Dodaj ogłoszenie o pracy


Raben Transport po Europie na biopaliwie HVO100

Raben Transport postawiła sobie za cel, by w 2025 roku 10% jej floty korzystało z paliw alternatywnych. Od lutego bieżącego roku testuje HVO100 – biopaliwo wyprodukowane z surowców odnawialnych, z bardzo wysokim potencjałem redukcji emisji CO2. Biopaliwowe ciężarówki Raben przemierzają już trasy w kilku europejskich krajach.

Udział pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi we flocie na poziomie 10% w 2025 roku, a w ciągu kolejnych pięciu lat wzrost do 75% – te ambitne plany Raben Transport w zakresie zmniejszenia śladu węglowego mają wspierać realizację zobowiązań całej Grupy Raben, zgodnie z którymi do połowy bieżącej dekady operator logistyczny zredukuje intensywność emisji z działalność transportowej o 10% oraz emisje w zakresie 1 i 2 o 38,7% (cel SBTi) do 2030 roku względem wartości z roku 2020.

W poszukiwaniu rozwiązań, które przyniosą szybkie i wymierne efekty, firma sięgnęła po HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil), czyli hydrorafinowany olej roślinny. Przez ekspertów jest on wskazywany jako jedno z dwóch „zielonych” i najbardziej niskoemisyjnych, a przy tym skalowalnych narzędzi – obok energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych – które mogą odegrać największą rolę w procesie dekarbonizacji. Grupa Raben rozpoczęła testy tego paliwa w drugiej połowie 2023 roku w Niderlandach, a ich pozytywne wyniki sprawiły, że podjęto decyzję o tankowaniu go na kolejnych rynkach – w Niemczech i Austrii. Raben Transport testuje HVO100 od lutego 2024 roku, przy czym w projekcie pilotażowym wzięły udział dwa ciągniki siodłowe obsługujące trasy międzynarodowe. Obecnie ok. 5% floty własnej całej Grupy Raben stosuje wspomniane biopaliwo, a odsetek ten systematycznie rośnie.

– HVO100 to paliwo niskoemisyjne, dzięki któremu możliwe jest ograniczenie o nawet 90% emisji CO2 do atmosfery. Jest znakomitym zamiennikiem tradycyjnego diesla rekomendowanym przez czołowych producentów aut ciężarowych do stosowania w tradycyjnych silnikach wysokoprężnych – podkreśla Joanna Górna, Key Account Manager w Raben Transport. – Jego cena jest ok. 15–30% wyższa od ceny oleju napędowego. Jednak biorąc pod uwagę aspekt środowiskowy i potencjał redukcyjny, stosowanie go jest korzystne i w najbliższej perspektywie opłacalne dla klimatu. Z pewnością jest to koszt, który warto ponieść.

Wśród zalet HVO100 można wymienić także fakt, że przyczynia się do zmniejszenia emisji bez konieczności dodatkowych inwestycji: wymiany floty przez przewoźników, modyfikacji pojazdu czy budowania specjalnej infrastruktury do tankowania. Niemniej wykorzystanie go na szeroką skalę napotyka bariery – jak dotąd jest dostępne tylko w niektórych krajach europejskich. Jednak jest szansa, że do końca 2024 roku w Polsce wejdzie w życie pakiet rozporządzeń, który zapewni kompletne ramy prawne umożliwiające wytwarzanie tego biopaliwa i obrót.

- Tankowanie HVO100 na stacjach odbywa się za pomocą tradycyjnych kart paliwowych, co upraszcza cały proces. Jednocześnie wymaga to od nas wdrożenia wewnętrznych procedur i dużej staranności, które pozwolą monitorować wpływ środowiskowy biopaliwa i poziom emisji w sposób wiarygodny – wyjaśnia Joanna Górna.

Warto wspomnieć, że stosowanie HVO100 to nie jedyna droga, którą Grupa Raben podąża ku redukcji emisji w transporcie. Testowane są pojazdy elektryczne w ruchu miejskim, zaś od jesieni 2022 roku trwa wspólny projekt z Volvo Trucks i Ikea Industry, w ramach którego trzy e-ciężarówki napędzane energią odnawialną regularnie kursują między dwoma fabrykami producenta mebli. Ponadto operator logistyczny tam, gdzie jest to możliwe i korzystne pod względem biznesowym, promuje rozwiązania intermodalne, wykorzystujące kolej.

(źr. Raben Polska)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.