Dodaj ogłoszenie o pracy


Obsługa logistyczna branży Fashion – trendy i wyzwania

Trzy pytania do: Tomasza Pyki, dyrektora sprzedaży, DB Schenker

Jakie trendy w obsłudze logistycznej sieci e-commerce można zaobserwować w branży Fashion?
E-commerce wywiera ogromny wpływ na rozwój branży fashion. Z roku na rok wzrasta sprzedaż online. Internauci mają do dyspozycji e-sklepy oferujące ubrania różnych marek. Nasi klienci z tej branży także uruchamiają swoje sklepy internetowe. Co ciekawe, w mijającym roku ok. 30 proc. zapytań z obszaru logistyki magazynowej, skierowanych do DB Schenker w Polsce, dotyczyło dostaw indywidualnych lub obsługiwanych internetowo. To oznacza, że proces rozdrobnienia zleceń i zmniejszania się wielkości wysyłek stale postępuje.

Czego wymaga się od operatorów logistycznych?
Od dobrego operatora oczekuje się umiejętnego reagowania na szczyty sezonowe i sprawnej obsługi „zwrotów”. Ważne jest też zagwarantowanie klientowi dostępności innych form transportu niż z wykorzystaniem tradycyjnych palet. W branży odzieżowej towar może być przewożony m.in. w boxach lub na wieszkach. Liczy się też globalny zasięg działań prowadzonych przez operatora. Firmy z tej branży działają na wielu rynkach, co oznacza, że potrzebują obsługi uwzględniającej transport w imporcie oraz eksporcie oraz realizacji dodatkowych usług. 

Największe wyzwania w obsłudze branży Fashion to…
Dostawy dla branży fashion są zwykle realizowane kolejnego dnia i muszą zostać zrealizowane do konkretnej godziny. Zazwyczaj nie jest praktykowane dostarczanie towaru, kiedy w sklepie są już klienci. Dlatego galerie i sklepy zlokalizowane przy handlowych ulicach są  zazwyczaj zaopatrywane przed godz. 9:00. Przykładowo, dostawy do centrów handlowych odbywają się w ściśle określonych oknach czasowych. Towar musi zostać wniesiony bezpośrednio do sklepu przez kierowcę lub dostarczony w specjalnych pojemnikach  i odebrany  w wyznaczonym czasie przez pracownika sklepu. W wielu przypadkach trzeba również wypracować proces obsługi zwrotu pojemników –  najczęściej nie stosuje się dostaw paletowych. W przypadku dostaw do sklepów przy ulicach handlowych trzeba dodatkowo pamiętać, że poruszanie się samochodem po danym obszarze (np. ścisłym centrum miasta) jest dopuszczalne tylko w określonych godzinach.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.