Najbardziej zniechęca kandydatów do aplikowania brak nazwy firmy w ogłoszeniu (62 proc. wskazań), a ponad połowa rekrutowanych nie¬chętnie odpowiada na oferty pracy, w których nie jest jasno określone stanowisko pracy (53 proc.), lub gdy brakuje szczegółowych informacji na temat tego, co firma oferuje pracownikowi (51 proc.) – wynika z badania „Specjaliści na rynku pracy”przeprowadzonego przez Pracuj.pl. Decyzję o tym, czy aplikować na dane stanowisko pracy, kandydat podejmuje najczęściej w ciągu kilku sekund. W pierwszej kolejności ma na to wpływ właśnie treść ogłoszenia o pracę – twierdzą eksperci platformy rekrutacyjnej eRecruiter.
- Zadaniem rekrutera powinno być takie przygotowanie ogłoszenia, aby zachęcić kandydatów do aplikowania i wyróżnić ofertę spośród innych. Warto wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniamy, bo w codziennym natłoku obowiązków rekrutacyjnych zazwyczaj brakuje czasu na chwilę refleksji nad treścią ogłoszenia. Korzystamy z utartych szablonów, zmieniając tylko nazwę stanowiska i oczekiwania. A nawet w tych obszarach zdarzają się wpadki np. nieadekwatna nazwa stanowiska, zbyt rozbudowany lub odwrotnie, zbyt lakoniczny, opis wymagań wobec kandydatów – mówi Izabela Bartnicka, sales team leader w eRecruiter.
Ukryta nazwa firmy w ogłoszeniu o pracy to błąd!
Największe wątpliwości kandydatów pojawiają się wówczas, gdy widzą oni ogłoszenie o pracy, w którym nie ma podanej nazwy firmy. Tak odpowiedziało aż 62 proc. respondentów badania. Kolejnymi elementami, które zniechęcają kandydatów do aplikowania, są: brak jasno sformułowanego opisu stanowiska (53 proc. wskazań), lakoniczne informacje na temat tego, co oferuje pracodawca (51 proc.) i wygórowane wymagania (40 proc.). Co ciekawe, aż 30 proc. kandydatów chciałoby, aby w ogłoszeniu podana była wysokość wyna¬grodzenia. Osoby odpowiedzialne za rekrutacje, tworząc ogłoszeni o pracy, powinny przywiązywać do nich szcze¬gólną uwagę, gdyż brak choćby jednej z istotnych dla kandydata informacji, może przyczynić się do zebrania mniejszej liczby lub mniej wartościowych aplikacji. - W niektórych firmach odsetek nowozatrudnionych, którzy rezygnują z pracy w ciągu pierwszego roku, sięga nawet 25 proc.. Taki wynik może wskazywać na to, że proces rekrutacji i selekcji pracowników był przeprowadzony niewłaściwie. A bardzo często ma to swój początek w nieodpowiednim przygotowaniu oferty pracy – mówi Marcin Sieńczyk, business development director w eRecruiter.
Ogłoszenie o pracę jest jak wizytówka naszej firmy, a zarazem pierwszym stopniem do kontaktu z kandydatem. Celem oferty pracy jest znalezienie najbardziej wartościowych i pasujących do DNA firmy kandydatów na dane stanowisko. Aby proces rekrutacji zakończył się pomyślnie, ogłoszenie o pracę musi zostać zauważone przez kandydatów. Tak się stanie, jeśli błędy, o których mowa wyżej, nie będą przez autorów ofert powielane. (red/eRecruiter)
Metodologia badania
Opinie kandydatów na temat ogłoszenia o pracę zostały zebrane podczas realizacji badania „Specjaliści na rynku pracy”, przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl metodą ankiety dostępnej online na grupie 4656 osób z min. 2-letnim doświadczeniem na rynku pracy, pracujących na stanowiskach specjalistycznych, menadżerskich i wyższych. Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2014 r.