Dodaj ogłoszenie o pracy


Co trzecia firma produkcyjna przygotowuje się do ujawnienia płac

Niedobór kadr w branży produkcyjnej to wynik nie tylko braku kandydatów. Niemal co ósma firma z tego segmentu odnotowuje absencję pracowniczą na poziomie 9-11 proc., a blisko połowa mierzy się z nadmierną liczbą odejść – wynika z badania Antal i Sodexo Polska „Praca w branży produkcyjnej – od A do Z”. Aby zwiększyć komfort pracy i zmniejszyć skalę problemu, firmy stawiają nie tylko na benefity pracownicze. Trzy na cztery podmioty z tego segmentu regularnie badają satysfakcję kadr, a mentoring lub tzw. buddy system jest dostępny dla 72 proc. zatrudnionych przy produkcji.

Autorzy raportu wskazują, że dla ponad połowy badanych firm produkcyjnych (56 proc.) wyzwaniem pozostaje utrzymanie talentów, a dla blisko połowy – nadmierna rotacja. Problematyczna jest także absencja pracownicza – w niemal co czwartej placówce produkcyjnej (23 proc.) wynosi ona ponad 10 proc. wymiaru pracy. Priorytetem dla tej branży staje się więc nie tylko rekrutacja, ale też zadbanie o dobrostan fizyczny, psychiczny i komfort pracowników. W tym celu firmy oferują szereg benefitów, a jednym z najbardziej popularnych jest dostęp do restauracji pracowniczych - ma go zdecydowana większość (92 proc.) osób zatrudnionych przy produkcji.

– W kontekście utrzymania pracowników i zwiększenia ich zaangażowania, kluczowe jest dopasowanie benefitów do potrzeb poszczególnych grup. Firmy, które w taki sposób wybierają pakiet dodatków, mogą liczyć na większą lojalność i satysfakcję swoich zespołów. Zadowoleni pracownicy rzadziej decydują się na zmianę pracy, co zmniejsza koszty związane z rekrutacją i onboardingiem. Warto pamiętać jednak, że benefity to jedynie dodatki, które wzmacniają motywację, a nie budują ją od zera. Firmy powinny więc stawiać przede wszystkim na komfort codziennej pracy i podnosić ją w oparciu o opinie zatrudnionych – mówi Magdalena Rutkowska, HR Dyrektor, Sodexo Polska.

Działaniem mającym wspierać firmy w usprawnianiu procesów jest m.in. exit interview, który praktykuje ośmiu na dziesięciu respondentów. Choć rozmowa wyjściowa to okazja do analizy i planowania skuteczniejszych praktyk, to firmy zauważają, że równie ważne jest regularne pytanie zatrudnionych o ich obserwacje i odczucia związane z pracą. Odpowiedzią na tę potrzebę jest badanie satysfakcji kadr, które przeprowadza trzy czwarte (76 proc.) ankietowanych. Inicjatywą o charakterze ciągłym co trzeciej organizacji (37 proc.) jest także realizacja programu wellbeing, a działaniem strategicznym podejmowanym przez 28 proc. respondentów – przygotowanie do dyrektywy ujawniającej wynagrodzenia.
Onboarding w trosce o nowo zatrudnionych

Eksperci wskazują także, że firmy z branży produkcyjnej coraz częściej skupiają się na onboardingu jako elemencie, który pomaga poznać kulturę organizacyjną i zakres zadań, a w konsekwencji - zwiększać poczucie kontroli i zadowolenia pracowników. Obecnie zdecydowana większość zatrudnionych w tym sektorze (92 proc.) może liczyć na szkolenia wprowadzające oraz instruktaż przełożonego (80 proc). Blisko trzy czwarte pracowników fizycznych (72 proc.) ma natomiast dostęp do mentoringu bądź buddy system. Z badania wynika także, że połowa respondentów zamierza usprawnić swoje programy wdrożeniowe, aby ograniczyć rotację pracowników.
– Proces onboardingu można porównać do budowania fundamentów — im solidniejsza jest podstawa, tym silniejsze jest poczucie pewności i stabilności zarówno wśród pracowników, jak i w zarządzie. Aby zrozumieć, dlaczego pracownicy odchodzą, warto zacząć od analizy i optymalizacji tego procesu. Regularne monitorowanie wdrożenia pomaga obniżyć rotację pracowników oraz zwiększyć ich zaangażowanie i satysfakcję, co przekłada się na długoterminowe korzyści dla firmy – mówi Katarzyna Sławińska, Team Manager, Engineering & Operations Antal.
Z odpowiedzi respondentów wynika również, że koordynowanie możliwości rozwoju w ich organizacjach jest w znacznym stopniu zarządzane przez menedżerów liniowych (69 proc.). Inicjatywy związane z benefitami są natomiast podejmowane głównie przez działy HR (83 proc.), a zmiany warunków pracy - przez zarząd (88 proc.).

(źr. Sodexo)

 

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.