Konto pracodawcy


W branży produkcyjnej co piąta firma zwiększy liczbę pracowników

Co piąta firma z branży produkcyjnej chce w ciągu najbliższych trzech miesięcy zatrudniać nowych pracowników. Produkcja przemysłowa to jednocześnie sektor, który w Polsce zgłosił największe zapotrzebowanie na ręce do pracy na okres od stycznia do marca 2019 roku. W 65 proc. firm sytuacja dotycząca zatrudnienia będzie stabilna, a tylko 6 proc. będzie redukować etaty – tak wynika z raportu "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia" na pierwszy kwartał 2019 roku.

Prognoza netto zatrudnienia po korekcie sezonowej (wyrażona w procentach różnica pomiędzy firmami, które przewidują wzrost a tymi, które planują redukcję liczby zatrudnionych), wskazana przez pracodawców z branży produkcji przemysłowej, wynosi +21 proc. To najwyższy wynik, jaki odnotowano wśród 10 przeanalizowanych przez ManpowerGroup sektorów rynku. W stosunku do ubiegłego kwartału prognoza spadła o 4 punkty procentowe, w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym pozostaje bez zmian.
– Optymizm polskich przedsiębiorców nie jest zaskakujący. Pytanie tylko, czy to rzeczywiście optymizm czy raczej chłodna kalkulacja. Planowane nowe zatrudnienia to nie tylko efekt wciąż dobrych wskaźników gospodarczych, lecz także zabezpieczenie przed potencjalną rotacją, która zdecydowanie wzrosła. Pracownicy produkcyjni w większości regionów Polski mają znacząco większe niż przed laty możliwości. Chętniej też decydują się na zmianę pracodawcy, wybierając nie tylko tego, który płaci lepiej, lecz także zwyczajnie bardziej o nich dba – mówi Tomasz Walenczak, dyrektor agencji zatrudnienia Manpower. – Walka o pracownika trwa, w mniejszej mierze już w kwestii samych wynagrodzeń czy benefitów. Jak potwierdzają rozmowy z pracownikami bardzo istotną rolę odgrywają takie aspekty jak atmosfera w pracy i kultura, nie tylko organizacyjna, które zyskują na znaczeniu, w myśl zasady traktuj swojego pracownika, tak jak chciałbyś, by on traktował klienta. Przed nami kolejny okres, kiedy pracodawcy będą musieli walczyć o pracownika, ale w szerszym kontekście niż dotychczas. W innym przypadku będziemy jeszcze częściej słyszeć o sytuacjach, gdzie firmy nie będą w stanie realizować swoich zamówień z powodu braków kadrowych. Nie możemy też zapominać o potencjalnym odpływie części pracowników z Ukrainy, dla których otworzy się perspektywa pracy u naszych sąsiadów zza Odry. Nawet jeśli mówimy o grupie osób z określonymi kwalifikacjami, to z pewnością nasz rynek to odczuje. Stąd wiele firm tak mocno analizuje – i jak pokazują trafiające do nas zapytania – wdraża kierunek azjatycki. W tym przypadku jednak trzeba pamiętać o potrzebnym znacznie dłuższym czasie na pozyskanie pracownika oraz o wyższych kosztach – dodaje ekspert.

ManpowerGroup przeanalizował też prognozy dla sektora produkcji przemysłowej, wskazane przez pracodawców z 26 rynków regionu EMEA (Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki). Zestawienie krajów, gdzie w pierwszym kwartale 2019 roku najwięcej firm chce zatrudniać nowych pracowników otwierają Rumunia i Słowenia z wynikiem po +26 proc. Polska produkcja przemysłowa z wynikiem +21 proc. jest na trzecim miejscu, ex aequo ze Słowacją. A co słuchać u naszych sąsiadów? W Niemczech prognoza zatrudnienia w produkcji przemysłowej wynosi +12 proc., w Czechach +6 proc.

Na zachodzie Europy plany pracodawców nie są już tak korzystne dla pracowników – w Wielkiej Brytanii prognoza wynosi tylko +2 proc., w Austrii +3 proc., we Francji i Irlandii po +5 proc. natomiast w Holandii aż -6 proc., co zapowiada znaczne redukcje etatów. Jednocześnie dla większości z tych rynków prognozy zatrudnienia pracodawców znacznie się pogorszyły, zarówno w ujęciu rocznym, jak i kwartalnym. Nieco lepiej sytuacja przedstawia się w Skandynawii – w Finlandii prognoza wynosi +16 proc., w Norwegii +10 proc., w Szwecji +7 proc.

(źr. ManpowerGroup)

kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
reklama
Mniej paliwa, mniej CO2 - dlaczego ekonomika paliwowa jest tak ważna?
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DHL Express dołącza do swojej floty nowe frachtowce Boeing 767-300 Freighters
DB Schenker otworzy nowy terminal na Lubelszczyźnie
FM Logistic uruchamia kolejną platformę logistyczną dla Polpharmy
CEVA Logistics uruchomiła innowacyjną platformę do zarządzania transportem - myCE ...
Nestlé dołączyło do European Clean Trucking Alliance
Gebrüder Weiss przejmuje część działalności Ipsen Logistics
Powstała nowa zwrotna butelka PET - czy czeka nas opakowaniowa rewolucja?
ID Logistics podsumowało I półrocze - wzrost sprzedaży o 4,3 proc.
Dobre wyniki po pierwszej połowie roku w Kuehne+Nagel
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC