Konto pracodawcy


Kompetencje a specjalizacja usług spedycyjno - transportowych - Rozmowa z Dorotą Zysk, HR managerem w TELS Polska

Rozmowa z Dorotą Zysk, HR managerem w TELS Polska Sp. z o. o

Jakie kompetencje poszukiwane są w obsłudze rynków wschodnich, co liczy się najbardziej?
- Oprócz kompetencji, które są praktycznie jednakowe dla osób na danym stanowisku bez względu na kierunek działania, takich jak umiejętność rozwiązywania problemów, szybkość reagowania czy orientacja na rezultat, bardzo ważne są kompetencje specjalistyczne. W przypadku specjalizacji w obsłudze rynków wschodnich, kluczowa jest znajomość języka rosyjskiego, ale także znajomość specyfiki tamtejszego rynku transportowego. Wydawałoby się, że spedycja to po prostu spedycja, jest taka sama bez względu na kierunek działania, a jednak różnica w specyfice pracy na relacjach wschodnich i zachodnich bywa duża. Poznanie tej specyfiki wymaga czasu i doświadczenia oraz wiedzy z zakresu prawa i procedur obwiązujących w krajach Europy Wschodniej.

Czy przy takiej specjalizacji usług jest miejsce dla osób bez doświadczenia?
- Tak, oczywiście. Decyzja o tym, jakiej osoby poszukujemy - czy z doświadczeniem czy bez - zależy od aktualnej sytuacji w firmie, składu zespołu w którym występuje wakat i celów, które przed nim stoją. Jeśli będzie to zespół, który dopiero powstaje, wówczas nie możemy opierać się tylko i wyłącznie na pracownikach bez doświadczenia. W momencie kiedy wakat powstaje w stabilnym zespole istniejącym już od jakiegoś czasu, który potrzebuje wsparcia osobowego, chętnie sięgamy po kandydatów będących na początku swojej kariery zawodowej, ponieważ mamy pewność, że doświadczeni pracownicy szybko i efektywnie wdrożą nowe osoby do zawodu. Liczy się przede wszystkim potencjał młodych kandydatów - poziom przejawianych kompetencji miękkich, takich jak umiejętność pracy w zespole, zorientowanie na klienta wewnętrznego i zewnętrznego, odporność na stres czy szybkość uczenia się. Nie bez znaczenia jest też już posiadana wiedza teoretyczna, zdobyta np. na studiach oraz odbyte staże i praktyki. W nowych pracowników inwestujemy dużo czasu i zaangażowania. Każda osoba otrzymuje swojego opiekuna odpowiedzialnego za właściwe przygotowanie jej w trakcie okresu próbnego, który rzeczywiście traktujemy jako czas na naukę i wdrożenie w obowiązki. Nowozatrudnieni otrzymują wsparcie dzięki programowi szkoleń adaptacyjnych i są to zarówno szkolenia dotyczące samej firmy, jak też szkolenia merytoryczne, dzięki czemu młodzi stażem pracownicy mogą poznać np. przepisy i regulacje prawne, których znajomość jest niezbędna do obsługi konkretnym rynków. Szkolenia te są prowadzone przez naszych trenerów i ekspertów wewnętrznych.

Na ile taki proces wdrożenia pracownika do firmy jest opłacalny?
- To oczywiście zależy od strategii konkretnej firmy. Z naszego doświadczenia wynika, że właśnie tacy pracownicy są często bardziej lojalni w stosunku do pracodawcy i bardziej doceniają możliwości rozwoju wraz z firmą.

Jakie usługi są podstawą działalności firmy TELS?
- Grupa TELS (Transeuropean Logistic Services Ltd.) została założona w 2001 r. w Londynie z udziałem wspólnego kapitału białorusko-angielskiego. Firma oferuje wszystkie rodzaje usług transportowych – drogowe, morskie, lotnicze, kolejowe. W Polsce TELS działa od 2006 r. i specjalizuje się w spedycji drogowej – organizujemy transporty zarówno na kierunki wschodnie jak i Europy Zachodniej, w tym obsługę ładunków typu ADR i ponadgabarytowych.  Obecnie TELS ma swoje oddziały w Wielkiej Brytanii, Białorusi, Polsce, Rosji, Ukrainie i Czechach. Sieć oddziałów stale się rozrasta, planujemy uruchamianie kolejnych w nowych regionach i krajach, zarówno na wschodzie jak i na zachodzie Europy.

Co jest podstawą systemu motywacyjnego w TELS?
- W TELS działamy wielokierunkowo. Pracownicy mają możliwość szkolenia się i zdobywania doświadczenia nie tylko w Polsce, ale też w innych oddziałach zagranicznych. Posiadamy jasne kryteria oceny okresowej i motywacji, dzięki którym potrafimy właściwie ocenić kompetencje i efekty pracy naszych pracowników i odpowiednio ich docenić finansowo, a także awansem stanowiskowym. Stale też analizujemy rynek pracy i poziom wynagrodzeń w branży. Co roku przeprowadzamy badanie zadowolenia i zaangażowania pracowników i na podstawie  jego wyników staramy się wprowadzać zmiany w obszarach ocenionych najniżej i nadal wzmacniać te, które nasi pracownicy najbardziej doceniają. No i oczywiście kwestia menedżerów – mówi się, że pracownik przychodzi do firmy, a najczęściej odchodzi od kierownika. Stale wzmacniamy wśród kierowników liniowych świadomość ich kluczowej roli w procesie budowania lojalności i zaangażowania pracowników.

Co jest największym wyzwaniem w zarządzaniu kadrami w firmie spedycyjno - transportowej?
- Na pewno zbudowanie takiego zespołu ludzi, którzy działając wspólnie dzięki swoim kompetencjom  potrafią zbudować mocne i trwałe relacje z klientami. Wszyscy dzisiaj chcą oferować usługi na jak najwyższym poziomie, bo jakość jest kluczowym elementem budowania pozycji na rynku. Można to osiągnąć tylko dzięki profesjonalizmowi oraz dobrym relacjom z kontrahentami. Świadomość, że wszyscy pracujemy w jednym celu, a także umiejętność dobrej współpracy zewnętrznej jak i wewnętrznej jest dzisiaj drogą do sukcesu.

Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zmiany w drogowych kontrolach technicznych
Ubezpieczenie cargo – co powinieneś wiedzieć?
Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy?
Wyjęcie karty z tachografu – kiedy kierowca może to zrobić?
Europejski Urząd ds. Pracy - będzie kontrolować polskich kierowców w Europie
Bezpieczna podróż naszych dzieci w wakacje – jak o to zadbać?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Wyzwania rynku dedykowanej logistyki kontraktowej – komentarz ID Logistics
Kolejne rekordy na rynku magazynowym
Pakiet mobilności – jeszcze nie wszystko stracone
Opłacalność usług transportowych – cena nadal rządzi branżą TSL?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
JF Hillebrand rozwija usługi dla enoturystyki
Zdążyć na czas – Fracht FWO Polska o transporcie wyposażenie quada na rajd w Ch ...
Połączenie mocy maszyny z ludzką sprwnością - DB Schenker bada wykorzystanie egz ...
Sprzedano część Śląskiego Centrum Logistycznego w Sosnowcu
UPS inwestuje w autonomiczne ciężarówki
Co drugi kandydat rozważający ofertę pracy ocenia biuro oraz jego lokalizację
Frigo Logistics rozpoczął w Radomsku kompleksową obsługę sieci Carrefour
Bohaterowie dróg poszukiwani - rusza kampania #HEROTRUCKER
XBS Logistics wynajął już drugi magazyn w parku P3 Błonie
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC