Konto pracodawcy


Pojazdy elektryczne tańsze od benzyniaków?

Według najnowszej analizy przygotowanej przez LeasePlan w ramach globalnego badania Car Cost Index, pojazdy elektryczne są już konkurencyjne cenowo w kilku krajach europejskich. W Norwegii i Holandii pojazdy elektryczne są tańsze od samochodów z tradycyjnymi układami napędowymi, natomiast w Belgii i Wielkiej Brytanii  różnica w całkowitym koszcie posiadania szybko się zmniejsza. LeasePlan's Car Cost Index to kompleksowa analiza kosztu posiadania (TCO) małego lub średniego samochodu (segment B i C) w 21 krajach europejskich.  Jej celem jest pokazanie całości  kosztów ponoszonych przez kierowców w każdym kraju, z uwzględnieniem paliwa, amortyzacji, podatków, ubezpieczenia i serwisu.

Warto wiedzieć, że:
Średni koszt posiadania samochodu w Europie jest bardzo zróżnicowany i waha się od 448 euro miesięcznie w Polsce do 761 euro miesięcznie we Włoszech. Średnia europejska wynosi 616 euro miesięcznie.
Biorąc pod uwagę PKB, kierowcy we Włoszech, Finlandii i Belgii ponoszą najwyższe łączne koszty własności, podczas gdy kierowcy w Irlandii, Polsce i Szwajcarii ponoszą najniższe koszty.
Koszty samochodów z silnikami elektrycznymi w Europie są bardzo zróżnicowane. Są one najniższe na Węgrzech, gdzie średni miesięczny koszt wynosi 597 euro. Natomiast we Włoszech średni koszt miesięczny wynosi 986 euro, co czyni Włochy najdroższym krajem dla posiadaczy pojazdu elektrycznego.
Norwegia jest jedynym krajem, w którym całkowity średni koszt posiadania pojazdu elektrycznego (670 euro miesięcznie) jest niższy od kosztu zarówno samochodu benzynowego (731 euro), jak i wysokoprężnego (722 euro). Jednocześnie Norwegia jest najdroższym krajem, jeśli chodzi o jazdę samochodem napędzanym tradycyjnie. Średni koszt posiadania samochodu benzynowego wynosi 731 euro miesięcznie,  a dla oleju napędowego  722 euro. W obu przypadkach jest to o około 200 euro więcej niż średnia europejska. Różnica ta wynika głównie z wyższych podatków drogowych i podatku VAT na benzynę i samochody z silnikiem wysokoprężnym w Norwegii, a także z wyższych kosztów życia.
W Holandii pojazdy elektryczne są tańsze od samochodów z silnikiem diesla.  Miesięczny koszt eksploatacji elektryków wynosi  829 euro w porównaniu z 861 euro dla oleju napędowego. Koszty samochodów  benzynowych są nieco niższe i wynoszą 785 euro miesięcznie.
Właściciele pojazdów elektrycznych płacą wyższe podatki. Przeciętny właściciel samochodu elektrycznego płaci miesięcznie 131 euro podatku drogowego i VAT (ze względu na wyższą cenę zakupu). Jest to znacznie więcej niż średnia 104 euro dla samochodów benzynowych i 108 euro dla silników wysokoprężnych.
Właściciele aut elektrycznych oszczędzają na paliwie. Wydają oni średnio 39 euro  miesięcznie na energię elektryczną, w porównaniu do 110 euro miesięcznie na benzynę i 78 euro miesięcznie na olej napędowy.
Rumunia jest najtańszym miejscem do jazdy samochodem z silnikiem benzynowym. Całkowity miesięczny koszt posiadania samochodu z silnikiem benzynowym wynosi tu średnio zaledwie 353 euro. Podatki są szczególnie niskie: Rumuńscy kierowcy płacą średnio 50 euro miesięcznie z tytułu podatku VAT i podatku drogowego, co stanowi 48 proc. średniej europejskiej.

Całkowity miesięczny koszt posiadania, w podziale na kraj i rodzaj paliwa:

 

Benzyna

Diesel

Elektryk

Austria

€538

€497

€788

Belgia

€590

€561

€898

Czechy

€416

€425

€800

Dania

€642

€607

€914

Finlandia

€630

€637

€955

Francja

€472

€475

€836

Niemcy

€515

€489

€788

Grecja

€468

€427

€953

Węgry

€393

€405

€597

Irlandia

€506

€474

€852

Włochy

€667

€628

€986

Holandia

€604

€686

€705

Norwegia

€731

€722

€670

Polska

€445

€359

€634

Rumunia

€353

€363

€890

Słowacja

€442

€416

€955

Hiszpania

€477

€476

€952

Szwecja

€631

€568

€770

Szwajcaria

€557

€516

€800

Turcja

€492

€519

-

Wielka Brytania

€538

€535

€719

Średnio

€536

€523

€819

(źr. LeasePlan)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
Dokumenty kierowcy a odpowiedzialność
Zawieszona akcyza – jak z niej skorzystać?
Jak uniknąć kary za SENT?
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Perspektywy rozwoju transportu drogowego a nowoczesne technologie
Polska Strefa Inwestycji – wady i zalety - pierwsze podsumowania
Co dla europejskiego e-commerce oznaczałby Brexit bez umowy?
Polacy, decydujący się na powrót do kraju z emigracji, mogą liczyć na dobrą pracę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo Polska z nagrodą ONZ
Grupa Raben przejmuje kolejną niemiecką firmę
Action otwiera pierwsze centrum dystrybucyjne w Polsce
CEVA Logistics stawia na rozwój w Azji Południowo – Wschodniej
Hillebrand opracował nowe flexitanki dające 25 proc. oszczędności
DB Schenker wdraża cyfrową platformę bookingową
Poczta Polska otworzyła kolejną sortownię - w Białymstoku
IVECO powołało nowego prezesa marki
PEKAES uruchomił terminal w Opolu
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC