Konto pracodawcy


Wykształcenie podyplomowe = większa atrakcyjność na rynku pracy?

 

 

Osoby decydujące się na studia podyplomowe na ogół są przekonane, że pozwolą im zdobyć ciekawą pracę, uzyskać awans lub wysokie stanowisko w dobrej firmie. Tymczasem należy przed  ich podjęciem odpowiedzieć sobie na pytanie: jaką wartość wniosą w moje życie zawodowe?
Agnieszka Józwik dyrektor personalny Dachser sp. z o.o.
- W moim odczuciu, podyplomowe studia logistyczne są idealnym rozwiązaniem dla osób, które pracują w tej dziedzinie od lat, codziennie wykorzystując zdobytą wiedzę, a chcieliby lepiej zrozumieć zasady, priorytety, interesy w poszczególnych ogniwach łańcucha (producenta, dostawcy, klienta, operatora logistycznego itp.). Dodatkowo, dzięki nowym umiejętnościom mogą lepiej i szybciej dostrzegać szanse i zagrożenia oraz możliwości optymalizacji. Wiele lat temu, pracując w zespole handlowym jednego z największych operatorów logistycznych również ukończyłam podyplomowe studia logistyczne, po to aby móc lepiej rozumieć potrzeby i procesy klientów i być dla nich bardziej doradcą, proponującym najlepsze rozwiązania, niż handlowcem usiłującym sprzedać usługi tej konkretnej firmy. Uważam jednak, że podyplomowe studia raczej nie przygotują do pracy operacyjnej spedytora, czy kierownika/szefa logistyki w firmie produkcyjnej. Trudno jest w tak krótkim czasie przekazać wiedzę specjalistyczną z uwzględnieniem wszelkich istotnych detali i różnorodności rozwiązań (czy systemów informatycznych). Dodam również, że moim zdaniem niewiele uczelni w Polsce oferuje studia logistyczne naprawdę odpowiadające rzeczywistości i oczekiwaniom potencjalnych pracodawców. A sprawę utrudnia dodatkowo fakt, że jest to dziedzina, w której następują bardzo dynamiczne zmiany, biorąc pod uwagę rozwijającą się technologię oraz rozwiązania informatyczne. Myślę, że dla większości pracodawców dużym atutem potencjalnego pracownika będzie, jeśli oprócz doświadczenia posiada jeszcze dodatkowo ukończone podyplomowe studia logistyczne.
Bożena Szałaj, dyrektor zasobów ludzkich i komunikacji w DCT Gdańsk
- W naszej strategii rekrutacyjnej najważniejsza jest osobowość kandydata ale wychodzimy również z założenia, że praktycznego podejścia do pracy, nie tylko w logistyce, kandydaci mogą nauczyć się na studiach podyplomowych. W przeciwieństwie do studiów licencjackich i magisterskich skupionych na teorii studia podyplomowe dają szanse poznać rzeczywistość biznesową, wykładaną przez ludzi, którzy sami ją tworzyli, dzięki temu kandydata po studiach podyplomowych łatwiej jest wdrożyć w nowe obowiązki. Poza wydatkiem, jaki należy ponieść w związku z podjęciem studiów podyplomowych, widzę tylko i wyłącznie czynniki “za”. Chyba najlepszym dowodem na to jest to, że w DCT dofinansowujemy pracownikom studia podyplomowe nawet do 100 proc. Oczywiście mamy świadomość tego, że tematyka typowo z zakresu terminali kontenerowych nie jest z naszego punktu widzenia omawiana dostatecznie na jakichkolwiek studiach, ale wynika to również z faktu, że logistyka i transport to dość młode dziedziny, które są w trakcie dynamicznego rozwoju tym bardziej ciągła wymiana informacji pomiędzy praktykami jest niezwykle potrzebna. W mojej opinii ze studiów podyplomowych więcej wyniosą osoby już pracujące. Porównywanie własnych doświadczeń z wykładowcą - praktykiem i innymi uczestnikami studiów są szalenie wartościowe a posiadając już jakąś praktykę rozumiemy rzeczywistość biznesową, dużo łatwiej przyswajamy inny punkt widzenia, perspektywę i stosowane rozwiązania. Z drugiej strony jako pracodawca liczymy na innowacyjne podejście naszych pracowników do wykonywanych obowiązków i realizację procesów zachodzących w firmie działającej w tak młodej branży jaką jest logistyka i transport.
Studia podyplomowe to inwestycja, która powinna być realizowana w jakimś celu. Osoba decydująca się na ich podjęcie powinna przede wszystkim wiedzieć jak chce nabytą wiedzę wykorzystać. Sam fakt legitymowania się dyplomem studiów podyplomowych świadczy o gotowości do nabywania nowej wiedzy, nie musi jednak stanowić o przewadze kandydata na konkretne stanowisko, szczególnie gdy kierunek studiów nie jest związany z profilem działania firmy - mówi Alicja Bogusz. Praktycznie w każdym sektorze obserwujemy szybko zachodzące zmiany i ciągły rozwój. Efektem, są coraz wyższe wymagania stawiane kandydatom do pracy i pracownikom. Studia podyplomowe mogą być sposobem na aktualizacje wiedzy o najnowszych technologiach, standardach i okazja do rozwoju w danej dziedzinie. Duża ilość oferowanych programów nie zawsze oznacza wysoką jakość, wiec każdy kto decyduje się na takie studia powinien dobrze przeanalizować kilka programów przed ostatecznym wyborem. To jest bardzo indywidualna decyzja. Więcej korzyści z edukacji na tym poziomie odniesie osoba, która ma za sobą choćby krótkie doświadczenie zawodowe i większą świadomość w jakim kierunku chce się rozwijać. Pogodzenie pracy i studiów jest z pewnością trudniejsze, niemniej z punktu widzenia własnego rozwoju i "trafionej" inwestycji może to być bardzo przydatne w rozwoju zawodowym.
(Opr. BT)

 

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Nowe zasady wystawiania faktur – NIP na paragonie
Zmiany w drogowych kontrolach technicznych
Ubezpieczenie cargo – co powinieneś wiedzieć?
Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy?
Wyjęcie karty z tachografu – kiedy kierowca może to zrobić?
Europejski Urząd ds. Pracy - będzie kontrolować polskich kierowców w Europie
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Ile na pakiecie mobilności straci Polska?
Nadal rządzą diesle - transport drogowy w Europie musi się zmienić
Polski rynek inwestycyjny w świetnej kondycji
Wyzwania rynku dedykowanej logistyki kontraktowej – komentarz ID Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Dzień Maszynisty - Koleje Mazowieckie wyszkoliły prawie 500 maszynistów
PCC ogłasza nowe połączenie kolejowe na trasie Azja - Europa
Dachser otworzył oddział w Rzeszowie
W M3 wdrożono chmurowe zarządzanie transportem - osiągnięto 35 proc. oszczędnoś ...
InPost Mansalu 2019 – do zdobycia dwa ośmiotysięczniki w ciągu jednego roku, czy ...
JF Hillebrand rozwija usługi dla enoturystyki
Zdążyć na czas – Fracht FWO Polska o transporcie wyposażenie quada na rajd w Ch ...
Połączenie mocy maszyny z ludzką sprwnością - DB Schenker bada wykorzystanie egz ...
Sprzedano część Śląskiego Centrum Logistycznego w Sosnowcu
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC