Konto pracodawcy


Volvo Trucks gotowe do wprowadzenia na drogi pojazdu bezzałogowego

Volvo Trucks zapewnia, że posiada już w pełni autonomiczny samochód ciężarowy. To pojazd, który zrewolucjonizuje branżę transportową i wpłynie na całą gospodarkę. Jak przekonuje koncern, niższe zużycie paliwa, krótszy czas dostaw i gwarancja bezpieczeństwa przejazdów to argumenty, które sprawiają, że autonomiczne samochody ciężarowe z roku na rok zyskują coraz większą liczbę zwolenników. Rośnie także grono producentów, którzy pojazdy sterowane przez inteligentne oprogramowanie postrzegają jako przyszłość i wielką nadzieję całej branży transportu drogowego.

Dziś tor na Słowacji, jutro drogi całego świata
Volvo Trucks na torze wyścigowym Slovakia Ring zaprezentowało najnowsze samochody ciężarowe, poruszające się w tzw. platooningu. To sposób jazdy połączonych ze sobą elektronicznie zestawów drogowych, które podążają jeden za drugim w niewielkich odległościach, utrzymując wzajemną łączność i wymieniając dane. Pojazdy synchronicznie przyspieszają, hamują i skręcają, zgodnie z ruchem pojazdu prowadzącego konwój. - Podczas testów na Słowacji instruktorzy Volvo Trucks w bezpiecznych i komfortowych warunkach ćwiczyli hamowanie, manewrowanie i przyspieszanie w konwoju, który docelowo w tej formie będzie się poruszał po drogach całej Europy. Na słowackim torze zaprezentowaliśmy także naszą autonomiczną wywrotkę przeznaczoną do pracy w kopalni, która doskonale radzi sobie nawet w najbardziej wymagającym terenie – mówi Wilhelm Rożewski, manager marketingu i komunikacji w Volvo Trucks Poland.

Sposób na brak kierowców i większa efektywność
Volvo Trucks mocno zaangażowało się w prace nad autonomicznym pojazdem z kilku powodów. Zaletą tych aut są m.in. mniejsze koszty eksploatacji i krótszy czas dostaw (autonomiczny pojazd może jeździć bez przerwy i zatrzymywać się tylko na tankowanie). W przyszłości być może dzięki autonomicznym samochodom uda się również rozwiązać problem braku kierowców, z którym od lat zmagają się firmy transportowe w całej Europie. – W kontekście polskiej branży transportowej, w której według różnych szacunków brakuje od 60 do nawet 100 tys. zawodowych kierowców, ten wątek ma szczególne znaczenie. Jako Volvo Trucks angażujemy się w akcje CSR i wspieramy szkolenie kierowców, czego przykładem jest trwająca już drugi rok akcja „Profesjonalni kierowcy”. W jej ramach przeszkoliliśmy już ponad 450 osób, jednak doskonale zdajemy sobie sprawę, że potrzeby są dużo większe. Dlatego już dziś myślimy o alternatywnych rozwiązaniach i poszukujemy recepty na uniezależnienie firm transportowe od deficytu rąk do pracy – mówi Wilhelm Rożewski.

Nie tylko ekspresówki i autostrady
Prace nad autonomicznym samochodem ciężarowym nie są ukierunkowane jedynie pod ciągniki siodłowe z naczepą, które każdego dnia możemy spotkać na trasach szybkiego ruchu i autostradach. – W pierwszej kolejności chcielibyśmy zautomatyzować pojazdy, które poruszają się na terenach zamkniętych, takich jak porty, terminale, pola uprawne, kopalnie czy wysypiska śmieci. Najpierw jednak musimy mieć pewność, że będą one działać bez względu na warunki pogodowe i eksploatacyjne - mówi Hayder Wokil, dyrektor ds. autonomatyki i pojazdów autonomicznych w Volvo Trucks.

Wymierne korzyści
Firma konsultingowa PwC w ubiegłym roku przedstawiła swoją prognozę na temat rozwoju tej gałęzi transportu. Według ekspertów PwC autonomiczna technologia przyczyni się do obniżenia kosztów zużycia paliwa i transportu od 5 proc. do 30 proc.. W praktyce roczna eksploatacja jednego pojazdu może być tańsza nawet o 30 tys. euro. Co ważne, transport autonomiczny znacznie przyspieszyłby czas dostaw, ponieważ nowoczesne samochody ciężarowe mogłyby jechać niemal przez 24h na dobę. Dziś kierowcy muszą przestrzegać ściśle określonych norm i zjeżdżać nawet na kilkunastogodzinne postoje. Pojazd autonomiczny ograniczałoby jedynie kończące się paliwo. A to nie koniec korzyści. Wraz z obniżeniem kosztów transportu zmaleć mogą ceny produktów na półkach sklepowych, które w znacznej mierze zależą właśnie od kosztów związanych z przewozem towarów. Bardzo prawdopodobne jest również to, że samochody ciężarowe bez kierowców będą dłuższe od obecnych. Już trwają prace nad modelami, których długość sięga 32 metrów, a dopuszczalna masa całkowita aż 70 ton. To również przełożyłoby się na czas przewozów i efektywność firm transportowych.
Jak zauważa Wilhelm Rożewski z Volvo Trucks Poland prace nad autonomicznymi samochodami mają przede wszystkim usprawniać i udoskonalać transport drogowy oraz podnosić poziom bezpieczeństwa na drogach. – Realizując ten projekt powstaje mnóstwo technologii, które przydają się już dziś, tu i teraz. Nowoczesne systemy wspomagania kierownicy, inteligentne tempomaty czy systemy automatycznego hamowania uchroniły przed kolizją wielu kierowców. Wszystkie te elementy są testowane w pojazdach autonomicznych i stopniowo wprowadzane do klasycznych modeli. To wartość dodana, która bez względu na dalsze badania nad samodzielnymi pojazdami jest dowodem na słuszność obranych przez nas działań. Jestem przekonany, że w kolejnych latach powstanie wiele nowych technologii, które sprawią, że podróż samochodem ciężarowym będzie jeszcze bardziej komfortowa i bezpieczna – przekonuje Rożewski.

Bariery do otwarcia drogi dla autonomicznej rewolucji
Autonomiczna przyszłość na drogach nie jest jednak utopią i niesie za sobą wiele barier ze strony infrastrukturalnej, legislacyjnej oraz mentalnej. - Dziś nikt nie podejmie się określenia daty wprowadzenia pojazdów bez kierowców do codziennego ruchu drogowego. To już nie ewolucja, a rewolucja, która wymaga ogromnych zmian w całej transportowej rzeczywistości. Oprócz zmian w prawie, które będą wymagały niezwykle długich i żmudnych badań oraz konsultacji społecznych, konieczne będą duże inwestycje w infrastrukturę, a co za tym idzie - duże wydatki. To oczywiście inwestycja, która z czasem zacznie się zwracać, jednak ze względu na jej rozmiary, do tematu należy podchodzić z należytym umiarem i rozwagą – tłumaczy Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
(źr. Volvo Trucks)

 

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Pakiet mobilności - jeszcze kilka wskazówek
FedEx Express opublikował zestaw wytycznych dla rowerzystów
Co warto wiedzieć o sprawozdaniach rocznych ADR?
Kto skorzysta z nowego ZUS+?
Podsumowanie 2019 roku w prawie pracy
Bruksela o krok bliżej do zatwierdzenia pakietu mobilności
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
W 2020 roku powierzchnia magazynów urośnie o co najmniej 10 proc. - najwięcej na Mazowszu i Śląsku
Druga dekada XXI wieku była złotą erą gospodarki, a co po niej…
Jak rozwija się polski transport zasilany paliwami alternatywnymi?
Ryzyko cybernetyczne największym zagrożeniem dla firm
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
SPEDCONT rozpoczyna dostawy gazu
RTV EURO AGD – wprowadza płatność kartą przy dostawie zamówienia
CHEP Polska z tytułem Top Employer
Poczta Polska zawiesza przyjmowanie przesyłek do Chin
60 proc. pracowników w Polsce podczas pracy załatwia swoje prywatne spawy
DHL partnerem logistycznym 25. filmu o Jamesie Bondzie „Nie czas umierać”
PEKAES otworzył 20. Oddział sieci drobnicowej
CEVA Logistics wzmacnia organizację i zapowiada dynamiczny rozwój w 2020 roku
Loconi inwestuje w innowacyjne systemy – tworzy platformy rezerwacyjne i listy prze ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC