Konto pracodawcy


Prawda o rynku pracy - nic nie jest takie, jak nam się wydaje

Pytanie o ty czy łatwo jest zmienić pracę w dobie rynku kandydata, wydaję się nie mieć uzasadnienia, a wręcz jest bezsensowne. Jednakże postanowiliśmy je zadać naszym czytelnikom. Wyniki naszej ankiety zaskoczyły nas, bo odpowiedzi nie są tak jednoznaczne, jakby się na początku wydawało, iż wskażą w większości jedną, twierdzącą odpowiedź na to pytanie.

Czy łatwo jest obecnie znaleźć / zmienić pracę w branży TSL? – takie właśnie pytanie zadaliśmy naszym czytelnikom na przełomie września i października tego roku. Jednoznacznie „tak” odpowiedziało nieco ponad 27,5 proc. respondentów biorących udział w ankiecie Pracujwlogistyce.pl. Czyli nieco więcej niż ¼ z 350 respondentów (tyle osób wzięło udział w naszym badaniu) uważa, iż nie ma problemu obecnie z pracą w naszej branży. Dlaczego tak mało? Chodzi o możliwości na rynku pracy, biorąc pod uwagę poszczególne zawody i specjalności. I tak w przypadku spedytora albo handlowca – niespełna 7 proc. odpowiedziało, że łatwo jest o zmianę pracy w tym zawodzie. Ten wynik zaskakuje, gdyż są to zawody najbardziej pożądane na rynku pracy TSL, a tak niski odsetek respondentów, którzy wybrali tę odpowiedź, oznaczać może, iż prawdopodobnie w tych ww. 27,5 proc. byli również spedytorzy i handlowcy, którzy zdecydowanie odpowiedzieli TAK. Według 16 proc. respondentów ankiety, pracę jest łatwo zmienić / znaleźć, ale tylko w przypadku zawodu magazyniera. Rynek magazynowy potrzebuje tysięcy rąk pracy i w zasadzie znalezienie pracy na tym stanowisku nie stanowi problemu, chociaż tutaj trzeba wziąć pod uwagę jeden element –  lokalizację. W tych miejscach, gdzie skupione się centra i parki logistyczne, o pracę w tym zawodzie martwić się nie trzeba i firmy zabiegają o pracowników magazynowych.

Zdecydowanie „NIE” na pytanie czy jest obecnie łatwo znaleźć / zmienić pracę w branży TSL, odpowiedziało 12,1 proc. respondentów, co biorąc pod uwagę warunki panujące na rynku pracy jest dosyć sporo, i wynik ten nieco zaskakuje. Ale tutaj też trzeba podkreślić, że tak jak stopa bezrobocia na mapie Polski nie jest wyrównana i w niektórych regionach nadal utrzymuje się na poziomie dwucyfrowym (nawet sięgającym powyżej 20 proc. w niektórych powiatach), tak samo należy patrzeć na rynek pracy TSL, czyli przez pryzmat regionów. Trudno dopatrywać się możliwości w zakresie rozwoju miejsc pracy w regionach, gdzie firmy logistyczne występują pojedynczo, a tak jest w przypadku np. Warmii i Mazur.

Kolejne 15 proc. respondentów odpowiedziało, że nie jest łatwo zmienić / znaleźć pracę w branży TSL, bo dużo jest ofert pracy, ale tylko dla zawodowych kierowców. Fakt, patrząc na ogłoszenia o pracy i kampanie reklamowe, głównie dotyczą one poszukiwania kierowców pojazdów ciężarowych, których podobno w naszym kraju brakuje nawet 100 tyś. Aż 10,5 proc. biorących udział w ankiecie oceniło, że nie jest łatwo też znaleźć / zmienić pracę kadrze managerskiej i tutaj się zgadza, gdyż owszem pracy jest dużo, ale managerowie zwłaszcza wyższego szczebla wcale nie mają łatwego zadania, chcąc zmienić pracę. Na dobrą ofertę muszą nawet poczekać do roku czasu, a nawet i dłużej. Co zadziwia, to wynik 12 proc. w przypadku odpowiedzi: "nie jest łatwo znaleźć / zmienić pracę, bo rynek pracy jest nasycony kandydatami". Przy takim stanie rynku pracy (rynku pracownika), raczej spodziewaliśmy się ułamkowych not dla tego rodzaju odpowiedzi, bo wydaję się że kandydatów do pracy jest jak na lekarstwo, a rekruterzy wymyślają najróżniejsze metody na ich pozyskanie. Sumując tę odpowiedź z odpowiedzią zdecydowanego "nie", której udzieliło 12,1 proc., w sumie ponad 24 proc. respondentów uważa, że obecnie trudno jest znaleźć / zmienić pracę w branży TSL!

Jakie z tego wnioski wynikają? W obecnym stanie rynku pracy, agencje pracy i pracodawcy otwierają szeroko drzwi kandydatom do pracy, ale … jak wynika z naszego badania nie wszędzie i nie dla wszystkich. Warto o tym pamiętać, kiedy pomyślimy o zmianie pracy, zwłaszcza jeśli pracodawca zapewnia stabilność zatrudnienia i umożliwia rozwój zawodowy. Bo nic nie jest takie, jak nam się wydaje.

 

Opr. Beata Trochymiak, Pracujwlogistyce.pl

kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
Emirates SkyCargo oferują już regularne loty cargo
DB Schenker przedłuża współpracę z NEONET
GEFCO otwiera centrum dystrybucyjne w Schiphol
Dachser zapowiada utrzymanie stabilnej strategii rozwoju w Polsce
Jak kurierzy GLS pomagają walczyć z epidemią?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC