Dodaj ogłoszenie o pracy


Powstała nowa zwrotna butelka PET - czy czeka nas opakowaniowa rewolucja?

Butelki PET są najpopularniejszymi opakowaniami wykorzystywanymi w przemyśle napojowym. ALPLA, globalny producent opakowań i recyklingu opracował innowacyjną 1-litrową butelkę PET pozwalającą na jej wykorzystywanie w systemie butelek zwrotnych wielokrotnego użytku.  

Niezależny austriacki Instytut c7-consult w ramach badania oceny cyklu życia produktów (LCA) dokonał analizy wpływu na środowisko opakowań wykonanych z tradycyjnych dla danego segmentu materiałów (tworzywa sztuczne, metal, karton, szkło). Porównano najpopularniejsze opakowania z różnych materiałów, ale zawsze o tej samej pojemności – dla wody mineralnej były to na przykład butelki 1 L wykonane z tworzywa PET oraz rPET oraz butelki szklane 1 L. Wzięto także pod uwagę to, czy butelki są jednorazowe czy wielorazowe.

Raport LCA pokazuje, że butelki PET jednorazowego użytku przeznaczone dla wód mają mniejszy wpływ na środowisko niż jednorazowe butelki szklane (mniejsza emisja CO2, mniejsze zużycie wody, mniejsze zużycie energii i paliwa w transportach). Na przykład wskaźnik emisyjności CO2 do środowiska w przypadku butelek PET jednorazowego użytku wynosi 133 g*equ. na opakowanie, podczas gdy dla butelek szklanych jednorazowego użytku współczynnik ten jest blisko czterokrotnie wyższy (522 g*equ.).     
Co ciekawe, jednorazowa butelka PET ma porównywalny wpływ na zmianę klimatu, jak butelka szklana zwrotna: 133 g*equ dla butelki PET jednorazowej versus 131 g*equ dla wielorazowej butelki szklanej.
Zdecydowanym zielonym liderem w tym zestawieniu, jest jednak butelka zwrotna PET z zawartością materiału z recyklingu – tylko 91 g*equ.

Co nowego wymyślono?
Innowacyjna butelka ALPLA, opracowana wspólnie z KHS Group, specjalistą od systemów butelkowania i pakowania, waży zaledwie 55 gramów, a eksperci twierdzą, że można realistycznie osiągnąć dalsze redukcje. Dla porównania standardowe butelki PET wielokrotnego użytku ważą około 65 gramów, podczas gdy szklane butelki wielokrotnego użytku mogą ważyć nawet 550 gramów - innymi słowy, dziesięć razy więcej niż ich odpowiedniki wykonane z materiału PET. Takie ograniczenie wagi wydaje się niewielkie, jednak w praktyce ma wpływ na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska, chociażby na etapie wykorzystywania materiałów czy transportu opakowań, kiedy ilość zużywanego paliwa i emisji do środowiska CO2 warunkowana jest wagą załadunku przyczepy.

Ponowne wykorzystywanie butelek
Wprowadzenie zwrotnych butelek PET do powszechnego użytku pozwalałoby na ponowne ich wykorzystywanie co najmniej 15 razy. Pod koniec cyklu życia butelki zwrotnej można ją poddać recyklingowi, a materiał wykorzystać do produkcji kolejnych opakowań PET.
Butelka została zaprojektowana z myślą o wysokim tempie obiegu przy minimalnym zużyciu materiału. Na etapie produkcji wzięto więc pod uwagę, konieczność zachowania odporności na alkalia (czyli substancje zasadowe), aby zachować jakość i wygląd butelki nawet po wielu cyklach mycia i ponownego napełniania.
- Zwrotna butelka PET ALPLA, która jest dowodem na to, że opakowania z tworzyw sztucznych również mogą być zwrotne, została zaprojektowana jako ekologiczne opakowanie przeznaczone do napojów, takich jak na przykład woda mineralna. Łączy ona w sobie 3 zasady „RE” tzn: REduce (redukcja wagi), REuse (ponowne użycie), REcycle (recykling). Obecnie w butelce można zastosować do 30 procent materiału pochodzącego z recyklingu. W dłuższej perspektywie czasu stawiamy sobie cel zwiększania zawartość recyklatu (materiału rPET) w butelce PET wielokrotnego użytku do poziomu nawet 100 proc. - mówi Mariusz Musiał, dyrektor zarządzający Alpla w Polsce.

Wyzwania
Wprowadzenie na rynek opakowań zwrotnych (z różnych materiałów) wymaga stworzenia sprawnie działającego systemu i odpowiedniej infrastruktury zamkniętego obiegu opakowań – także dla zwrotnych butelek PET. System gospodarowania tego rodzaju opakowaniami wymagał będzie także zaangażowania się na rzecz środowiska wielu grup począwszy od producentów, przez sieci handlowe, na konsumentach kończąc. Ogromną rolę w popularyzowaniu tego rodzaju rozwiązań odegrają jednak konsumenci, których opinie oraz oczekiwania dot. produktów i ich opakowań są kluczowe dla producentów żywności na etapie wdrażania prze nich innowacji.

ALPLA produkuje wysokiej jakości opakowania z tworzyw sztucznych dla sektorów takich jak żywność, napoje, przemysł farmaceutyczny, oleje i smary, artykuły gospodarstwa domowego oraz kosmetyki. Zatrudnia 20,9 tys. pracowników w 181 lokalizacjach na terenie 46 krajów. W Polsce produkuje opakowania z tworzyw sztucznych w 4 zakładach oraz posiada zakład recyklingu (PRT Radomsko). Firma dąży do tworzenia wydajnej gospodarki obiegowej w branży opakowań. ALPLA prowadzi też własne zakłady recyklingu PET i HDPE w Austrii, Polsce i Hiszpanii oraz w formie spółek joint venture w Meksyku i Niemczech. Ich roczna wydajność to około 75 tys. ton recyklatu rPET.

źr. ALPLA

czy wiedziałeś, że...
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.
W roku 2021 całkowita wartość transakcji w sektorze nieruchomości magazynowych w Europie wyniosła ok. 62 mld euro, co oznacza wzrost aż o 79% w porównaniu do średniej za poprzednie pięć lat. W Polsce odnotowano popyt na poziomie 7,35 mln m kw. oraz wzrost absorpcji o 84% rok do roku. W skali całego kontynentu najwięcej, bo aż 19,5 mld euro, zainwestowano w Wielkiej Brytanii, co stanowi 31% łącznego wolumenu. Wysokie poziomy aktywności inwestycyjnej odnotowano także w Niemczech (8,6 mld euro), Francji (6,5 mld euro), Szwecji (5,8 mld euro) oraz Holandii (5,7 mld euro).
Ponad 60 proc. pracowników w Polsce podczas pracy załatwia swoje prywatne spawy. Z drugiej strony, ponad połowa zatrudnionych odpowiada na służbowe maile i odbiera telefony po godzinach pracy. Jednak zdecydowana większość podczas urlopu z łatwością odrywa się od obowiązków zawodowych i nie odczuwa presji od pracodawcy z tego powodu – tak wynika z globalnego badania Randstad Workmonitor.
Korona-kryzys dotknął niemałą grupę Polaków, ale jak wynika z danych Intrum, kobiety odczuły to bardziej. Pandemia zmniejszyła dochody i dobrobyt finansowy ponad połowy kobiet w naszym kraju (51 proc.) i 41 proc. mężczyzn.