Dodaj ogłoszenie o pracy


Sedno rekrutacji w logistyce i transporcie drogowym

 

 

Agata Woźnicka-Giza HR Director ND Polska Sp. z o.o

 

Profesjonalna rekrutacja w każdej firmie polega na sztuce poszukania i wybrania najlepiej dopasowanych osób do wymagań stawianych przez samą pracę, zadania i specyfikę organizacji. W transporcie międzynarodowym najpopularniejsze i najważniejsze zawody to kierowca  oraz spedytor lub koordynator transportu. Nieprzypadkowo pojawiają się w duecie, gdyż w nowoczesnej firmie transportowej konieczna jest ścisła codzienna współpraca i współistnienie osoby zlecającej transport (spedytor) i osoby wykonującej go (kierowca).

 

Idealny kandydat - kierowca międzynarodowy
Lista wymagań na stanowisko kierowcy międzynarodowego jest długa, obejmuje nie tylko uprawnienia, ale także specyficzne wymagania, które są szczególnie istotne w dużej organizacji. Poza prawem jazdy C+E, kursem kwalifikacji  i minimum dwuletnim doświadczeniem w transporcie międzynarodowym, na trasach Europy Zachodniej, ważna jest osobowość. W przypadku naszej firmy, stawiamy na osoby przedsiębiorcze, które poradzą sobie w różnych warunkach na drodze. Sprawdzamy cechy, które są ważne w długofalowej współpracy – takie jak uczciwość i jednocześnie motywacja do pracy przy wysokich wymaganiach klienta. Dzisiaj klienci życzą sobie nie tylko terminowości dostawy, ale także odpowiedniego ubrania kierowcy, jak również wysokiej kultury osobistej i otwartości na współpracę. Słowem jest to zawód dla pasjonatów – którzy kochają trudne warunki pracy i są z nich zadowoleni.

 

Idealny kandydat - koordynator w transporcie międzynarodowym
Przy tym stanowisku również wymagań jest wiele, zarówno pod kątem wiedzy jak i umiejętności i predyspozycji osobowościowych. Przede wszystkim wymagana jest znajomość przepisów dotyczących transportu i czasu pracy kierowców. Poza tym liczy się doświadczenie – minimum 2 letnie w planowaniu tras, i zarządzaniu pracą kierowców lub firm podwykonawczych. Idealnie, jeśli kandydat ukończył studia transportowe i ma doświadczenie w spedycji. Konieczna jest też znajomość języka obcego (w ND Polska koniecznie język francuski, czasem język angielski). Bez znajomości języków kontakt z klientem oraz serwisami technicznymi za granicą jest niemożliwy. Dobry koordynator to komunikatywny i dokładny koordynator – nie tylko skutecznie przekazuje instrukcje kierowcom, ale także optymalizuje koszty. Sprawdza, czy trasa jest wykonana na czas i przy założonym zużyciu paliwa i czasu pracy kierowcy. Warunki pracy na tym stanowisku wymagają pełnej akceptacji nieustannych zmian i umiejętności adaptacyjnych - na przykład jedno opóźnienie promu powoduje zmianę całego grafika u kilku kierowców, jak również niełatwe rozmowy z kierowcami, którzy mogą mieć inną perspektywę. Na tym stanowisku sprawdzą się i spełnią tylko osoby z potrzebą dużej dynamiki wokół siebie i świetne pod względem komunikacji. Tak jak w przypadku  kierowcy, tak i dla idealnego koordynatora transportu bez umiejętności współpracy i dodatkowo dojrzałości w zarządzaniu ludźmi osiągnięcie sukcesu będzie trudne. Można śmiało powiedzieć, że zarówno kierowca jak i osoba, która zarządza jego pracą czyli koordynator transportu lub spedytor należą do zawodów szczególnych. Tutaj specyfika pracy i oczekiwania pracodawcy wymagają od osób na tych stanowiskach połączenia wiedzy i konkretnych umiejętności z wielu dziedzin, czasem bardzo odległych.

 

Osoby bez doświadczenia też mają szansę
ND Polska w ciągu ostatnich dwóch lat bardzo dynamicznie rozwijało nie tylko operacje transportowe, ale także zasoby ludzkie. Na początku roku 2011 zatrudnialiśmy 640 kierowców, obecnie – 730. Wcześniej, kiedy zlecenia transportowe były koordynowane głównie za granicą, zatrudnialiśmy tylko kilku koordynatorów transportu. Obecnie na skutek przeniesienia tych procesów do polskiej spółki, koordynatorów mamy ponad dwudziestu.
Chętnie zatrudniamy osoby z doświadczeniem i z pasją, ale w ubiegłym roku ze względu na dynamiczny rozwój stworzyliśmy także stanowiska dla osób bez doświadczenia - w transporcie jest to „kierowca międzynarodowy – junior”, a w grupie spedycyjnej „młodszy koordynator w transporcie międzynarodowym”. Projekty zakończyły się bardzo dobrym wynikiem. Zgodnie z założeniami, po półrocznej praktyce młodzi stażem pracownicy osiągnęli samodzielność. Do plusów zatrudnienia osób bez doświadczenia na pewno można zaliczyć wysoką motywację do nauki. Dla wielu z nich często jest to pierwsza praca, w której mogą wiele się nauczyć i związać z nią swoją przyszłość. Dla ND Polska zaletą była możliwość kształtowania dobrych praktyk od samego początku (bez konieczności oduczania nawyków, które u nas nie są skuteczne). Minusem jest czasochłonność i koszty wdrożenia pracownika bez doświadczenia. Natomiast, jeśli taka inwestycja jest wynikiem trafnej rekrutacji, szybko zwraca się w przyszłości. Coraz odważniej realizujemy też programy praktyk i to w różnych działach, także tych pozaoperacyjnych (księgowość, dział techniczny, dział personalny lub dział administracji.

 

Patrzmy na cały rynek pracy
W okolicach Zielonej Góry, gdzie jest główna siedziba ND Polska, specjalistów z kilkuletnim doświadczeniem nie jest łatwo pozyskać. Liczba  CV spływających w wyniku ogłoszenia internetowego na stanowisko koordynatora to zaledwie kilka osób z doświadczeniem oraz ogromna liczba pozostałych. Osoby z doświadczeniem nie zawsze spełniają kryterium znajomości języka francuskiego. Podobnie podczas poszukiwań kierowcy międzynarodowego, z regionu zgłasza się kilku kandydatów.  Sposobem na dobrą rekrutację jest więc przeprowadzenie jej na terenie całego kraju, a także inwestycja w pracownika z mniejszym doświadczeniem, za to z dobrymi predyspozycjami osobowościowymi tj. dojrzałość w zarządzaniu ludźmi i współpracy oraz doskonała znajomość wymaganego języka obcego. Poza tym warto być w kontakcie z uczelniami oraz szkołami średnimi, aby dobrze przygotować i poinformować kandydatów o programie  praktyk.

 

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.