Konto pracodawcy


Telematyka a puste przebiegi

Puste przebiegi to odwieczny problem branży transportowej. Według danych statystycznych GUS („Transport - wyniki działalności w 2016 r.), stanowią one 33 proc. wszystkich przejazdów w Polsce oraz 15 proc. przejazdów międzynarodowych. Ja można je ograniczyć?

Metodą, jeszcze do niedawna uznawaną za jedną ze skuteczniejszych w redukcji tzw. pustych przebiegów, było korzystanie z giełd transportowych. Umożliwiały one szybkie znalezienie dodatkowego ładunku, nawet przy niedużych odległościach, pominięcie pośredników, a także pozyskanie nowych partnerów biznesowych. - Obecnie, z giełd transportowych korzystają najczęściej firmy posiadające flotę do 20 pojazdów. Głównym kryterium wyboru na aukcjach jest oczywiście cena za kilometr, co doprowadziło do tzw. „wojny cenowej”. W efekcie, część przedsiębiorców, zamiast realizować nierentowne frachty, wybiera przestój bądź przejazdy bez załadunku, tak by dojechać do zlecenia, na którym są w stanie zarobić znacznie więcej – twierdzi Kamil Korbuszewski z GBOX.

W raz z rosnącą konkurencją i rosnącymi firmami transportowaymi, na znaczeniu zaczęła zyskiwać telematyka oraz systemy do zarządzania transportem (tzw. TMS). Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, przewoźnicy otrzymują precyzyjne dane o wykorzystaniu swojej floty. Informacje te pochodzą bezpośrednio z użytkowanych pojazdów, dzięki czemu przedsiębiorcy mają wiedzę o każdej zainwestowanej „złotówce”, każdym przejechanym kilometrze i każdej kropli spalonego paliwa. Jak twierdzą twórcy takich systemów, telematyka pozwala na redukcję przestojów bądź pustych przebiegów już na etapie planowania, zanim kierowca wyruszy w długą, międzynarodową trasę. Z badania przeprowadzonego wśród użytkowników systemu telematycznego GBOX Light oraz GBOX Assist, blisko 20 proc. przedsiębiorców wskazało, że wdrożenie tych rozwiązań pozwoliło na redukcję ponad połowy przejazdów bez ładunku. - Dzięki podglądowi na całą flotę na mapie online, spedytorzy mogą efektywnie wykorzystywać pojazdy, planując trasy z uwzględnieniem realnych informacji i redukując „puste kilometry”. To również narzędzie analityczne, dzięki któremu weryfikując historię, przedsiębiorca może policzyć, ile kosztowały go przejazdy bez ładunku w danym okresie rozliczeniowym i od razu podjąć kroki, by wyeliminować takie sytuacje w przyszłości – wylicza Korbuszewski.

Korzystanie z nowoczesnych urządzeń telematycznych może przynieść nie tylko korzyści finansowe dla przewoźnika, ale także istotnie wpłynąć na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza. Jak pokazują wyniki badania GBOX, ponad połowa firm korzystających z telematyki zauważa mniejsze zużycie paliwa, nawet do 30 proc. rocznie.

(red./źr. GBOX)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
Dokumenty kierowcy a odpowiedzialność
Zawieszona akcyza – jak z niej skorzystać?
Jak uniknąć kary za SENT?
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Perspektywy rozwoju transportu drogowego a nowoczesne technologie
Polska Strefa Inwestycji – wady i zalety - pierwsze podsumowania
Co dla europejskiego e-commerce oznaczałby Brexit bez umowy?
Polacy, decydujący się na powrót do kraju z emigracji, mogą liczyć na dobrą pracę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo Polska z nagrodą ONZ
DB Schenker wdraża cyfrową platformę bookingową
Poczta Polska otworzyła kolejną sortownię - w Białymstoku
IVECO powołało nowego prezesa marki
PEKAES uruchomił terminal w Opolu
DHL wdraża nowy system zapewniający pełną przejrzystość łańcucha dostaw
Rohlig Suus Logistics otwiera nowy oddział w Kielcach
Polak wicemistrzem OPTIFUEL CHALLENGE 2019!
Agility zainwestowało 18 mln USD w technologie ekologiczne dla łańcuchów dostaw
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC