Dodaj ogłoszenie o pracy


Trzy na cztery firmy produkcyjne wdrażają strategie EB

Większość firm produkcyjnych (73 proc.) nie przewiduje, by w ciągu najbliższych 5 lat AI zmieniło popyt na pracę, a co 10. spodziewa się jego wzrostu – wynika z badania Antal i Sodexo Polska „Praca w branży produkcyjnej – od A do Z”. Tymczasem autorzy raportu wskazują, że rozwój sztucznej inteligencji już teraz zwiększa zapotrzebowanie na specjalistów i wpływa na zestaw pożądanych kompetencji. Aby pozyskać kadry, branża korzysta nie tylko z portali pracy, ale też agencji rekrutacyjnych (65 proc.). Ważnym aspektem jest także wdrażanie strategii (EB) Employer Branding (76 proc.). Jednym z jej elementów jest współpraca z uczelniami, na którą stawia sześć na dziesięć firm.

Respondenci z ponad 12 sektorów (w tym m.in. motoryzacyjnego, metalurgicznego i spożywczego) wskazują, że mimo obaw co czwartego pracownika, zatrudnienie w tym segmencie pozostaje stabilne. Aby zrealizować potrzeby rekrutacyjne, badani najczęściej korzystają z portali pracy (97 proc.), rzadziej zaś z programów poleceń i rekomendacji (72 proc.) oraz wsparcia agencji rekrutacyjnych (65 proc.).
– Zapotrzebowanie na specjalistów wzrasta, co świadczy o dynamicznym rozwoju wielu dziedzin, podczas gdy popyt na menedżerów jest raczej stabilny, z lekką tendencją spadkową. Firmy coraz częściej awansują pracowników na stanowiska kierownicze, co może być bardziej opłacalne i efektywne – mówi Roman Zabłocki, Business Unit Director, Antal Engineering & Operation.

Z raportu wynika także, że dystans między miejscem zamieszkania kandydata a firmą produkcyjną jest czynnikiem istotnym nie tylko dla kadr, ale też rekrutujących. Zdecydowana większość respondentów (88 proc.) poszukuje pracowników zamieszkałych nie dalej niż 50 km od lokalizacji placówki, a tylko 4 proc. firm – w odległości większej niż 120 km.
– Obsadzanie stanowisk w fabrykach i zakładach ulokowanych na obrzeżach miast bywa szczególnie trudne. Aby przyciągnąć właściwych kandydatów, pomocne jest więc poszerzenie obszaru rekrutacyjnego, a także zadbanie o dobrą infrastrukturę miejsca pracy. Dostęp do ciepłych posiłków czy też pokoju relaksu może być dużym wsparciem dla osób mieszkających daleko od zakładu . Istotne jest także oferowanie dodatków relokacyjnych, a jeżeli organizacja nie jest w stanie ich zapewnić, to warto, by rozważyła podniesienie wynagrodzenia podstawowego. Obecnie robi to jednak tylko 7 proc. badanych pomagających w relokacji – mówi Magdalena Rutkowska, HR Director, Sodexo Polska.
Z myślą o efektywnej rekrutacji, coraz więcej firm z branży produkcyjnej (76 proc.) wdraża strategie employer brandingowe. W ich ramach najczęściej wykorzystywana jest komunikacja w mediach społecznościowych i współprace z uczelniami (59 proc.). – Gdy firma poszukuje bardziej doświadczonych specjalistów, sama obecność na portalach pracy bywa niewystarczająca. W takiej sytuacji warto rozważyć programy poleceń, dzięki którym pracownicy mogą otrzymywać bonusy za skuteczne polecenia kandydatów. Efektywną strategią jest także przeprowadzanie rekrutacji wewnętrznych, które zatrudnieni postrzegają jako szansę na rozwój i docenienie – dodaje Roman Zabłocki, Business Unit Director, Antal Engineering & Operation.

Firmy zauważają nie tylko korzyści z dobrze zaimplementowanej strategii EB, ale też jej złożoność. Nie skupiają się więc jedynie na zewnętrznej promocji, ale dążą też do zwiększania satysfakcji pracowników. Wśród planowanych obszarów modyfikacji respondenci najczęściej wskazują komunikację w firmie (58 proc.) i onboarding (49 proc.). Z kolei atutem najczęściej podkreślanym w zewnętrznej komunikacji jest stabilność zatrudnienia (88 proc.), a drugim – możliwość rozwoju (82 proc.).
– Mimo rosnącego zainteresowania obszarem EB nie wszystkie istotne kwestie są komunikowane. Przykładowo, choć aż 92 proc. zatrudnionych przy produkcji może korzystać z restauracji pracowniczych, a niemal identyczny odsetek otrzymuje wsparcie finansowe w obszarze żywienia, to o dostępie do tych benefitów nie mówi nawet połowa firm. Warto to zmienić, szczególnie z myślą o osobach zatrudnionych w systemie zmianowym i mieszkających daleko od miejsca pracy. Dla nich dodatki te są szczególnie istotne – mówi Magdalena Rutkowska, HR Director, Sodexo Polska.

(źr. Sodexo Polska)

 

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.