Punktem wyjścia do powstania raportu były wyniki badania TrendyHR_2017, w którym wzięło udział prawie 700 pracowników działów HR z polskich firm, którzy codziennie muszą stawiać czoła wyzwaniom i na nowo odnajdywać się na wciąż zmieniającym się rynku pracy.
Niemal wszystkie organizacje, których przedstawiciele wzięli udział w badaniu HRTrendy_2017, zamierzają w bieżącym roku zwiększać zatrudnienie. Jednakże należy się spodziewać, że dla wielu z nich nie będzie to łatwe zadanie, gdyż pozyskiwanie pracowników otwiera listę największych wyzwań, z którymi zdaniem badanych będą musiały się zmierzyć działy HR w najbliższym roku. Kolejne wyzwani to zaangażowanie i rotacja pracowników, skuteczna motywacja pracowników, zarządzanie efektywnością i szkolenia.
Employer Branding, chociaż jest już powszechnie znanym pojęciem, jednak działom HR wciąż brakuje wiedzy i pomysłów, jak w pełni wykorzystać dostępne narzędzia do kreowania wizerunku firmy jako pracodawcy. Badanie HRTrendy_2017 utwierdza, że najpopularniejszą metodą poszerzania wiedzy pracowników pozostają tradycyjne szkolenia zewnętrzne lub wewnętrzne, z których według deklaracji respondentów korzysta prawie 90 proc. organizacji. Przy wyborze firmy szkoleniowej największą rolę niezmiennie odgrywa doświadczenie biznesowe kadry trenerskiej, dużo mniejszą uwagę zwraca się natomiast na markę firmy szkoleniowej, sposób prezentacji oferty, a nawet na atrakcyjne ceny.
Jak wynika z badania, mimo rozwoju nowoczesnych technologii i szerokiej oferty narzędzi skierowanej do HR, wciąż najpopularniejszym narzędziem HRMS pozostają narzędzia własne w formacie Excel. Tylko 30 proc. firm korzysta z modułów oprogramowania klasy ERP, jeszcze mniej ma do dyspozycji kompleksowy system wspierający wiele procesów miękkiego HR. Co powstrzymuje firmy przed wdrożeniem zaawansowanych rozwiązań informatycznych? Jak pokazuje poniższy wykres, nie chodzi tylko o koszty, ale też o trudności w dopasowaniu narzędzi do indywidualnych potrzeb oraz brak przekonania ze strony osób decyzyjnych o słuszności takiego kroku.
HR coraz odważniej aspiruje do tego, by być partnerem dla biznesu, a nie tylko administratorem danych osobowych, jednak wciąż w wielu organizacjach przedstawiciele działów HR nie potrafią dostrzec, że ich wpływ na działalność organizacji może być znacznie większy niż tylko zatrudnianie, szkolenie i motywowanie pracowników. Prawie co trzeci uczestnik badania HRTrendy_2017 uważa, że rolą jego działu jest profesjonalna realizacja procesów ZZL, a 15 proc. badanych wciąż ocenia rolę działu HR jako stricte administracyjną. Tylko co czwarty badany twierdzi, że w jego organizacji dział HR jest partnerem biznesowym, a 6 proc. mierzy jeszcze wyżej i widzi swój dział w gronie członków zarządu współodpowiedzialnych za całość zarządzania firmą. Wprawdzie obecnie swoje przygotowanie do wspierania biznesu jako „dość dobre” lub „doskonałe” ocenia tylko 38 proc. działów HR, można jednak spodziewać się, że w kolejnych edycjach badania HRTrendy odsetek takich wskazań będzie się zwiększał.
Pełną treść raportu można znaleźć na http://www.hrnews.pl/Trendy-HR-2017.aspx
(źr. HRNews)