Konto pracodawcy


Kariera w logistyce – łatwa czy trudna?

Według danych GUS w III kw. 2013 r. w sektorze usług transportu i gospodarki magazynowej w Polsce zatrudnionych było 926 tys. osób. W naszym kraju powstaje ostatnio coraz więcej centrów logistycznych, które obsługują region Europy Środkowo – Wschodniej, a nawet stanowią centra dystrybucji dla całej Europy. To generuje nowe miejsca pracy w logistyce, gdzie liczy się komunikatywność i elastyczność, zdolność do pracy projektowej i analizy, a także kompetencje językowe. Według Departamentu Pracy USA, między 2010 a 2020 r. liczba miejsc pracy w logistyce wzrośnie w tym kraju o ponad 25 proc. Analizy wykazują także wzmożoną aktywność firm transportowych w Europie. Podobna tendencja do wzrostu znaczenia logistyki i usług TSL, obserwowane są w Polsce. Następuje również zmiana jakościowa – wraz z dynamicznym rozwojem zagranicznych centrów usług biznesowych, zatrudniających w Polsce już 128 tys. pracowników, rośnie także udział polskich specjalistów w zarządzaniu międzynarodowymi procesami logistycznymi. Czy szansę na rozwój zawodowy w tej branży mają tylko absolwenci specjalistycznych kierunków? Jak się okazuje – niekoniecznie. Elastyczność, zdolność do pracy projektowej i szybkiej analizy, a także zdolności językowe – to kluczowe czynniki, jakich pracodawcy poszukują u dobrego logistyka.

Komentuje Anna Galewska, project manager Pracujwlogistyce.pl

Rozwój kariery w logistyce, a ściślej rzecz biorąc w branży TSL, może być bardzo dynamiczny, jeśli dysponujemy odpowiednimi umiejętnościami. Przedsiębiorcy wymagają od swoich pracowników dużej samodzielności, kreatywności, zaangażowania, dobrej komunikacji oraz znajomości języków. W procesach rekrutacyjnych rzadko kluczowym czynnikiem jest wykształcenie. Absolwenci kierunków logistycznych są natomiast preferowani w rekrutacji na staże. Sektor usług TSL, jak wskazują dane w artykule jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się, tak więc zapotrzebowanie na pracowników stale rośnie. Firmy kierują coraz to nowe oferty programów stażowych, aby wyłowić z rynku najzdolniejszych studentów czy absolwentów szkół średnich. Przez pryzmat ostatnio prowadzonych projektów rekrutacyjnych i obserwacji rynku oceniam, iż po okresie awansów wewnętrznych następuje większe zapotrzebowanie na kandydatów z innych firm, którzy mogą przynieść organizacji nowe spojrzenie i wzmocnić różnorodność. Zasoby kandydatów na liderów wychowanych wewnętrznie są coraz mniejsze i często brakuje odpowiednich kandydatów do objęcia funkcji menedżerskich. To kolejny problem, z którym przyjdzie się wkrótce zmierzyć branży logistycznej. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zdecydowana większość specjalistów pracujących w logistyce legitymuje się obecnie ukończeniem studiów wyższych – jest to aż 93 proc. z nich. Nieco mniej, niż połowa z nich (43 proc.) posiada wykształcenie kierunkowe w obszarze TSL, a 32 proc. - ukończyło studia podyplomowe na tym kierunku – tak wynika z analiz Antal International. Studia logistyczne na różnych poziomach realizowane są na kilkudziesięciu uczelniach w Polsce. Jednocześnie co trzeci specjalista pracujący w branży logistycznej deklaruje dyplom studiów związanych z inną tematyką. Do pracy w tym sektorze coraz rzadziej bowiem wystarczy fakt studiowania czy ukończenia dobrej uczelni i specjalistycznego kierunku. - Na znaczeniu zyskują kompetencje miękkie oraz zdolność swobodnego posługiwania się językiem obcym. W cenie są proaktywna postawa, odwaga, otwartość na współpracę oraz zdolność analitycznego myślenia i szybkiego podejmowania decyzji. Firmy coraz częściej oferują osobom wkraczającym do branży logistycznej rozbudowane pakiety szkoleń, a także uczestnictwo w międzynarodowych projektach, które bardzo szybko rozwijają w pracownikach szerokie kompetencje – wylicza Katarzyna Cyran, specjalista ds. rekrutacji w Shell Business Service Centre.

Szanse rozwoju kariery w logistyce przez szerokie grono absolwentów uczelni wyższych nie oznacza, że nie wymaga ona konkretnych kompetencji od osób planujących rozwój zawodowy w tej branży. Niezbędne są umiejętności rozwiązywania problemów logistycznych, zmysł przestrzenny, a także znajomość branży. Wyzwania, które będą szczególnie istotne w najbliższych latach dla specjalistów branży TSL, ujawniają badania portalu Pracujwlogistyce.pl przeprowadzone wśród menedżerów ds. HR. Firmy, dążąc do optymalizacji realizowanych procesów oraz obniżania ich kosztów, oczekują od pracowników bardziej wydajnej pracy przy zachowaniu obecnych budżetów, a nawet oszczędnościach narzuconych odgórnie przez centralę (40 proc.). Dlatego właśnie szczególnie istotne jest szybkie i skuteczne wdrażanie nowych rozwiązań logistycznych. Na znaczeniu zyskują także kompetencje technologiczne, związane z coraz bardziej powszechnym wykorzystaniem wyspecjalizowanego oprogramowania. Zgodnie z badaniami Pracujwlogistyce.pl, wprowadzenie bądź ulepszenie systemów IT służących do lepszego zarządzania firmą, w tym również kadrami, deklaruje 40 proc. polskich firm z tej branży. A jak podaje Antal International – 91 proc. logistyków obsługuje program Excel, a znacznie ponad połowa (59 proc.) – pracuje na systemie SAP. Wojciech Mach, dyrektor zarządzający polskiego oddziału Luxoft, podkreśla że w tym roku firmy mają wydać na całym świecie na oprogramowanie aż 320 mld USD. To o 6,9 proc. więcej niż w poprzednim roku. Te liczby wskazują na fakt, że zyskującą na znaczeniu kompetencją u pracowników w różnych dziedzinach biznesu będzie w najbliższych latach zdolność szybkiej nauki wykorzystania nowych aplikacji i oprogramowania.

Ścieżka kariery w logistyce
Eksperci zwracają także uwagę na istotny aspekt rozwoju karier w branży, jakim są oczekiwania pracowników. Wielu absolwentów kierunków kształcących w kierunku pracy w logistyce, według doświadczeń pracodawców, oczekuje możliwości rozpoczęcia kariery od razu od stanowisk menedżerskich. Rozczarowanie, a nieraz także zniechęcenie wywołuje konieczność rozpoczynania kariery od stanowiska magazyniera, asystenta spedytora czy asystenta działu handlowego. Rzeczywiście, aspiracje części kandydatów nie znajdują odzwierciedlenia w realiach rynkowych, ale możliwości awansu w logistyce nie brakuje. Firmy inwestują w nowych pracowników poprzez szkolenia, a nie do przecenienia po latach okazuje się znajomość struktury firmy i stosowanych przez nią procedur. Z tego powodu duża część rekrutacji na wyższe stanowiska jest przeprowadzana w ramach wewnętrznej kadry. Jest ona bowiem dobrze zaznajomiona z oczekiwaniami oraz szczegółowymi wymogami firmy, dotyczącymi kompetencji wymaganych u menedżerów. Jak przekonuje Sławomir Kruczyk, do niedawna Dyrektor Działu Logistyki w krakowskim centrum Shell Business Service Centre, a obecnie Dyrektor ds. Wdrożeń Globalnych Procesów Logistycznych w Shell Upstream, sukces i awanse w logistyce przynosi stałe łączenie chęci rozwoju ze stałym szkoleniem nowych kompetencji oraz dbanie o różnorodne doświadczenia. - W branży logistycznej działam od kilkunastu lat. W Shell pracuję od 7 lat, gdzie korzystając z wcześniejszych doświadczeń w branży paliwowej zarządzałem logistyką paliw w Polsce, następnie w regionie Europy Centralnej i Środkowej, a od niedawna – w 12 krajach. Obserwując branżę z dystansu czasu dostrzegam, że młodzi specjaliści mają coraz więcej możliwości zdobywania różnorodnych doświadczeń zawodowych, w projektach obejmujących po kilka krajów i floty sięgające kilku tysięcy pojazdów. Dzięki temu mają szansę na szybsze awanse. To dobry czas na rozpoczęcie kariery w logistyce – przekonuje Sławomir Kruczyk.  

Wartość rynku transportu drogowego
Według raportu CandM Research, globalny rynek transportu drogowego osiągnie w 2015 r. wartość 2,2 bilionów USD, co stanowi wzrost o aż 28 proc. od 2010 r. Przy jednoczesnym rosnącym znaczeniu optymalizacji wydatków oraz usprawniania procesów przez firmy logistyczne, szanse na szybką karierę mają osoby posiadające zdolności analitycznego myślenia oraz z łatwością adaptujące się do międzynarodowego środowiska biznesowego. Niekoniecznie wykształceni logistycy – dziś branża ta stoi otworem przez zdolnymi osobami, które szukają ciekawych możliwości rozwoju.

(red. bt / Antal Intermational)

kobiety w logistyce
Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel w charytatywnym Kalendarzu Gwiazd na rzecz Fundacji „Akogo?”
Jestem kobietą, kieruję – ruszyła kampania społeczna Fundacji Truckers Life
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Kierowco, co wie o Tobie Twój szef?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
Kary za nacisk do 11,5 tony mogą być nielegalne!?
Rząd planuje zmiany w ryczałcie - rewolucja bez rewolucji?
Koniec ulgi abolicyjnej - wyższe podatki dla pracujących za granicą
Wieziesz ładunek do UK – pamiętaj o akredytacji w Border Force
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Fakty i mity o wykorzystaniu robotyzacji procesów w Przemyśle 4.0
reklama
230 boxów EETS zdało egzamin – po pierwsze wygoda, a po drugie ekspansja na kolejne kraje
Intermodal cały czas na wzroście, mimo że globalne problemy osłabiają rozwój tego rynku
Jak wyniki wyborów w USA wpłyną na globalny rynek nieruchomości przemysłowych?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Circle K oraz PCK zorganizowali świąteczną opieką seniorów w całej Polsce
Grupa Raben partnerem logistycznym Szlachetnej Paczki
Zimowy atak na K2 w ramach wyprawy InPost - #GorzkowskaInPostK2Winter
2020 - rokiem rynku magazynowego!
P3 kupuje działki w Warszawie pod budowę kolejnych parków magazynowych
E-commerce 2020 / 2021 – znaczenie punktów odbioru i nadania
Nowi managerowie w zespole Prologis
Renault Trucks rozwija gamę pojazdów elektrycznych
Raben podsumowuje program szkoleń Manager of Choice – czy grywalizacja się opłac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC