Dodaj ogłoszenie o pracy


Milion kontenerów do roku 2030 – tyle będzie przewożonych koleją na trasie Europa - Chiny

Rynek spedycyjno-transportowy stawia dzisiaj na rozwój połączeń kolejowych na dalekich trasach takich jak Europa – Chiny. Połączenia kolejowe mają być alternatywą dla frachtu lotniczego (który jest najszybszy, ale kosztowny) i frachtu morskiego (który jest najtańszy, ale najdłuższy w czasie). Wiele połączeń kolejowych przebiega przez Polskę. Korzysta z nich również DHL Global Forwarding i zamierza je intensywnie rozwijać. Czemu firma postawiła na połączenia kolejowe i czemu ten kierunek jest przyszłością transportu, odpowiada - Steve Huang, CEO DHL Global Forwarding Chiny.

Rola Polski na szlaku transportowym Europa - Chiny, zwiększa się czy zmniejsza? - Jeszcze niedawno towary z Chin były przewożone do Europy drogą morską lub powietrzną, w związku z czym istotną rolę odgrywały huby przeładunkowe w Europie Zachodniej. Obecnie coraz większą rolę odgrywa transport kolejowy. Polska jest idealnym miejscem ulokowania takich hubów. Połączenia kolejowe są znacznie szybsze aniżeli połączenie morskie i tańsze aniżeli lotnicze, więc również dostawy just in time są możliwe drogą kolejową. 

Jaka jest przyszłość transportu kolejowego na tak długich trasach? - Szacunki Organizacji Narodów Zjednoczonych mówią, że w kanale panazjatycko-europejskim będzie przewożonych około 1 mln kontenerów drogą kolejową w roku 2030 roku. Oczywiście wszystko zależy od cen transportu lotniczego i morskiego. Natomiast jeśli chodzi o czas, to kolej nigdy nie będzie konkurencyjna względem transportu powietrznego. W przyszłości na pewno będzie zwiększana częstotliwość kursowania pociągów. Ich liczba, a także samych połączeń będzie wzrastać, a tym samym będzie rosnąć wolumen przewożonych towarów. W związku z tym, ceny frachtu kolejowego na pewno też będą spadać. Warto nadmienić, że czas przewozów będzie również krótszy - robiliśmy testy i udaje nam się osiągnąć czas przejazdu pociągiem poniżej 14 dni ze wschodnich Chin do Polski. Warto też zwrócić uwagę na to, że transport kolejowy jest bardziej ekologiczny aniżeli lotniczy.

Dla jakich grup towarowych transport kolejowy może być atrakcyjny pod względem czasu i kosztów? - W przypadku importu do Chin, kraj ten otworzył się niedawno, zwłaszcza na produkty rolnicze i żywnościowe (nabiałowo-mleczarskie, jak mleko w proszku, schłodzona wołowina, warzywa). Są to produkty o wysokiej wartości, ale jednocześnie bardzo wrażliwe na czas transportu – w związku z czym kolej jest istotnym kanałem dla tych właśnie towarów.

A jak jest z bezpieczeństwem towarów w transporcie kolejowym? - Wszystkie kraje na trasie Chiny-Europa podpisały konwencję celną – zatem wszelkie towary, które przewożone są tranzytem nie podlegają ponownej odprawie celnej, tym samym jest zmniejszone ryzyko przed kradzieżą. Po załadowaniu towarów w jednym z chińskich miast i po odprawie celnej, dokumenty celne są wysyłane do wszystkich krajów po drodze, by uniknąć kontroli towarów na granicy. Ponadto wszystkie kontenery są wyposażone w urządzenia zabezpieczające, a każdy kontener jest śledzony za pomocą GPS, a jeśli chodzi o terminale DHL Global Forwarding, to mają certyfikaty TAPA (Technology Asset Protections Association).

(Red. BT)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.