Zmiany w przepisach dotyczących delegowania pracowników do pracy w Szwecji
Na stronie szwedzkiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (Arbetsmiljöverket) ukazało się wyjaśnienie dotyczące istotnych zmian w zakresie delegowania pracowników zagranicznych do pracy w Szwecji.
Zagraniczni przedsiębiorcy delegujący swoich pracowników do pracy w Szwecji na okres dłuższy niż 5 dni będą mieli obowiązek zgłoszenia tego faktu do Arbetsmiljöverket.
Przepisy te weszły w życie z dniem 1 lipca 2013 r.
- Wszyscy, którzy pracują w Szwecji mają prawo do bezpiecznego miejsca pracy. Dotyczy to również osób, które przyjeżdżają do pracy nawet na krótki okres- mówi Mikael Sjöberg, dyrektor generalny urzędu.
Obowiązek zgłaszania delegowania pracowników do pracy w Szwecji na czas określony dotyczy zarówno pracodawców z krajów UE, jak i spoza UE.
Arbetsmiljöverket ma za zadanie przygotowanie i administrowanie rejestrem, do którego pracodawcy będą zgłaszali zagranicznych pracowników delegowanych do pracy na czas określony. Urząd ten będzie również kontrolował, czy informacje ze zgłoszenia są zgodne z prawdą. Ponadto urząd będzie nakładał kary za niekompletne zgłoszenia lub ich brak.
Obecnie brak jest danych na temat zagranicznych przedsiębiorstw i pracodawców oraz branż, w jakich działają w Szwecji.
Po powstaniu rejestru, Arbetsmiljöverket będzie w posiadaniu danych na temat pracowników oraz krajów ich pochodzenia. W ten sposób zarówno urząd, jak i inne strony obecne na rynku pracy, będą mogły sprawdzić, czy zagraniczni pracownicy funkcjonują na zasadach określonych szwedzkimi przepisami prawa pracy dotyczącymi delegowania pracowników, m.in. w zakresie środowiska pracy, dyskryminacji w miejscu pracy oraz czasu pracy.
Od 1 lipca 2013 r. pracodawcy mogą zarejestrować zagranicznych pracowników poprzez stronę internetową Arbetsmiljöverket.
Pracodawca powinien również wyznaczyć osobę kontaktową w Szwecji, która będzie w posiadaniu podstawowych dokumentów potwierdzających delegowanie pracowników do pracy np. umowę o pracę.
Arbetsmiljöverket udziela odpowiedzi na pytania dotyczące nowych przepisów> Kieruje także zagranicznych pracodawców delegujących pracowników do pracy w Szwecji do odpowiednich instytucji czy organizacji, których zakres obowiązków wykracza kompetencje Urzędu.
Uwaga: Zmiany w przepisach obowiązują od 1 lipca 2013 r. ale pracodawca ma również obowiązek zgłosić pracowników, którzy zostali delegowani do pracy w Szwecji przed 1 lipca 2013 r., a w momencie wejścia w życie przepisów nadal pracują na terenie Szwecji.
Więcej na stronie http://www.av.se/languages/polski/delegowanie_pracownikow/
(za informacją WPHI w Sztokholmie)