Konto pracodawcy


Talent ma każdy, kto pracuje efektywnie

Rozmowa z Magdaleną Hotyńską, HR dyrektorem  FM Logistic w Polsce

(na zdj. Magdalena Hotyńska, źr. FM Logistic w Polsce)Unika Pani określenia talent, dlaczego? - Unikam zamykania w tym słowie tylko pracowników, którzy z uwagi na swoje kompetencje i umiejętności mają większe możliwości na awans w strukturze organizacyjnej. Dla mnie  talent ma każdy, kto pracuje efektywnie, z zaangażowaniem, dbając o jakość i postępując zgodnie z wartościami firmy. Można stale realizować powierzone zadania na tym samym lub równoległym stanowisku i być mistrzem świata w swoim fachu. Zadaniem organizacji jest właściwe dopasowanie stanowiska do umiejętności i zdolności pracownika tak, aby talentu nie zmarnować. Wiąże się z tym stwarzanie możliwości awansu, ale równolegle w miarę dostepnych możliwości poprawa komfortu codziennej pracy, poprzez dbałość o narzędzia pracy, udostępnianie rozwiązań technicznych, czy też profilaktykę zdrowotną.

Co motywuje pracowników FM Logistic? - W FM Logistic zawsze najwyżej oceniano atmosferę pracy, działania zespołowe  i możliwość rozwoju. Dziś w równie dużym stopniu koncentrujemy się na wynagrodzeniach, które jak powszechnie wiadomo odgrywają niemałą rolę.  Naturalnym elementem motywującym jest jasna przyszłość, interesująca strategia, widoczny rozwój organizacji. Za nim idzie naturalny rozwój kompetencji i interesująca kariera zawodowa. Różnorodność wieku i doświadczenia pracowników FM Logistic wiąże się z różnymi oczekiwaniami i  wymaga różnicowania motywatorów. Staramy się słuchać potrzeb naszego zespołu, na bieżąco pytać, co sprawia, że czują się dobrze w pracy. Patrząc indywidualnie mamy szansę właściwie reagować na zgłaszane potrzeby.

Z jakimi wyzwaniami w zakresie zarządzania kadrami spotyka się dzisiaj logistyka? - Trudno mi wypowiadać się w imieniu całego rynku, ale sądzę że największym wyzwaniem jest pozyskanie specjalistów, tym bardziej, że rynek usług logistycznych stale się rozwija. To sprawia, że coraz trudniej jest stworzyć warunki i zachęty oraz systemy motywacyjne dla osób o wysokich kompetencjach. Kolejne wyzwanie to zarządzanie wspomnianą już przeze mnie różnorodnością w firmie, gdzie pracownicy mają różny staż, różnią się wiekiem i mają różne potrzeby. Dlatego uważniej projektujemy programy motywacyjne i rozwojowe.

W jakie narzędzia do zarządzania kadrami inwestuje FM Logistic? - W takie, które usprawniają zarządzanie ludźmi, ale nie są wyznacznikiem i sposobem zarządzania. Korzystamy ze sprawdzonych metod analizy kometencji, czyli assessment centre, systemów ocen menedżerów, pracowników oraz ankiet pozwalających poznać opinię naszych współpracowników. Korzystamy z narzędzi mierzących efektywność pracy w magazynie.  Upraszczamy codzienność administracyjną eliminując, tam gdzie to możliwe zużycie papieru na rzecz dokumentów elektronicznych. Moje doświadczenia zawodowe są związane w dużej części właśnie z narzędziowym HR managementem, ale wbrew pozorom dzięki temu najłatwiej mi zachować zdrowy rozsądek w „unarzędziowianiu” zarządzania.  Proponowane rozwiązania powinny wynikać z potrzeb organizacji i pracowników a nie z potrzeby zaistnienia działu, który jest ich autorem. I tak właśnie staramy się pracować. Dziś FM Logistic inwestuje w narzędzia związane z zapewnieniem szerszego dostępu do wiedzy. I między innymi na tym skoncentrowaliśmy się w ostatnich miesiącach.

Co to oznacza w praktyce? - Uruchamiamy system szkoleń e-learningowych, które obejmą zarówno logistyczne know - how i elementy bezpieczeństwa, bhp, i wielu innych tematów. Otwieramy też akademię sprzedaży, rozwijamy programy kształcenia managerów, zarówno w obszarach wiedzy technicznej, jak i tzw. miękkich. Związane jest to po części z wdrażaniem lean management w polskim odddziale FM Logistic, co wpłynęło na nasze spojrzenie na pracę, na ludzi, na ich pomysły. Oczywiście, od zawsze FM logistic, jako pracodawcę, charakteryzował duży szacunek do pracownika i pracy zespołowej. Ale wdrożenie lean daje większą samodzielność na każdym poziomie struktury organizacyjnej, otwartość  na pomysły, codzienne usprawnienia pracy, tym samym umożliwiając pracownikom bezpośredni wpływ na rozwój firmy. To ludzie są źródłem pomysłów, a nie systemy, czy narzędzia.

Średni staż pracy w FM Logistic w Polsce wynosi… - Biorąc pod uwagę wszystkich pracowników etatowych FM Logistic  w Polsce (ok. 2,7 tys. osób) jest to ponad 6 lat, na 19 lat obecności na polskim rynku. Należy przy tym pamiętać, że różne oddziały były otwierane w różnym czasie.

FM Logistic  kieruje szereg programów dla młodej kadry, organizuje staże, praktyki i zatrudnia absolwentów. Jakimi kryteriami kierujecie się w rekrutacji takich osób? - W naszej firmie bardzo ważne jest zaangażowanie. Podstawowym kryterium  rekrutacji absolwentów jest zatem motywacja do pracy, ich chęć rozwoju od podstaw. Często rekrutujemy absolwentów uczelni i kierunków logistycznych. W zależności od stanowiska, ważnym elentem bywa również znajomość Excella. Doskonale, jeśli młody człowiek zna angielski, chociaż obecnie to nie jest głównym wymogiem, bo uczymy języków obcych, organizując kursy w firmie.

Czy jest problem z pozyskaniem młodych pracowników? - Można odpowiedzieć na to pytanie – i tak i nie. Na rynku jest bardzo duża grupa młodych osób poszukujących swojego miejsca pracy, ale wszystko zależy od tego, co może zaoferować pracodawca. Na pewno, trudniej jest zachęcić młodych ludzi do pracy poza dużymi aglomeracjami, jak w przypadku siedziby naszej firmy, która znajduje się w Mszczonowie, 40 km od Warszawy. Ale nie mamy z tym problemu, bo oferujemy dobre programy stażowe, szkolenia, możliwość rozwoju. Mamy też międzynarodowe programy szkolenia menedżerów.

Co zmieniło się w organizacji w związku z ogłoszeniem nowej strategii rozwojowej? - Poza wspomnianymi wcześniej programami szkoleniowymi i rozwojem młodych kadr, chętnie sięgamy po sprawdzony know-how w obszarach, które planujemy rozwijać.

Młodzi ludzie często zadają pytanie - czy w logistyce szybko się awansuje? - Patrząc na nasze doświadczenia mam wrażenie, że bardzo szybko. Ale warunek pozostaje ten sam, czyli wiedza praktyczna, którą nabywamy w firmie i podkreślane wcześniej zaangażowanie.  Dlatego nie należy się obawiać zaczynania pracy od podstawowych stanowisk i szkoleń. Poprzez pracę w różnych działach, FM Logistic umożliwia przyszłym menedżerom poznanie wszystkich procesów i przez to całej organizacji. Znacząca część naszej kadry menedżerskiej to „absowenci” takiej właśnie praktycznej ścieżki rozwojowej. To tylko jednen z wielu argumentów, że logistykę w wydaniu FM Logist łatwo polubić.
 
Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Pakiet mobilności - jeszcze kilka wskazówek
Co warto wiedzieć o sprawozdaniach rocznych ADR?
Kto skorzysta z nowego ZUS+?
Podsumowanie 2019 roku w prawie pracy
Bruksela o krok bliżej do zatwierdzenia pakietu mobilności
Klasyfikacja taryfowa towarów a Wiążąca informacja stawkowa?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Ile Polska zarobi na rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku?
Intralogistyka w 2019 – co działo się w polskiej gospodarce magazynowej?
Apetyt inwestorów na nieruchomości w CEE nie spada
Co czeka logistykę, produkcję i handel w 2020 roku?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
GEFCO z certyfikatem GDP dla transportu drogowego
DPD Polska partnerem logistycznym Federacji Polskich Banków Żywności
Poczta Polska podsumowała miniony rok
Tańczący z paletami w Wielkim Finale Raben
Nowy dyrektor pionu operacyjnego VIVE Textile Recycling
BIK w 2019 roku podpisał umowy najmu na 40 tys. mkw. powierzchni magazynowej
Koleje Mazowieckie posiadają super nowoczesny symulator jazdy
W 7R Park Tczew powstaje kolejny BTS – tym razem dla POLOmarket
Jak Dachser korzysta z inteligentnej intralogistyki?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC