Konto pracodawcy


Jak przygotować dobre CV – kilka zasad dzięki którym zaproszą cię na rozmowę rekrutacyjną!

Curriculum Vitae czyli w skrócie CV decyduje o pierwszym kroku w zdobyciu upragnionej pracy. Potraktujmy je więc jak narzędzie marketingowe, które ma nam pomóc zbudować profesjonalny wizerunek i przekonać rekrutera do wyboru właśnie nas. Co zrobić, aby nasze CV było rzeczywiście skuteczne? Wystarczy poświęcić chwilę czasu na przygotowanie dobrego dokumentu trzymając się kilku zasad, które mogą zwiększyć nasze szanse na otrzymanie wymarzonej oferty pracy.

1. Logiczna struktura
Nic tak nie zniechęca rekrutera jak brak podstawowych informacji o kandydacie. CV powinno być przemyślanym dokumentem o logicznej strukturze, która pozwoli przekazać informacje w uporządkowany sposób. Na pewno powinny znaleźć się w nim takie informacje, jak: dane osobowe i kontaktowe, doświadczenie zawodowe, osiągnięcia, umiejętności, wykształcenie, znajomość języków, zainteresowania oraz klauzula ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych. Informacje te najlepiej wyodrębnić jako osobne części, aby rekruter mógł w łatwy sposób znaleźć informacje, których szuka. Ważne jest aby w odpowiedni sposób opisać nasze doświadczenie zawodowe.
- Opisując swoje doświadczenia warto stosować zasadę tzw. „odwróconej chronologii”, ponieważ potencjalnego pracodawcę zdecydowanie bardziej zainteresuje nasze ostatnie doświadczenie zawodowe niż to sprzed kilku lat. Rekrutera niekoniecznie musi interesować stan cywilny kandydata, ale już informacja o okresie czasu, w jakim pracował w danej firmie będzie dla niego bardzo istotna – radzi Anna Kurczewska-Formela, kierownik Działu Rekrutacji w LeasingTeam.

2. Dopasować treść CV do ogłoszenia
Nie ma czegoś takiego jak uniwersalne CV. Jednak niektórzy kandydaci popełniają ten błąd, śląc jedno CV do wielu miejsc, co w rezultacie przynosi negatywne skutki, a sam kandydat również zapomina na jakie stanowiska aplikował w gąszczu odpowiedzi na ogłoszenia o pracy. Dlatego zawsze należy zastanowić się, które z posiadanych kompetencji oraz doświadczeń zawodowych będą kluczowe na stanowisku, na które aplikujemy. Przykładowo, jeśli chcemy rozwijać się na stanowisku specjalisty ds. HR i przy tym pracować w firmie z branży finansowej, zamieśćmy w swoim CV tylko te doświadczenia i umiejętności, które będą dla rekrutera podstawą do stwierdzenia, że odnajdziemy się w danej roli. Podkreślenie cech pożądanych na danym stanowisku, czy wskazanie doświadczenia w realizacji określonych projektów, to dla rekrutera najlepszy dowód na to, że nie jesteśmy osobą przypadkową i uważnie zapoznaliśmy się z treścią ogłoszenia.

3. Określenie celu zawodowego
Na jedno ogłoszenie o pracę przychodzi czasem nawet kilkaset CV. Rekruterzy nie mają czasu, aby starannie zanalizować każdą z tych aplikacji. W tej sytuacji warto zadbać o wyróżnienie swojej aplikacji na tle innych kandydatów poprzez zamieszczenie na początku dokumentu swojego celu zawodowego. Jeśli CV jest przygotowane pod konkretną ofertę, ważne, aby cel zawodowy był spójny z oferowanym stanowiskiem. Zamieśćmy go zwłaszcza, gdy pracodawca nie wymaga listu motywacyjnego. W ten sposób możemy przekazać mu, dlaczego aplikujemy akurat tutaj i w jakim kierunku chcemy się rozwijać.  

4. Przejrzystość dokumentu i poprawność językowa
To estetyka i przejrzystość dokumentu decyduje często o tym, czy rekruter zwróci uwagę na nasze CV.  Odpowiednie wyeksponowanie ważnych informacji, odpowiedni układ strony, zachowanie marginesów i wyrównanie tekstu do lewej strony ułatwia czytanie dokumentu. Ważna jest także konsekwencja w formatowaniu tekstu. Rodzaj i wielkość czcionki, odstępy interlinii, rodzaj punktorów i wyróżnienia w tekście – w całym dokumencie powinny być spójne. Warto też pamiętać o odpowiedniej objętości dokumentu – jeśli nie chcemy znużyć rekrutera najlepiej zmieścić wszystko na dwóch stronach. Tam samo poprawność językowa CV wiele mówi o kandydacie. Błędy ortograficzne, stylistyczne, interpunkcyjne, kolokwializmy czy literówki w aplikacji mogą świadczyć o niedbałości. Na tej podstawie rekruter może wyciągnąć wniosek, że analogicznie kandydat będzie komunikował się z otoczeniem firmy, np. wysyłając do kontrahentów dokumenty z błędami. Szkoda z takiego powodu tracić szansę na zdobycie nowej pracy.  
 
5. Opis plus liczby
Opis naszych kompetencji, umiejętności czy przygotowania do pełnienia danych obowiązków nigdy nie są tak przekonujące, jak pokazanie wymiernych rezultatów swojej pracy. Zazwyczaj pracodawcy oczekują, że nowozatrudniona osoba podniesie efektywność pracy danego działu czy realizacji projektu, dlatego opisując doświadczenie w CV dobrze jest poprzeć je danymi liczbowymi. Przykładowo, jeśli aplikujemy na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży, podajmy informację, ilu klientów i w jakim czasie udało nam się pozyskać dla poprzedniego pracodawcy. Jeśli staramy się o pracę przy organizacji eventu, podajmy zwrot z inwestycji, jaki udało nam się osiągnąć przy realizacji analogicznego projektu.  

6. Podawaj tylko prawdziwe informacje
Pamiętajmy - nie ma kandydatów idealnych, dlatego pewne braki w doświadczeniu czy umiejętnościach nie muszą od razu skazywać nas na niepowodzenie. Ważne, aby informacje w CV były spójne z tymi, które podajemy chociażby na naszych profilach w biznesowych mediach społecznościowych. Najgorszą rzeczą jest zamieszczanie w swoich aplikacjach nieprawdziwych informacji. Doświadczony rekruter z łatwością je sprawdzi.

7. Zdjęcie
Zdjęcie to zazwyczaj pierwsza rzecz, którą rekruter widzi po otworzeniu aplikacji. Zdjęcie powinno być dobrej jakości, wyraźne i najlepiej zrobione przez fotografa, który zadba o odpowiednie światło, tło i sprawi, że będziemy prezentować się profesjonalnie. Na zdjęciu powinna być widoczna twarz i ewentualnie część sylwetki. Na pewno należy unikać zamieszczania zdjęć nieformalnych, np. ze spotkań towarzyskich czy wyjazdu, ponieważ mogą zostać negatywnie odebrane przez potencjalnego pracodawcę.

8. Referencje
Referencje zwiększają wiarygodność i profesjonalizm kandydata, dlatego dobrze jest uwzględnić je w swoich dokumentach aplikacyjnych. Najlepiej zamieścić w CV kontakty do osób, które w razie zainteresowania rekrutera, będą mogły podzielić się opinią na nasz temat, poświadczyć zakres wykonywanych obowiązków i zaangażowanie.

9. Plik w odpowiednim formacie
Powszechnie używane są formaty pliku doc. lub .pdf. Używając innych rozszerzeń ryzykujemy, że pracodawca po prostu nie otworzy pliku ze względu na brak odpowiedniego programu. W przypadku wysyłania CV w formacie .doc może się zdarzyć, że odbiorca naszej aplikacji będzie używał innej wersji programu (np. nowszej), co spowoduje zmianę wyglądu naszego dokumentu. Pod tym względem bezpieczniejszy jest format .pdf, który daje pewność, że nasz dokument będzie wyglądał tak, jak tego chcemy. Z drugiej strony, wielu rekruterów musi wprowadzać dane z CV do wewnętrznych systemów rekrutacyjnych, więc przesyłając plik w formacie .doc, możemy po prostu ułatwić im pracę. Dokumenty w formacie .doc ułatwiają też wyszukiwanie kompetencji kandydatów w bazach danych.
(red./ źr. LeasingTeam)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Nowe zasady wystawiania faktur – NIP na paragonie
Zmiany w drogowych kontrolach technicznych
Ubezpieczenie cargo – co powinieneś wiedzieć?
Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy?
Wyjęcie karty z tachografu – kiedy kierowca może to zrobić?
Europejski Urząd ds. Pracy - będzie kontrolować polskich kierowców w Europie
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Wyzwania rynku dedykowanej logistyki kontraktowej – komentarz ID Logistics
Kolejne rekordy na rynku magazynowym
Pakiet mobilności – jeszcze nie wszystko stracone
Opłacalność usług transportowych – cena nadal rządzi branżą TSL?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
JF Hillebrand rozwija usługi dla enoturystyki
Zdążyć na czas – Fracht FWO Polska o transporcie wyposażenie quada na rajd w Ch ...
Połączenie mocy maszyny z ludzką sprwnością - DB Schenker bada wykorzystanie egz ...
Sprzedano część Śląskiego Centrum Logistycznego w Sosnowcu
UPS inwestuje w autonomiczne ciężarówki
Co drugi kandydat rozważający ofertę pracy ocenia biuro oraz jego lokalizację
Frigo Logistics rozpoczął w Radomsku kompleksową obsługę sieci Carrefour
Bohaterowie dróg poszukiwani - rusza kampania #HEROTRUCKER
XBS Logistics wynajął już drugi magazyn w parku P3 Błonie
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC