Konto pracodawcy


P3 i Fiege o przyszłych trendach na rynku usług logistycznych i magazynowych

Rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne powierzchnie magazynowe i zewnętrzne usługi logistyczne będą kształtować rynek w najbliższych latach – to główny wniosek z badania trendów na rynku powierzchni magazynowych i usług logistycznych przeprowadzonego przez PMR Consulting & Research na zlecenie firmy Fiege i dewelopera powierzchni logistycznych P3 Logistic Parks. Aż 84 proc. firm w Polsce spodziewa się wzrostu liczby zamówień w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat.


Z badani Fiege i P3 wynika, że wśród badanych firm 57 proc. korzysta z zewnętrznych usług logistycznych, a 89 proc. z obiektów magazynowych. Jednocześnie ponad połowa (55 proc.) respondentów prowadzi swoje operacje na powierzchni magazynowej wynajmowanej samodzielnie lub za pośrednictwem operatora logistycznego. Na przestrzeni ostatnich lat znacząco zmieniła się tez wielkość powierzchni magazynowej wykorzystywanej przez firmy. Jeszcze do niedawna obiekty mające kilkanaście tysięcy metrów kwadratowych były rzadkością. Obecnie, aż 80 proc. dużych przedsiębiorstw zajmuje co najmniej 3 tys. m.kw., przy czym prawie połowa (42 proc.) korzysta z magazynów mających minimum 10 tys. m.kw. a niemal jedna czwarta (23 proc.) z obiektów większych niż 30 tys. m.kw.
- Wyniki badania są odzwierciedleniem tego, co już od pewnego czasu obserwujemy na rynku. Firmy coraz częściej poszukują dużych powierzchni magazynowych. Na przykładzie naszych doświadczeń, choćby tylko z tego roku, możemy stwierdzić, że z jednej strony najemcy, z którymi już współpracujemy, ze względu na swój dynamiczny rozwój chętniej powiększają dotychczas zajmowane powierzchnie, a z kolei, jeśli rozpoczynamy rozmowy z nowymi klientami często dotyczą one najmu większych powierzchni, przekraczających 30 tys. m.kw. – mówi Piotr Bzowski, leasing & development director P3 w Polsce.

Popyt na coraz większe powierzchnie magazynowe jest bezpośrednio związany z tym, jak firmy postrzegają Polskę jako lokalizację logistyczną. 84 proc. uczestników badania uważa, że nasz kraj jest dobrym miejscem do lokowania centrów logistycznych. Koszty pracy i dostępność wykwalifikowanych pracowników, stale ulepszana i rozwijana infrastruktura transportowa, a także wysokiej jakości obiekty to czynniki, które według ankietowanych w największym stopniu decydują o atrakcyjności Polski jako miejsca do lokowania zakładów produkcyjnych i magazynów. Optymizmem napawa też fakt, że firmy nadal chcą się tu rozwijać. Aż 54 proc. respondentów zadeklarowało chęć powiększenia zajmowanej powierzchni magazynowej lub produkcyjnej, a jednocześnie 45 proc. zamierza to zrobić w perspektywie najbliższych 2-3 lat. - Warto zwrócić też uwagę na fakt, że nowopowstające obiekty będą służyły firmom nie tylko do obsługi rynku polskiego, ale także innych państw europejskich, szczególnie z Europy Środkowo - Wschodniej. Otwiera to przed nami jako krajem, szansę na stanie się interregionalnym centrum dystrybucji - dodał Piotr Bzowski.

Dynamiczny rozwój przedsiębiorstw działających w Polsce wpływa nie tylko na rynek powierzchni magazynowych, ale również na sektor usług logistycznych. Firmy coraz chętniej zlecają prowadzenie procesów logistycznych wyspecjalizowanym zewnętrznym operatorom. Tak pokazują też wyniki badania - aż 84 proc. podmiotów bardzo pozytywnie ocenia poziom usług świadczonych przez operatorów logistycznych. Średnia ocen, jaką respondenci przyznali operatorom to 4,05 (na skali 1-5).  Terminowość, brak uszkodzonych towarów oraz fachowa obsługa klienta to kluczowe czynniki wpływające na zadowolenie z usług świadczonych przez operatora. To zadowolenie przekłada się z jednej strony na przywiązanie do usługodawców – 55 proc. badanych firm współpracuje ze swoim operatorem dłużej niż 5 lat, a z drugiej na chęć dalszej współpracy. Ponad jedna trzecia (35 proc.) ankietowanych firm przewiduje zwiększenie poziomu korzystania z zewnętrznych usług logistycznych w ciągu najbliższych 2-3 lat. - Konkurencyjny rynek i wymagający klienci powodują, że firmy decydują się na coraz większe wykorzystanie zewnętrznych usług logistycznych. Dotyczy to nie tylko prostych operacji przyjęcia, magazynowania i wydania towaru, ale także wszelkich usług związanych z konfekcjonowaniem, logistyką zwrotów, a także kontrolą jakości np. produktów sprowadzanych z rynków dalekowschodnich – wymienia Damian Kołata, senior business development Manager Fiege.

Jak będzie się zmieniał rynek w obliczu rosnącego zapotrzebowania na nowoczesne powierzchnie magazynowe i usługi logistyczne? Według uczestników badania najbardziej widocznymi trendami w ciągu najbliższych 2-3 lat będą: automatyzacja procesów (58 proc.), rozwój systemów IT (49 proc.), rozwój e-handlu (46 proc.) powstawanie małych jednostek magazynowych w pobliżu centrów miast (32 proc.), presja bliskości klienta końcowego (14 proc.) oraz rosnąca liczba zwrotów (9 proc.). - Obroty osiągnięte w E-Commerce w Polsce przekroczą w tym roku barierę 40 mld zł, a według prognoz w ciągu 2-3 lat rynek ten wzrośnie o kolejne kilkadziesiąt procent, osiągając poziom około 9 proc. ogólnego handlu detalicznego, co stanowi europejską średnią. W ślad za bardzo intensywnym rozwojem e-handlu rośnie liczba zwrotów. Firmom, które nie mają wyspecjalizowanych komórek ds. operacji magazynowych, z pomocą przychodzą operatorzy logistyczni. Rozwój e-handlu wymusza też na firmach większą automatyzację. To właśnie operatorzy logistyczni powinni pokazywać klientom zalety automatyzacji procesów (roboty pikujące, pick by vison czy pick by light są coraz częściej spotykane w magazynach), jak i rozwoju systemów IT, usprawniających procesy dostaw – wymienia Damian Kołata.

Badanie zostało zrealizowane w październiku tego roku na reprezentatywnej grupie 106 przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 250 pracowników i wykazujących minimalny roczny obrót w wysokości 150 mln zł.
(red)

kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
ID Logistics - dynamiczny I kwartał, wzrost sprzedaży o 9,6 proc.
Ponad 100 proc. więcej wydali kupujący na kwietniowych e-zakupach
11,3 mln ton przeładowanych w I kwartale 2020 w Porcie Gdańsk
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
Grupa Raben ponownie Marką Godną Zaufania
Agility realizuje kontrakty dla brytyjskiego Ministerstwa Obrony
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC