Dodaj ogłoszenie o pracy


Najbardziej atrakcyjni pracodawcy są pośród trzech branż

Firmy z branż artykułów gospodarstwa domowego, elektronicznej i elektrotechnicznej oraz usług dla biznesu Polacy postrzegają jako najatrakcyjniejsze miejsca pracy – wynika z badania Randstad Employer Brand Research. Ankietowani określają w nim, które branże są według nich najbardziej atrakcyjne. Przybliżają też czynniki, które na tę ocenę wpływają. W tym roku po raz pierwszy zbadano, które sektory gospodarki za najbardziej atrakcyjne uznają poszczególne pokolenia. Pełne wyniki badania atrakcyjności pracodawców poznamy 16 kwietnia, ale już dziś możemy przyjrzeć się głównym wnioskom wyłaniającym się z polskiej edycji badania. Niestety w pierwszej 10 nie ma logistyki.

W tym roku zmienił się lider zestawienia najbardziej atrakcyjnych pracodawców – to branża AGD, którą wskazała ponad połowa respondentów badani Randstad. Chciałoby w niej pracować 54 proc. Z nich, tj. ponad 10,3 tys. osób przebadanych przez Randstad. Branża artykułów gospodarstwa domowego w ubiegłym roku był dwie pozycje niżej. Wtedy wygrała branża elektroniczna i elektrotechniczna, która tym razem spadła na drugie miejsce z wynikiem 53 proc. Na podium atrakcyjności branż roku 2019 znalazły się jeszcze firmy świadczące usługi dla biznesu (52 proc.). Za najbardziej atrakcyjne sektory do pracy, Polacy w tym roku uznali też branże motoryzacyjną, surowcową i paliwową, energetyczną, rozrywkową, farmaceutyczną i kosmetyczną, produkcyjną oraz branżę wytwarzającą komponenty motoryzacyjne.
Zdaniem badanych, na atrakcyjność branży AGD wpływa przede wszystkim korzystanie z nowych technologii, dobra sytuacja finansowa sektora, stabilność zatrudnienia oraz to, że praca tam jest ciekawa, a sama branża ma dobrą reputację. Te same pierwsze trzy czynniki były najważniejsze dla tych, którzy wskazywali branżę elektroniczną i elektrotechniczną jako najbardziej atrakcyjną. Korzystanie z nowych technologii i dobra sytuacja finansowa sektora były równie ważne dla respondentów, którzy najlepiej oceniali branżę usług dla biznesu. Oni wskazywali jednak także, że wyróżnikiem firm z tej branży jest możliwość rozwoju zawodowego.

Płeć, wiek, pokolenie i wykształcenie Polaków ma wpływ na ocenę atrakcyjności pracodawców!
Wyniki badania dla ogółu ankietowanych prezentują się inaczej, gdy analizujemy je pod kątem cech demograficznych. O ile mężczyznom, podobnie jak dla większości badanych, najbardziej atrakcyjna wydaje się praca w firmach z branż AGD, elektronicznej i elektrotechnicznej oraz motoryzacyjnej, o tyle kobiety chciałyby pracować przede wszystkim w sektorach AGD i farmaceutyczno-kosmetycznym, a także w usługach dla biznesu. Wśród najmłodszych badanych wymarzonymi miejscami pracy są firmy z branż elektronicznej i elektrotechnicznej oraz energetycznej, a dopiero na trzecim miejscu firmy zajmujące się produkcją artykułów gospodarstwa domowego. Osoby w grupie wiekowej 25-44 lata, najbardziej doceniają sektory AGD, elektroniczny i elektrotechniczny oraz motoryzacyjny, podczas gdy najstarsi respondenci, w wieku od 45 do 65 lat, za najbardziej atrakcyjne uznają branże AGD, surowcową i paliwową oraz usługi dla biznesu.
W tym roku w Randstad Employer Brand Reserach po raz pierwszy sprawdzał, które sektory biznesu są najbardziej atrakcyjne dla poszczególnych pokoleń. Z badania wynika, że pokolenie Z (18-24 lata), dopiero zaczynające swoją karierę zawodową, najczęściej stawia na branże elektroniczną i elektrotechniczną, energetyczną i AGD. Pierwsze miejsce u millenialsów w wieku od 25 do 34 lat jest takie samo. W dalszej kolejności niemal równie dobrze oceniają oni branże artykułów gospodarstwa domowego i rozrywkowy. Pokolenie X (35-54 lata) najchętniej pracowałoby w branżach AGD, usługach dla biznesu i energetyce, a najstarsze pokolenie w wieku od 55 do 64 lat za najbardziej atrakcyjne uważa sektor rozrywkowy, a następnie surowcowo-paliwowy i energetyczny.

Respondenci z wykształceniem wyższym, tak jak ogół badanych, wskazują, że najbardziej atrakcyjne są firmy zajmujące się produkcją AGD, badani ze średnim wykształceniem stawiają na branżę elektroniczną i elektroniczną, a ankietowani po szkole podstawowej na sektor telekomunikacji i IT.

Patrząc na mapę Polski, niemal wszyscy badani są zgodni, że najbardziej atrakcyjna jest branża artykułów gospodarstwa domowego – uważają tak mieszkańcy południowej, zachodniej i centralnej Polski. Tylko mieszkańcy wschodnich województw najczęściej wskazali sektor surowców i paliw.

(źr. Randstad)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.