Konto pracodawcy


Leasing samochodów 2019 - jak zmiany w prawie wpłynęły na rynek

Polacy, którzy decydują się na leasing samochodu, zwykle poszukują pojazdu do 100 tys. zł, a wkład własny, jaki wnoszą, rzadko przekracza 20 proc. – wynika z raportu Oferteo.pl. Zmiany w przepisach leasingowych obowiązujące od początku roku nie wpłynęły znacząco na rynek. 2019 rok przyniósł istotne zmiany w kwestii leasingu samochodów. Wkrótce minie rok od wejścia w życie przepisów, które przekształciły sposób rozliczania kosztów leasingu samochodów w działalności gospodarczej. Zmiany dotyczą przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na pojazd o wartości przekraczającej 150 tysięcy złotych. W takich przypadkach raty można rozliczyć w zależności od tego, o ile cena samochodu (wliczając 50 proc. VAT) przekracza limit 150 tysięcy złotych.

Przykład:
Jeśli cena samochodu netto to 150 000 zł netto, to po doliczeniu 50 proc. VAT (34 500 VAT x 0,5) wartość samochodu będzie wynosić: 150 000 zł + (34 500 x 0,5) = 167 250‬ zł
Nadwyżka wynosi wówczas 167 250 – 150 000 = 17 250 zł
Wyliczenie proporcji: (17 250 zł / 167 250 zł) x 100 proc. = 10,31 proc.
Koszt podatkowy stanowi zatem: 100 proc. – 10,31 proc. = 89,69 proc.
Część raty leasingowej niestanowiąca kosztu podatkowego: (1 000 zł + 50% x 230 zł) x 10,31 proc. = 114,96 zł.
Przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na auta tańsze niż 150 000 zł, mogą nadal rozliczać swoje raty tradycyjnie.

Czy takie zmiany wpłynęły w jakimś stopniu na to, jakie samochody wybierają leasingobiorcy?
Według analizy serwisu Oferteo.pl, łączącego leasingobiorców z firmami leasingowymi, Polacy w mijającym roku w 68 proc. przypadków wybierali samochody tańsze niż 100 tys. zł, a 28 proc. z nich decydowało się na pojazdy od 100 tys. zł do 200 tys. zł. Okazuje się więc, że obecnie samochody za ponad 100 tys. zł wybierane są nawet chętniej niż w 2018 roku, kiedy to poszukiwało ich 20 proc. badanych. Odsetek osób, które mogą pozwolić sobie na leasing samochodów o wartości przekraczającej 200 tys. zł pozostał niezmienny i wynosi jedynie 4 proc.

Wkład własny rzadko przekracza 20 proc.
Zapytania złożone na Oferteo.pl wskazują, że ponad 80 proc. polskich przedsiębiorców nie decyduje się wnieść wkładu własnego przekraczającego 20 proc. ceny samochodu. Zwykle zobowiązują się oni do pokrycia od 5 do 20 proc. kosztów inwestycji. 14 proc. badanych zadeklarowało wniesienie wkładu własnego na poziomie między 21 a 35 proc., a jedynie 5 proc. – powyżej 35 proc. Spłatę rat przedsiębiorcy rozkładają zwykle na okres od 4 do 6 lat. Taką opcję wybiera aż 49 proc. z nich. Często raty rozkładane są też na okres do 3 lat, tak dzieje się w 37 proc. przypadków, a 8 proc. badanych chce uzgodnić tę kwestię na późniejszym etapie. Ponad 6 lat na spłatę należności potrzebuje 6 proc. ankietowanych.

Polacy szukają samochodów używanych
Polacy, którzy poszukiwali auta na Oferteo.pl, podobnie jak w poprzednim roku, zainteresowani byli przede wszystkim leasingowaniem samochodu używanego. Takiego właśnie pojazdu poszukiwało w 2019 roku 53 proc. z nich. Jest to przewaga nieco mniejsza niż w roku 2018, kiedy odsetek ten wynosił 57 proc. Za samochód używany Polacy chcieli zapłacić zwykle do 50 tys. zł, a za nowy – od 100 do 200 tys. zł.

Auto potrzebne od zaraz
Osoby poszukujące oferty leasingu samochodu w większości zwracają uwagę na szybkość realizacji zlecenia. 52 proc. z nich podkreśla, że chciałoby rozpocząć współpracę tak szybko, jak to możliwe. 31 proc. badanych jest w stanie poczekać na samochód miesiąc, a 17 proc. – do 3 miesięcy.
– Samochód to nierzadko bardzo istotny element funkcjonowania przedsiębiorstwa – zauważa Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl. – Brak pojazdu może bardzo utrudnić, opóźnić, a nawet na jakiś czas uniemożliwić pracę w firmie. Nie dziwi zatem, że przedsiębiorcy poszukujący ofert leasingu zaznaczają, że chcieliby rozpocząć go od zaraz. Przy wyborze firmy leasingowej warto zapoznać się z jak największą liczbą ofert na rynku, a także skorzystać z pomocy firm specjalizujących się w tego typu doradztwie.

(źr. Oferteo.pl)



kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
reklama
Mniej paliwa, mniej CO2 - dlaczego ekonomika paliwowa jest tak ważna?
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DHL Express dołącza do swojej floty nowe frachtowce Boeing 767-300 Freighters
DB Schenker otworzy nowy terminal na Lubelszczyźnie
FM Logistic uruchamia kolejną platformę logistyczną dla Polpharmy
CEVA Logistics uruchomiła innowacyjną platformę do zarządzania transportem - myCE ...
Nestlé dołączyło do European Clean Trucking Alliance
Gebrüder Weiss przejmuje część działalności Ipsen Logistics
Powstała nowa zwrotna butelka PET - czy czeka nas opakowaniowa rewolucja?
ID Logistics podsumowało I półrocze - wzrost sprzedaży o 4,3 proc.
Dobre wyniki po pierwszej połowie roku w Kuehne+Nagel
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC