Najczęściej poszukujący pracy zamierzają ją znaleźć przez znajomych (73 proc.), przeglądając ogłoszenia (62 proc.) oraz samodzielnie wysyłając aplikacje do firm (60 proc.). Z kolei aż 64 proc. zapytanych pracodawców planuje prowadzić rekrutacje przez własny dział HR, 43 proc. przez Urzędy Pracy, a co piąta firma zamierza skorzystać z usług agencji doradztwa personalnego – wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Work Service S.A.
Do najczęstszych powodów zmiany pracy zalicza się - brak perspektywy awansu, chęć samorealizacji oraz słabe warunki finansowe – takie powody zmiany pracy wskazali Polacy zapytani podczas badania. - Sytuacja na rynku pracy poprawia się od początku roku – zgodnie z ostatnimi danymi GUS, w sierpniu br. przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło o 3,5 proc. r/r, zaś zatrudnienie w przedsiębiorstwach zwiększyło się o 0,7 proc. r/r. W związku z optymistycznymi danymi napływającymi z rynku, Polacy czują się coraz bardziej pewni o swoje zatrudnienie i coraz więcej oczekują – mówi Tomasz Hanczarek, prezes zarządu Work Service S.A. I nie chodzi tutaj tylko o wysokość wynagrodzenia, którą jako przyczynę zmiany obecnego miejsca zatrudnienia zapytani przez nas Polacy wskazali dopiero na trzecim miejscu (49 proc. odpowiedzi). Z roku na rok coraz ważniejsze są powiązane ze sobą kwestie takie jak perspektywa awansu oraz samorealizacja, na które wskazało odpowiednio 59 proc. i 52 proc. ankietowanych. Obecnie pracownicy są coraz ambitniejsi i dbają o swój rozwój, ale też coraz bardziej świadomi i nie chcą poświęcać się pracy, która nie jest jednocześnie ich pasją – dodaje Hanczarek.
Praca przez znajomych
Blisko trzy czwarte zapytanych Polaków zamierza poszukiwać pracy przez znajomych. Jako kolejne sposoby poszukiwania pracy respondenci wskazali przeglądanie prasowych i internetowych ogłoszeń (62 proc.) oraz samodzielne wysyłanie aplikacji do interesujących ich firm (60 proc.). Kobiety częściej przeglądają ogłoszenia w prasie i w Internecie (74 proc.) niż mężczyźni (47 proc.). Na samodzielne wysyłanie aplikacji do firm decydują się znacznie częściej młode osoby w wieku 18-34 lata (73 proc.) niż w wieku powyżej 35 lat (44 proc.). Ten sposób poszukiwania pracy wskazują dwa razy częściej osoby posiadające wykształcenie średnie i wyższe (60 proc.) niż podstawowe i zawodowe (30 proc.).
Rekrutacja poprzez własny dział HR
Firmy, które planują w najbliższym czasie rekrutacje pracowników, najczęściej będą je prowadzić poprzez własny dział HR – taki sposób deklaruje blisko 2/3 pracodawców. Popularnym narzędziem poszukiwania pracowników są także Urzędy Pracy oraz internetowe serwisy z ogłoszeniami o pracę – korzystać z nich ma zamiar odpowiednio 43 proc. i 39 proc. pracodawców. Co piąta firma zamierza skorzystać z usług firm specjalizujących się w outsourcingu usług personalnych, w przypadku firm handlowych – co trzecia.
O badaniu: dane zaprezentowane powyżej są częścią Barometru Rynku Pracy 2 i zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Work Service S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Badanie zrealizowano na próbie osób pracujących (N=522) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1004.
(źr. Work Service S.A.)