Konto pracodawcy


Zatrzymanie w firmie talentów to dzisiaj największe wyzwanie pracodawców

Wyższe wynagrodzenie, możliwość realizowania ciekawych, wymagających projektów, elastyczny czas pracy i zgrany zespół to kluczowe czynniki, które sprawiają, że pracownicy chcą się dalej rozwijać u obecnego pracodawcy. Podczas gdy młodsze grupy wiekowe stawiają na elastyczność, tak przedstawiciele pokolenia boomersów bardziej doceniają ciekawe zadania. W świetle niedoboru talentów i rynku kandydata wiedza o tym, jak zapobiec rotacji pracowników i zatrzymać w firmie talenty ma jeszcze większą wartość – tak wynika z badania „Rozwiązanie niedoboru talentów. Dowiedz się czego chcą pracownicy” ManpowerGroup.

ManpowerGroup zapytał przedstawicieli sześciu grup wiekowych (pokolenie Z 18–24 lata, millenialsi 25–34 lata, pokolenie X młodsze w wieku 35–44 i starsze w wieku 45–54, boomersi w wieku 55–64 i 65+) o to, co sprawia, że nie myślą o zmianie pracy i w dalszym ciągu chcą się rozwijać u obecnego pracodawcy. W ujęciu globalnym zdecydowana większość, bo reprezentanci pięciu na sześć badanych pokoleń jednogłośnie przyznali, że będą kontynuować karierę w obecnej firmie, jeśli uzyskają wyższe wynagrodzenie. Za wyższą pensją opowiedziało się najwięcej badanych z pokolenia X – 18 proc., ale podwyżka to również kluczowa kwestia dla millenialsów (16 proc.), boomersów (14 proc.) i pokolenia Z (14 proc.).
– Choć dane dotyczą preferencji pracowników w ujęciu globalnym, to możemy je również odnieść do polskiego rynku pracy. Nad Wisłą również obserwujemy analogiczny trend, gdzie wynagrodzenie okazuje się kluczowym kryterium przy podejmowaniu decyzji o pozostaniu w organizacji. Pracownicy widząc, że sytuacja na rynku jest dla nich w dalszym ciągu komfortowa są gotowi przejść do innej firmy nawet za dodatkowe 5-10 proc. wynagrodzenia – potwierdza Agnieszka Krzemień, ekspert ds. zmiany kariery w ManpowerGroup. – Jeśli jednak wynagrodzenie jest już na satysfakcjonującym dla danej osoby poziomie, to pozostałe czynniki stają się kluczowe przy podejmowaniu decyzji o pozostaniu w organizacji. Zdecydowanie wynagrodzenie nie jest zatem jedynym elementem, który determinuje zaangażowanie pracownika w swoją rolę. Sterując tylko wysokością wynagrodzenia jako narzędziem motywacyjnym, firmy nie będą są w stanie zbudować trwałego zaangażowania pracowników i zatrzymać ich długofalowo – dodaje ekspert.

Jak pozafinansowo motywować pracowników do pozostania w organizacji?
Pracownicy na świecie, zapytani o to, co zatrzyma ich w obecnej firmie, wskazali również na motywatory pozapłacowe, wymieniając na drugim miejscu możliwość realizowania ciekawych zadań. Wyzwania zawodowe mają najwięcej wskazań w grupie baby boomers, gdzie mówi o nich średnio co dziesiąty przedstawiciel tego pokolenia. O interesujących, wymagających projektach mówi też po 7 proc. reprezentantów pokolenia Z, X a także 6 proc. millenialsów.
– Monotonia i stagnacja niosą w dłuższej perspektywie negatywne skutki i dla pracownika i dla organizacji. Z tego powodu ważne jest, aby pracownicy mieli możliwość wykonywania zadań będących dla nich wyzwaniem i zmuszających ich do poszerzania kompetencji. Wytyczanie ścieżek karier to tylko jedno z rozwiązań ukierunkowanych na budowanie z pracownikiem perspektywy zawodowej wewnątrz organizacji. Pracodawcy dostrzegają, jak istotne jest rozwijanie kultury ciągłego uczenia się i stawiania na samodzielność pracowników w zakresie otwierania się na inne możliwości, szukania we własnym zakresie opcji na wymianę doświadczeń z innymi pracownikami, podejmowania się zadań, które rozwijają ich umiejętności – wyjaśnia Agnieszka Krzemień.  
Na liście 10 elementów, które mogą pomóc firmom we wzmocnieniu retencji pracowników jest również elastyczny czas pracy – z najwyższymi wskazaniami w grupie millenialsów (8 proc.) i iksów (8 proc.), z najniższym wynikiem wśród zetek (6 proc.). Równie ważna jest dla badanych praca w zgranym zespole. Dobre relacje ze współpracownikami cieszą się największym zainteresowaniem wśród przedstawicieli pokolenia Z i X – po 7 proc. dla każdej z grup, najmniejszym w grupie millenialsów (6 proc.). Na liście czynników, które pomagają firmom zatrzymać talenty znajdują się też dobry szef, łatwy dojazd do miejsca pracy, możliwości awansu, rozwój umiejętności, dodatkowe płatne dni urlopu i silna marka pracodawcy. Osoby powyżej 54 roku życia na liście priorytetów umieszczają też świadczenia emerytalne – wskazuje tak średnio 4 proc. przedstawicieli pokolenia baby boomers. Najstarsi zwracają również uwagę na dobrą opinię o firmie jako miejscu pracy (5 proc.), o czym nie wspominają pozostałe grupy wiekowe.
– Każdego pracownika motywują inne czynniki, każdy posiada wewnętrzne motywacje, które stoją za wynikami w pracy i gotowością do związania się z pracodawcą. Z jednej strony ważne jest, aby organizacje regularnie przeprowadzały badania satysfakcji i zaangażowania wśród pracowników, brały pod uwagę ich głos przy budowaniu dobrego środowiska pracy i wdrażały usprawnienia w kulturze organizacji. Istotne jest także śledzenie trendów i badań branżowych w zakresie skutecznych benefitów płacowych i pozapłacowych. Z drugiej strony kluczowa jest regularna rozmowa managera z pracownikiem na temat tego, jak pracownik ocenia swoje zaangażowanie, co jest potrzebne, by skuteczniej mógł działać na swoim stanowisku i jak może to realizować, a także, jak manager czy organizacja mogą wesprzeć go w tych dążeniach. W trakcie takich rozmów manager jest w stanie zdiagnozować ryzyka spadku motywacji, omówić ich przyczyny i przeciwdziałać im – podsumowuje Agnieszka Krzemień.

O raporcie:
„Rozwiązanie niedoboru talentów. Dowiedz się czego chcą pracownicy” – bieżące wydanie raportu to 14. globalna edycja i 12. polska edycja badania ManpowerGroup, przedstawiającego skalę trudności firm w obsadzaniu miejsc pracy nowymi pracownikami. W części badania, którego celem było poznanie motywacji pracowników do pozostania u obecnego pracodawcy lub do zmiany pracy wzięło udział 14 000 respondentów z 15 krajów (Australia, Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Indie, Izrael, Japonia, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Szwecja, USA, Wielka Brytania, Włochy). Raport z badania jest bezpłatny i ogólnodostępny w wersji polskiej i angielskiej na stronie www.manpowergroup.pl w zakładce Raporty rynku pracy.

(źr. ManpowerGroup)

kobiety w logistyce
Kobiety w logistyce - DB Schenker Ukraina z nową dyrektor zarządzającą
Monika Duda dyrektorem zarządzającym DHL Supply Chain
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Rząd wprowadza pakiet Slim VAT – co to oznacza dla przedsiębiorców?
Jak wyłapać „czarne owce” – czy kontrole pracowników na home office będą s ...
Co to jest SENT i jak wygląda monitorowanie pojazdów?
Pakiet mobilności i jego możliwe konsekwencje
Oszczędność Volvo FH z I-Save wynosi nawet do 10 procent
Trzy dni na zwrot środków z rachunku VAT – idą zmiany w split payment
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy akcyzowa pułapka wstrząśnie branżą olejów smarowych?
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Kuehne+Nagel wzmacnia swoją sieć obsługi farmaceutyków, także szczepionek
Volvo Trucks uruchamia w Polsce sprzedaż 4 nowych modeli samochodów ciężarowych
FM Logistic rozpoczyna współpracę z Grohe
Aż 95 proc. Polaków chce kaucji za opakowania po napojach – czy rząd wprowadzi t ...
Poczta Polska przywróciła obsługę przesyłek do Gruzji i Tajwanu
Szczepionka na Covid-19 w IV kwartale 2020? – DHL już opracował jej łańcuch dos ...
reklama
Podróż z jednym boxem EETS
Delta Trans zakończyła wdrażanie systemu WMS
Prologis podnosi standardy w obszarze ochrony środowiska - Raport ESG 2019
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC