Dodaj ogłoszenie o pracy


Jakie benefity pracownicze sprawdzają się najlepiej?

Pewne benefity są dziś wręcz społecznie oczekiwane – np. karnety do obiektów sportowych czy też dodatkowa, prywatna opieka medyczna. Jakie maja faktycznie znaczenie dla pracowników i co sobie cenią najbardziej? Komentuje Mikołaj Zając, prezes Conperio, ekspert rynku pracy.

Opieka medyczna
Jednym z najpopularniejszych benefitów pozapłacowych jest prywatna opieka medyczna. Co ciekawe w przypadku mniejszych miejscowości ma dość odległe miejsca świadczenia usług i niski poziom zaufania. Częstym problemem prywatnej opieki zdrowotnej jest pewnego rodzaju bariera psychologiczna w korzystaniu z niej. Pracownicy wolą korzystać z pomocy lekarzy, których znają i do których mają blisko. Stopień wykorzystania tej usługi oscyluje na poziomie ok 20%. Czyli 20% osób posiadających możliwość skorzystania z tej usługi, faktycznie to robi. Odsetek korzystających rośnie wraz z wielkością miasta oraz stanowiskiem.

Karnety sportowe
Karnety do obiektów sportowych – są mile widziane i częściej wykorzystywane przez pracowników, zarówno mężczyzn jak i kobiety. Przy tego rodzaju benefitach, warto przeanalizować jednak strukturę firmy – stopień wykorzystania tej formy premiowania spada bowiem np. wraz ze średnią wieku pracowników.

”Owocowe dni”
Stosunkowo nowym trendem są bonusy w skrócie nazywane „owocowymi dniami tygodnia”. Ten rodzaj premiowania dorobił się jednak złej opinii – często podawany jako przykład niezrozumienia potrzeb pracowników. W naszej praktyce spotkaliśmy się z pewnego rodzaju alternatywą – w bardzo gorące letnie dni, pracodawca zapewniał swoim pracownikom lody – mrożone sorbety i podobne. Spotkało się to z entuzjastycznym przyjęciem.

Systemy kafeteryjne
Coraz popularniejszą alternatywą do premii „owocowych” są rozwijające się systemy kafeteryjne. W działaniu podobne do programów lojalnościowych prowadzonych przez supermarkety – pracownicy mogą wymienić zgromadzone przez siebie punkty na produkty i usługi, których faktycznie potrzebują – od bonów zakupowych, po m.in. lekcje angielskiego dla dzieci. Jeśli chodzi o benefity pozapłacowe, ta forma jest najlepsza. Przy okazji pracodawca nie naraża się na oskarżenia o niezrozumienie potrzeb swoich pracowników.

Dofinansowania
Wśród innego rodzaju udogodnień oferowanych przez pracodawców jest jeszcze wiele innych – np. darmowy transport do i z pracy, preferencyjne ceny na zakładowych stołówkach, zniżki na zakupy w sklepach firmowych itp. Jeden z pracodawców, z którym współpracujemy jako Conperio umożliwia uzyskanie do 40 000 zł dofinansowania na dowolny cel szkoleniowy – bez względu na jego ewentualną przydatność w pracy. Okazuje się jednak, że niewiele osób z niego korzysta.

W praktyce rodzaj benefitu powinien być dostosowany do potrzeb pracowników. Przełożeni powinni zadać sobie pytanie: jakiego rodzaju cel mają mieć podejmowana działania? Zbudowanie przewagi konkurencyjnej na rynku pracy? Obniżenie wskaźnika absencji? Poprawienie wizerunku i postrzegania pracodawcy? Chęć zrobienia „czegoś miłego” dla pracowników? Oferując dodatkowe bonusy pracodawca powinien się upewnić, że jego pracownicy faktycznie je docenią i będą z nich korzystać. Bez weryfikacji ich przydatności może się bowiem okazać, iż firma realizuje program, który nikomu nie przynosi żadnych korzyści. Warto pamiętać, że jeżeli pracownicy nie identyfikują się z firmą i nie wyznają filozofii jej marki, w takiej sytuacji nie pomogą nawet systemy premiowe. Nie mogą one przysłonić przedsiębiorcom "płacenia" pracownikom w kompetencjach, a także dawania im możliwości rozwoju w określonej perspektywie czasu.

(opr. Conperio)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.