Konto pracodawcy


Pojazdy elektryczne tańsze od benzyniaków?

Według najnowszej analizy przygotowanej przez LeasePlan w ramach globalnego badania Car Cost Index, pojazdy elektryczne są już konkurencyjne cenowo w kilku krajach europejskich. W Norwegii i Holandii pojazdy elektryczne są tańsze od samochodów z tradycyjnymi układami napędowymi, natomiast w Belgii i Wielkiej Brytanii  różnica w całkowitym koszcie posiadania szybko się zmniejsza. LeasePlan's Car Cost Index to kompleksowa analiza kosztu posiadania (TCO) małego lub średniego samochodu (segment B i C) w 21 krajach europejskich.  Jej celem jest pokazanie całości  kosztów ponoszonych przez kierowców w każdym kraju, z uwzględnieniem paliwa, amortyzacji, podatków, ubezpieczenia i serwisu.

Warto wiedzieć, że:
Średni koszt posiadania samochodu w Europie jest bardzo zróżnicowany i waha się od 448 euro miesięcznie w Polsce do 761 euro miesięcznie we Włoszech. Średnia europejska wynosi 616 euro miesięcznie.
Biorąc pod uwagę PKB, kierowcy we Włoszech, Finlandii i Belgii ponoszą najwyższe łączne koszty własności, podczas gdy kierowcy w Irlandii, Polsce i Szwajcarii ponoszą najniższe koszty.
Koszty samochodów z silnikami elektrycznymi w Europie są bardzo zróżnicowane. Są one najniższe na Węgrzech, gdzie średni miesięczny koszt wynosi 597 euro. Natomiast we Włoszech średni koszt miesięczny wynosi 986 euro, co czyni Włochy najdroższym krajem dla posiadaczy pojazdu elektrycznego.
Norwegia jest jedynym krajem, w którym całkowity średni koszt posiadania pojazdu elektrycznego (670 euro miesięcznie) jest niższy od kosztu zarówno samochodu benzynowego (731 euro), jak i wysokoprężnego (722 euro). Jednocześnie Norwegia jest najdroższym krajem, jeśli chodzi o jazdę samochodem napędzanym tradycyjnie. Średni koszt posiadania samochodu benzynowego wynosi 731 euro miesięcznie,  a dla oleju napędowego  722 euro. W obu przypadkach jest to o około 200 euro więcej niż średnia europejska. Różnica ta wynika głównie z wyższych podatków drogowych i podatku VAT na benzynę i samochody z silnikiem wysokoprężnym w Norwegii, a także z wyższych kosztów życia.
W Holandii pojazdy elektryczne są tańsze od samochodów z silnikiem diesla.  Miesięczny koszt eksploatacji elektryków wynosi  829 euro w porównaniu z 861 euro dla oleju napędowego. Koszty samochodów  benzynowych są nieco niższe i wynoszą 785 euro miesięcznie.
Właściciele pojazdów elektrycznych płacą wyższe podatki. Przeciętny właściciel samochodu elektrycznego płaci miesięcznie 131 euro podatku drogowego i VAT (ze względu na wyższą cenę zakupu). Jest to znacznie więcej niż średnia 104 euro dla samochodów benzynowych i 108 euro dla silników wysokoprężnych.
Właściciele aut elektrycznych oszczędzają na paliwie. Wydają oni średnio 39 euro  miesięcznie na energię elektryczną, w porównaniu do 110 euro miesięcznie na benzynę i 78 euro miesięcznie na olej napędowy.
Rumunia jest najtańszym miejscem do jazdy samochodem z silnikiem benzynowym. Całkowity miesięczny koszt posiadania samochodu z silnikiem benzynowym wynosi tu średnio zaledwie 353 euro. Podatki są szczególnie niskie: Rumuńscy kierowcy płacą średnio 50 euro miesięcznie z tytułu podatku VAT i podatku drogowego, co stanowi 48 proc. średniej europejskiej.

Całkowity miesięczny koszt posiadania, w podziale na kraj i rodzaj paliwa:

 

Benzyna

Diesel

Elektryk

Austria

€538

€497

€788

Belgia

€590

€561

€898

Czechy

€416

€425

€800

Dania

€642

€607

€914

Finlandia

€630

€637

€955

Francja

€472

€475

€836

Niemcy

€515

€489

€788

Grecja

€468

€427

€953

Węgry

€393

€405

€597

Irlandia

€506

€474

€852

Włochy

€667

€628

€986

Holandia

€604

€686

€705

Norwegia

€731

€722

€670

Polska

€445

€359

€634

Rumunia

€353

€363

€890

Słowacja

€442

€416

€955

Hiszpania

€477

€476

€952

Szwecja

€631

€568

€770

Szwajcaria

€557

€516

€800

Turcja

€492

€519

-

Wielka Brytania

€538

€535

€719

Średnio

€536

€523

€819

(źr. LeasePlan)

kobiety w logistyce
Kobiety w logistyce - DB Schenker Ukraina z nową dyrektor zarządzającą
Monika Duda dyrektorem zarządzającym DHL Supply Chain
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Rząd wprowadza pakiet Slim VAT – co to oznacza dla przedsiębiorców?
Jak wyłapać „czarne owce” – czy kontrole pracowników na home office będą s ...
Co to jest SENT i jak wygląda monitorowanie pojazdów?
Pakiet mobilności i jego możliwe konsekwencje
Oszczędność Volvo FH z I-Save wynosi nawet do 10 procent
Trzy dni na zwrot środków z rachunku VAT – idą zmiany w split payment
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy akcyzowa pułapka wstrząśnie branżą olejów smarowych?
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA Logistics kontynuuje ekspansję w Ameryce Południowej - uruchamia nowe oddział ...
Prologis uruchomił cyfrową platformę do projektowania wyposażenia magazynów
Radial – światowy operator logistyczny dla e-commerce rozpoczyna operacje w Polsce
Kuehne+Nagel wzmacnia swoją sieć obsługi farmaceutyków, także szczepionek
Volvo Trucks uruchamia w Polsce sprzedaż 4 nowych modeli samochodów ciężarowych
FM Logistic rozpoczyna współpracę z Grohe
Aż 95 proc. Polaków chce kaucji za opakowania po napojach – czy rząd wprowadzi t ...
Poczta Polska przywróciła obsługę przesyłek do Gruzji i Tajwanu
Szczepionka na Covid-19 w IV kwartale 2020? – DHL już opracował jej łańcuch dos ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC