribas Real Estate Poland wskazują, że na różnych etapach budowy znajduje się obecnie 1,43 mln m kw. magazynów. Do największych zaliczają się Panattoni BTS Amazon Gliwice (146,000 m kw.) oraz Central European Logistics Hub (115,000 m kw.) w Łodzi. Eksperci podkreślają, że impulsem rozwojowym pozostaje dynamiczny rozwój operatorów branży e-commerce.
- Zainteresowanie sektorem jest ogromne. Po miesiącach monitorowania możliwości rozwoju na naszym rynku i w naszym regionie, gracze z Państwa Środka przeszli do etapu realizacji projektów. Na samym początku roku sfinalizowaliśmy kontrakt najmu kilkunastu tysięcy metrów kwadratowych dla jednego z chińskich operatorów logistycznych. Zakładamy, że to nie ostatnia tego typu transakcja w najbliższym czasie. Dla firm z rynków Dalekiego Wschodu rejon Europy Środkowo-Wschodniej jest wyjątkowo atrakcyjny pod kątem dostępności gruntów inwestycyjnych pod projekty o skali nawet powyżej 100 tys. m kw.- komentuje Katarzyna Pyś-Fabiańczyk, dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Europa Środkowo-Wschodnia, BNP Paribas Real Estate Poland.

Na koniec minionego roku odsetek powierzchni magazynowych czekających na najemców oscylował wokół 5,4 proc. Wskaźnik ten zanotował spadek o 0,7 p.p. r/r, za  którym stoją m.in.: wysoki popyt wspierany projektami BTS i szeregiem umów typu pre-let. Szacuje się, że więcej niż połowa, około 60 proc., nowo budowanych magazynów ma już swoich najemców. Z analizy BNP Paribas Real Estate Poland wynika, że, pomimo znacznej skali, zasoby będące obecnie w budowie spotykają się z wysokim popytem, co w rezultacie pozwala utrzymać stan równowagi pomiędzy wynajmującym a najemcą i zapobiega gwałtownym wahaniom stawek czynszu. Te w minionym roku oscylowały w granicach 2–5 EUR/miesiąc w zależności od regionu. Konsekwentnie, najdroższymi lokalizacjami magazynowymi i logistycznymi pozostają te zlokalizowane w granicach Warszawy, na co składają się ograniczona dostępność gruntów pod zabudowę, niski poziom podaży i bliskość kluczowych rynków zbytu.

(red./źr. BNP Paribas Real Estate)

 

kobiety w logistyce
Rusza program mentoringowy dla liderek i liderów z branży morsko-logistycznej!
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zmiany w rozliczaniu wynagrodzeń kierowców zatrzęsą rynkiem transportowym?
Skocz po whisky - czyli o czym wiedziec powinien importer alkoholi?
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA uruchamia nowe usługi air cargo
15 lat Dachser w Polsce
MediaMarktSaturn uruchomił nowe centrum dystrybucji w Polsce
Firmy kurierskie napędzają popyt na powierzchnie magazynowe
21. Oddział PEKAES w Kaliszu rozpoczął prace
Wyścig z czasem – Hillebrand dostarczył w ciągu kilku dni 160 ton wina i 940 mln ...
Logistyczne wyzwania w recykling baterii dla motoryzacji
LPP przyspiesza wdrożenie RFID
CEVA Logistics dołącza do United Airlines Eco-Skies Alliance
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC