Konto pracodawcy


Volvo Trucks rozwija segment pojazdów z napędem na LNG

Dzięki funduszom unijnym w najbliższych latach w Europie znacząco wzrośnie liczba stacji, na których będzie można zatankować pojazd zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG). Nalezy spodziewać się zatem, że na drogach przybędzie samochodów ciężarowych z eko-napędem. Volvo Trucks już wcześniej postawiła na pojazdy z napędem LNG - to FH LNG i FM LNG.

Pierwsze, zaprezentowane już pojazdy Volvo Tucks z napędem LNG LNG wyjadą na drogi w przyszłym roku. W przyszłości pojazdy te będzie można tankować również biogazem. – Gaz ziemny zapewnia wyraźne korzyści dla klimatu, a w większości krajów ma także bardzo konkurencyjną cenę. Ponadto jest to surowiec niezwykle łatwo dostępny, co uzasadnia jego stosowanie na dużą skalę – tłumaczy Wilhelm Rożewski, manager marketingu i komunikacji w Volvo Trucks Poland.
Modele FH LNG oraz FM LNG, wyposażone w 13-litrowe silniki, osiągają moc od 420 do 460 KM i moment obrotowy od 2100 do 2300 Nm. To rewolucja na rynku, bowiem do tej pory żaden producent nie zaprezentował równie mocnej jednostki z napędem gazowym. – Nasze nowe modele to pierwsze seryjne pojazdy na rynku z zasilaniem LNG, które bez problemu radzą sobie z 40-tonowym, a nawet znacznie większym zestawem. Ich walory użytkowe są w pełni porównywalne z samochodami z silnikiem diesla, a w wielu sytuacjach, np. w czasie ruszania pod górę, pojazd na gaz charakteryzuje się nawet większą dynamiką niż jego odpowiednik zasilany olejem napędowym – twierdzi Piotr Werner, manager ds. produktu w Volvo Trucks Poland.

Mniej szkodliwych emisji
Nieosiągalne dotąd parametry, nowe modele Volvo Trucks zawdzięczają innowacyjnym rozwiązaniom zastosowanym w jednostkach napędowych. Samochody w ok. 95 proc. zasilane są skroplonym gazem ziemnym, a w 5 proc. olejem napędowym. Dzięki temu pracują w takim samym cyklu, jak silniki diesla i generują osiągi znacznie lepsze niż konkurencyjne pojazdy z pełnym napędem LNG. Co ważne, emitują przy tym o ok. 20 proc. mniej dwutlenku węgla niż bliźniacze modele zasilane ropą. – Zmniejszenie emisji o 20 proc. to wielki sukces, ale naszym kolejnym celem jest ich całkowite wyeliminowanie. Stanie się to możliwe, gdy LNG zastąpi biogaz. To paliwo przyszłości, które już za kilka, maksymalnie kilkanaście lat, wraz z rozwojem technologii może stać się jednym z podstawowych i najbardziej ekologicznych źródeł napędu. Volvo Trucks już dziś jest przygotowane na jego efektywne zastosowanie. – tłumaczy Wilhelm Rożewski.

Rynek urośnie dzięki dotacjom z UE
Aby rynek pojazdów zasilanych skroplonym gazem ziemnym mógł się dynamicznie rozwijać, konieczne są jednak dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury. Według najnowszych danych NGVA Europe (European Natural and Bio Gas Vehicles Association – Europejskiego Stowarzyszenia na rzecz Pojazdów Zasilanych Gazem Ziemnym i Biogazem) w Unii Europejskiej jest obecnie 108 punktów, w których można zatankować pojazdy ciężarowe z napędem LNG. W najbliższych kilku latach ich liczba ma jednak znacząco wzrosnąć. Wszystko za sprawą dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, która zakłada, że od 2025 r. maksymalna odległość między dwiema stacjami ze skroplonym gazem ziemnym będzie mogła wynosić maksymalnie 400 km. Beneficjentem nowych zapisów stanie się również Polska. W naszym kraju już od przyszłego roku w rozwój infrastruktury stacji LNG chce inwestować Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Nowe obiekty w pierwszej kolejności mają powstawać wzdłuż odcinków szlaków tranzytowych transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T – Trans-European Transport Networks).

Niżesz koszty eksploatacji
Perspektywa rozwoju infrastruktury i rynku pojazdów z napędem LNG to także dobra wiadomość dla właścicieli firm transportowych, ponieważ wykorzystanie skroplonego gazu ziemnego jako paliwa pozwoli im znacząco obniżyć koszty działalności. Kilogram LNG kosztuje bowiem mniej niż litr oleju napędowego, a jest przy tym o blisko 40 proc. bardziej wydajny. Do zakupu pojazdów napędzanych LNG przewoźników zachęcić mogą także liczne ulgi finansowe. – W Hiszpanii, Włoszech czy też w Holandii właściciele pojazdów napędzanych LNG korzystają z ulg podatkowych. Z kolei w Finlandii kierowca korzystający z samochodu na skroplony gaz może załadować do zestawu dodatkową tonę ładunku. W dłuższej perspektywie znacznie zwiększa to efektywność przewozów i w konsekwencji obniża koszty działalności – wskazuje Piotr Ziemniak, manager ds. produktu w Volvo Trucks Baltic Sea Market.

Przede wszystkim bezpieczeństwo
Zarówno dla producentów, jak i dla samych kierowców kluczowym aspektem przy wyborze pojazdu pozostaje jednak bezpieczeństwo. W tym aspekcie Volvo Trucks, zgodnie z filozofią marki, także zadbało o najwyższe standardy. Nowe samochody zostały poddane niezwykle rygorystycznym testom. – Przeprowadziliśmy wiele prób zderzeniowych, sprawdzaliśmy, jak zbiornik ze skroplonym gazem zachowa się w bardzo wysokiej temperaturze i jaka jest jego odporność na wstrząsy. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami konstrukcja zdała egzamin celująco. Teraz, mając świadomość, że nasze pojazdy są w 100% bezpieczne, możemy spokojnie skupić się na dalszym udoskonalaniu ich parametrów technicznych i pracować nad dalszym ograniczeniem emisji – podsumowuje Piotr Ziemniak.
Modele FM LNG i FH LNG trafią do sprzedaży w 2018 r. Klienci będą mogli kupić zarówno klasyczne ciągniki siodłowe, jak i same podwozia, dostępne w wersji z dwiema lub trzema osiami.

(źr. Volvo Trucks)

kobiety w logistyce
Ellina Lolis country managerem JF Hillebrand – operatora logistycznego rynku napojów i alkoholi
Polka awansowała w globalnej strukturze Grupy GEFCO
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Do czego polski przewoźnik ma najwięcej pytań?
Dachser radzi jak przygotować się na twardy Brexit
Jak przygotować kierowcę do kontroli?
Prowadzisz magazyn – lepiej sprawdź czy masz instrukcję bhp prac transportowych
Jak obniżyć koszty operacyjne firm?
Duże zmiany na rynku transportów do 3,5
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Kondycja polskiego transportu drogowego będzie słabnąć?
Cofnięty licznik plagą na polskim rynku samochodów używanych?
Czy na rynku nieruchomości logistycznych czekają nas kolejne rekordy – Prologis prognozuje rok 2019
10 lat rynku magazynowego w Polsce i 10 zmiennych, które znaczyły najwięcej
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DB Schenker modernizuje sieć krajową wdrażając 800 nadwozi wymiennych
Gefco uruchomiło przewozy kolejowe towarów ADR do Chin
Agility podsumowało 2018 rok
Prologis stworzył nowy rodzaj umowy najmu powierzchni magazynowej
7R ruszyło z kolejną inwestycją na Śląsku
Robot zamiast kuriera - FedEx Express wprowadza nowe rozwiązanie w dostawach ze skle ...
Ladies' Winter Tea 2019
W porcie gdańskim powstanie nowoczesna przestrzeń dla startupów, edukacji młodzie ...
Rail Cargo Group wybrał Spedcont na operatora przeładunków połączenia Polska-Tur ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC