Konto pracodawcy


Turcja atrakcyjna dla branży motoryzacyjnej?

Przedstawiciele Exact Systems uważają, że Turcja stanowi atrakcyjne miejsce dla zagranicznych inwestycji motoryzacyjnych z uwagi na zorganizowane strefy ekonomiczne, rozbudowany system zachęt państwowych dla tworzenia nowych miejsc pracy oraz relatywnie niskie koszty siły roboczej. Jednocześnie zalecają pośpiech z debiutem, bo za ok. 2-3 lata nastąpi nasycenie tego rynku.  

- Ze „Światowego Raportu Inwestycyjnego 2017” przygotowanego przez Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) wynika, że w ciągu ostatnich 15 lat Turcja wyraźnie odnotowała wzrost bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Tylko w 2016 roku ich wartość wyniosła aż 12,3 mld USD, a Turcja stała się najbardziej aktywnym krajem walczącym o inwestycje zagraniczne w ubiegłym roku. Warto podkreślić, że najatrakcyjniejszym sektorem inwestycyjnym jest motoryzacja. Dzięki uprzemysłowieniu w latach 60-tych nasz kraj stał się jednym z największych producentów samochodów na świecie. I nie spoczywa na laurach, lecz konsekwentnie rozwija się wraz z rozwojem globalnej technologii. Nasze przedsiębiorstwa motoryzacyjne są nowoczesne i zdecydowanie opierają się na metodach produkcji pojazdów elektrycznych stosowanych na rynkach międzynarodowych. W Turcji pierwsze auto z napędem elektrycznym zostało wypuszczone na rynek w 2012 roku przez Renault – mówi Hacan Ocal, general manager, Exact Systems Turkey.
Z danych Międzynarodowej Organizacji Producentów Pojazdów Samochodowych wynika, że w 2016 roku Turcja wyprodukowała niecałe 1,5 mln samochodów, o 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Z takim wynikiem zajmuje 5. miejsce w Europie (między Wielką Brytanią a Czechami) i 14. na świecie. Jeszcze lepiej przedstawiają się wyniki za I półrocze 2017 roku, które przedstawiło Turkey's Automotive Industry Association. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy br. zostało wyprodukowanych niemal 870 tys. pojazdów, co oznacza aż 20% wzrost r/r, z czego ponad 80 proc. zostało wysłanych na eksport.  Takie wyniki są wypracowywane w zdecydowanej większości przez zagraniczne firmy. W Turcji swoje zakłady produkcyjne mają takie koncerny jak Toyota, Ford, Renault czy Hyundai. Spektrum producentów części i technologii motoryzacyjnych jest równie szerokie, m.in. Bosch, Vestel, Valeo czy Delphi.

Motoinwestycje w Turcji
Zagranicznych graczy z rynku motoryzacyjnego do Turcji przyciągają przede wszystkim bardzo dobrze zorganizowane strefy ekonomiczne w okolicach dużych miast i ośrodków przemysłowych. – Obok siebie działa wiele firm z tej samej branży, które ze sobą współpracują. Ułatwia to logistykę oraz skraca czas dostaw. Takie strefy w automotive funkcjonują w głównych ośrodkach jak Bursa, Gebze, Izmir, Manisa, Golcuk, Kocaeli. Są nowoczesne, położone obok głównych tras, czyli dobrze skomunikowane, ze sprawnie działającym transportem dla pracowników z okolicznych terenów – zwraca uwagę Jarosław Kochański, członek zarządu Exact Systems, odpowiedzialny za rozwój rynków zagranicznych, m.in. za Turcję.
Drugim czynnikiem zachęcającym do tworzenia zakładów produkcyjnych w Turcji są relatywnie niskie koszty siły roboczej i wsparcie rządu tureckiego dla tworzenia nowych miejsc pracy. Minimalne wynagrodzenie obecnie jest sporo niższe niż w Polsce (1177 TL, ok. 290 EUR), natomiast średnia miesięczna płaca w branży za podstawowego pracownika oscyluje wokół 1.500-2.000 TL, co stanowi max. 500 EUR. Mimo dużego nasycenia przemysłu, znalezienie pracowników nie stanowi problemu. Jedynym wyjątkiem są okolice Gebze (koło Stambułu), gdzie popyt na pracowników przewyższa podaż i trzeba sięgać po kadrę z oddalonych ośrodków. – Ważnym czynnikiem jest rozbudowany system zachęt i wsparcia państwa tureckiego dla tworzenia nowych miejsc pracy i inwestowania w Turcji. Jako Exact Systems korzystamy z systemu dopłat rządowych za zatrudnianie nowych pracowników. To w skali miesiąca są znaczne kwoty – dodaje Jarosław Kochański.
Po trzecie, ze względu na swoje położenie geograficzne Turcja stanowi dogodne miejsce zarówno dla producentów europejskich jak i azjatyckich. I choć nie należy do Unii Europejskiej, to tamtejszy biznes rozwija się bardzo dynamicznie dzięki sprawnie wprowadzanym przez rząd reformom gospodarczym oraz ułatwieniom handlowym w ramach unii celnej z UE.

Rozwijającą się turecką bazę produkcji samochodów oraz części do nich wykorzystał Exact Systems, który w 2012 roku otworzył w tym regionie jedną ze swoich trzech pozaunijnych spółek (obok Rosji i Chin). W ciągu 5 lat obecności w regionie, spółka stała się jedną z najszybciej rosnących spośród 11 zagranicznych przedstawicielstw Grupy Exact Systems. Obecnie części samochodowe kontroluje aż 300 osób. Spółka współpracuje z 35 klientami, wśród których znajdują się międzynarodowe koncerny motoryzacyjne takie jak Oyak Renault, Ford Otosan, Hyundai Assan, Hema TRW, ZF Lanforder czy Jonson Controls. Są też lokalne firmy, m.in. Cavo, Martur, Farplas.
Rosnące znaczenie branży motoryzacyjnej w Turcji potwierdzają wyniki sprzedaży Exact Systems. – W ubiegłym roku skontrolowaliśmy w tym kraju aż o jedną trzecią więcej części niż w 2015 roku. Natomiast przychody naszej tureckiej spółki wzrosły o niemal 100% r/r. Dobrą dynamikę notujemy również w tym roku. Automotive w tym kraju wrzuca szósty bieg i przynajmniej w perspektywie najbliższych miesięcy nie zwolni – mówi Jarosław Kochański z Exact Systems.
Przy całej atrakcyjności Turcji, zaleca się firmom planującym debiut w tym regionie zwrócenie uwagi na kilka istotnych czynników. – Jeśli ktoś myśli o inwestycji zagranicznej to Turcja jest świetnym kierunkiem, ale teraz. W perspektywie max. 2-3 lat będziemy mieć do czynienia z nasyceniem tego rynku i rozpoczęcie działalności będzie dużo trudniejsze – zwraca uwagę Jarosław Kochański z Exact Systems. Inwestor nie może zapominać również o zagrożeniach takich jak konflikty zbrojne i niestabilność polityczna. Dodatkowo, w niektórych częściach kraju panuje spore zacofanie gospodarcze, które jest wynikiem wcześniejszych sankcji.

(źr. Exact Systems)

 

kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
Emirates SkyCargo oferują już regularne loty cargo
DB Schenker przedłuża współpracę z NEONET
GEFCO otwiera centrum dystrybucyjne w Schiphol
Dachser zapowiada utrzymanie stabilnej strategii rozwoju w Polsce
Jak kurierzy GLS pomagają walczyć z epidemią?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC