Konto pracodawcy


P3 i Fiege o przyszłych trendach na rynku usług logistycznych i magazynowych

Rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne powierzchnie magazynowe i zewnętrzne usługi logistyczne będą kształtować rynek w najbliższych latach – to główny wniosek z badania trendów na rynku powierzchni magazynowych i usług logistycznych przeprowadzonego przez PMR Consulting & Research na zlecenie firmy Fiege i dewelopera powierzchni logistycznych P3 Logistic Parks. Aż 84 proc. firm w Polsce spodziewa się wzrostu liczby zamówień w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat.


Z badani Fiege i P3 wynika, że wśród badanych firm 57 proc. korzysta z zewnętrznych usług logistycznych, a 89 proc. z obiektów magazynowych. Jednocześnie ponad połowa (55 proc.) respondentów prowadzi swoje operacje na powierzchni magazynowej wynajmowanej samodzielnie lub za pośrednictwem operatora logistycznego. Na przestrzeni ostatnich lat znacząco zmieniła się tez wielkość powierzchni magazynowej wykorzystywanej przez firmy. Jeszcze do niedawna obiekty mające kilkanaście tysięcy metrów kwadratowych były rzadkością. Obecnie, aż 80 proc. dużych przedsiębiorstw zajmuje co najmniej 3 tys. m.kw., przy czym prawie połowa (42 proc.) korzysta z magazynów mających minimum 10 tys. m.kw. a niemal jedna czwarta (23 proc.) z obiektów większych niż 30 tys. m.kw.
- Wyniki badania są odzwierciedleniem tego, co już od pewnego czasu obserwujemy na rynku. Firmy coraz częściej poszukują dużych powierzchni magazynowych. Na przykładzie naszych doświadczeń, choćby tylko z tego roku, możemy stwierdzić, że z jednej strony najemcy, z którymi już współpracujemy, ze względu na swój dynamiczny rozwój chętniej powiększają dotychczas zajmowane powierzchnie, a z kolei, jeśli rozpoczynamy rozmowy z nowymi klientami często dotyczą one najmu większych powierzchni, przekraczających 30 tys. m.kw. – mówi Piotr Bzowski, leasing & development director P3 w Polsce.

Popyt na coraz większe powierzchnie magazynowe jest bezpośrednio związany z tym, jak firmy postrzegają Polskę jako lokalizację logistyczną. 84 proc. uczestników badania uważa, że nasz kraj jest dobrym miejscem do lokowania centrów logistycznych. Koszty pracy i dostępność wykwalifikowanych pracowników, stale ulepszana i rozwijana infrastruktura transportowa, a także wysokiej jakości obiekty to czynniki, które według ankietowanych w największym stopniu decydują o atrakcyjności Polski jako miejsca do lokowania zakładów produkcyjnych i magazynów. Optymizmem napawa też fakt, że firmy nadal chcą się tu rozwijać. Aż 54 proc. respondentów zadeklarowało chęć powiększenia zajmowanej powierzchni magazynowej lub produkcyjnej, a jednocześnie 45 proc. zamierza to zrobić w perspektywie najbliższych 2-3 lat. - Warto zwrócić też uwagę na fakt, że nowopowstające obiekty będą służyły firmom nie tylko do obsługi rynku polskiego, ale także innych państw europejskich, szczególnie z Europy Środkowo - Wschodniej. Otwiera to przed nami jako krajem, szansę na stanie się interregionalnym centrum dystrybucji - dodał Piotr Bzowski.

Dynamiczny rozwój przedsiębiorstw działających w Polsce wpływa nie tylko na rynek powierzchni magazynowych, ale również na sektor usług logistycznych. Firmy coraz chętniej zlecają prowadzenie procesów logistycznych wyspecjalizowanym zewnętrznym operatorom. Tak pokazują też wyniki badania - aż 84 proc. podmiotów bardzo pozytywnie ocenia poziom usług świadczonych przez operatorów logistycznych. Średnia ocen, jaką respondenci przyznali operatorom to 4,05 (na skali 1-5).  Terminowość, brak uszkodzonych towarów oraz fachowa obsługa klienta to kluczowe czynniki wpływające na zadowolenie z usług świadczonych przez operatora. To zadowolenie przekłada się z jednej strony na przywiązanie do usługodawców – 55 proc. badanych firm współpracuje ze swoim operatorem dłużej niż 5 lat, a z drugiej na chęć dalszej współpracy. Ponad jedna trzecia (35 proc.) ankietowanych firm przewiduje zwiększenie poziomu korzystania z zewnętrznych usług logistycznych w ciągu najbliższych 2-3 lat. - Konkurencyjny rynek i wymagający klienci powodują, że firmy decydują się na coraz większe wykorzystanie zewnętrznych usług logistycznych. Dotyczy to nie tylko prostych operacji przyjęcia, magazynowania i wydania towaru, ale także wszelkich usług związanych z konfekcjonowaniem, logistyką zwrotów, a także kontrolą jakości np. produktów sprowadzanych z rynków dalekowschodnich – wymienia Damian Kołata, senior business development Manager Fiege.

Jak będzie się zmieniał rynek w obliczu rosnącego zapotrzebowania na nowoczesne powierzchnie magazynowe i usługi logistyczne? Według uczestników badania najbardziej widocznymi trendami w ciągu najbliższych 2-3 lat będą: automatyzacja procesów (58 proc.), rozwój systemów IT (49 proc.), rozwój e-handlu (46 proc.) powstawanie małych jednostek magazynowych w pobliżu centrów miast (32 proc.), presja bliskości klienta końcowego (14 proc.) oraz rosnąca liczba zwrotów (9 proc.). - Obroty osiągnięte w E-Commerce w Polsce przekroczą w tym roku barierę 40 mld zł, a według prognoz w ciągu 2-3 lat rynek ten wzrośnie o kolejne kilkadziesiąt procent, osiągając poziom około 9 proc. ogólnego handlu detalicznego, co stanowi europejską średnią. W ślad za bardzo intensywnym rozwojem e-handlu rośnie liczba zwrotów. Firmom, które nie mają wyspecjalizowanych komórek ds. operacji magazynowych, z pomocą przychodzą operatorzy logistyczni. Rozwój e-handlu wymusza też na firmach większą automatyzację. To właśnie operatorzy logistyczni powinni pokazywać klientom zalety automatyzacji procesów (roboty pikujące, pick by vison czy pick by light są coraz częściej spotykane w magazynach), jak i rozwoju systemów IT, usprawniających procesy dostaw – wymienia Damian Kołata.

Badanie zostało zrealizowane w październiku tego roku na reprezentatywnej grupie 106 przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 250 pracowników i wykazujących minimalny roczny obrót w wysokości 150 mln zł.
(red)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
Dokumenty kierowcy a odpowiedzialność
Zawieszona akcyza – jak z niej skorzystać?
Jak uniknąć kary za SENT?
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Perspektywy rozwoju transportu drogowego a nowoczesne technologie
Polska Strefa Inwestycji – wady i zalety - pierwsze podsumowania
Co dla europejskiego e-commerce oznaczałby Brexit bez umowy?
Polacy, decydujący się na powrót do kraju z emigracji, mogą liczyć na dobrą pracę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DHL wdraża nowy system zapewniający pełną przejrzystość łańcucha dostaw
Rohlig Suus Logistics otwiera nowy oddział w Kielcach
Polak wicemistrzem OPTIFUEL CHALLENGE 2019!
Agility zainwestowało 18 mln USD w technologie ekologiczne dla łańcuchów dostaw
Wyniki Kuehne + Nagel po pierwszych dziewięciu miesięcach 2019 r.
FSE z Bielska-Białej gotowa do produkcji elektrycznych aut dostawczych
Transport pełen wyzwań - Fracht FWO dostawcą project cargo na Ukrainę
Gefco i ArtiShock tworzą aplikację, która zwiększy wydajność łańcucha dostaw
Jak rozwój sieci 5G wpłynie na autonomiczne pojazdy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC