Dodaj ogłoszenie o pracy


Volvo Trucks przeprowadza testy autonomicznego pojazdu w trudnych warunkach - 100m pod ziemią

Volvo Trucks podejmuje kolejne testy, które mają przyczynić się do rozwoju autonomicznych pojazdów. Przez najbliższe półtora roku w kopalni Boliden, w Kristinebergu w Szwecji, testowane będą w regularnej eksploatacji autonomiczne samochody ciężarowe Volvo FMX.

Celem testów jest sprawdzenie, jak ta technologia może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i wydajności transportu realizowanego w trudnych warunkach na ograniczonym geograficznie obszarze. – Dzięki naszej współpracy z Boliden, rozwój autonomicznych pojazdów wkracza w nową, ekscytującą fazę. Oto bowiem pierwszy raz w historii autonomiczne samochody ciężarowe są testowane w rzeczywistych zadaniach transportowych, realizowanych pod ziemią. Ich rezultaty dostarczą cennych danych, które będziemy mogli wykorzystać w naszej nieustannej misji przekształcania innowacji technicznych w realne korzyści dla klientów – wyjaśnia Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks.
Gdy wcześniej w tym roku Volvo Trucks zaprezentowało swoje autonomiczne Volvo FMX, wzbudziło duże zainteresowanie branży. Projekt badawczy, którego częścią jest pojazd, dowodzi, że kierowane automatycznie samochody ciężarowe mogą wydatnie zwiększyć efektywność i wydajność transportu. Zwłaszcza w kopalniach, portach oraz innych ograniczonych geograficznie i dobrze kontrolowanych środowiskach, w których znaczna część zadań transportowych ma charakter powtarzalny.
Testy 1000 metrów pod ziemią
Obecnie nadszedł czas na sprawdzenie tej technologii w rzeczywistych warunkach. Poligonem doświadczalnym stała się kopalnia Boliden, zlokalizowana w położonej na północy Szwecji miejscowości Kristineberg. To właśnie tam, tej jesieni, pierwsze autonomiczne Volvo FMX wejdzie do regularnej eksploatacji. W ciągu następnego roku zostaną wdrożone do testów jeszcze trzy takie samochody ciężarowe.
System bazujący na standardowych podzespołach
Pojazdy użytkowane w kopalni to seryjne modele Volvo FMX, wyposażone w dodatkowe oprzyrządowanie, m.in. w system obserwacyjny, zawierający czujniki radarowe i laserowe. Początkowo służy on do skanowania geometrii kopalni w celu wygenerowania mapy trasy przejazdu dla samochodu ciężarowego. Następnie pozyskane dane wykorzystywane są do sterowania układem kierowniczym pojazdu i zmianą biegów oraz regulacji prędkości. Podczas każdego kolejnego przejazdu czujniki nadal skanują otoczenie w celu dalszej optymalizacji zarówno działania systemu, jak i trasy.
Zoptymalizowana logistyka
Technologia zaimplementowana w autonomicznych samochodach ciężarowych pozwala na optymalizację logistyki w kopalni w zupełnie odmienny sposób, niż ma to miejsce obecnie. Pojazdy mogą być użytkowane w trybie ciągłym, zaś dzięki precyzyjnie zaplanowanym trasom i stałej prędkości jazdy nie tworzą się zatory – a to z kolei daje możliwość skrócenia czasów załadunku i rozładunku. W czasie prowadzenia robót strzałowych kierowcy zwykle muszą czekać do czasu przewietrzenia sztolni, zanim przystąpią do załadunku rudy. W przypadku pojazdów kierowanych automatycznie nie ma tego typu ograniczeń. Wszystko to oznacza, że każdy samochód ciężarowy może być użytkowany bardziej efektywnie i podczas zmiany roboczej wykonać więcej kursów. Pojazdy stają się integralną częścią systemu produkcji w kopalni. Większej płynności operacji transportowych i bardziej miarowemu tempu jazdy towarzyszy także niższe zużycie paliwa oraz mniejsze zużycie eksploatacyjne pojazdów.
Priorytetem jest bezpieczeństwo
Autonomiczny samochód ciężarowy musi być przynajmniej równie bezpieczny i niezawodny, jak ten prowadzony przez człowieka. Jeżeli obok pojazdu pojawia się przeszkoda, pojazd zatrzymuje się i powiadamiane jest centrum zarządzania transportem. Spośród sześciu czujników znajdujących się systemie, ten sam fragment obszaru wokół pojazdu zawsze monitorują przynajmniej dwa z nich. W przypadku awarii systemu automatyki, pojazd może być sterowany zdalnie z centrum zarządzania.
Więcej niż automatyczne kierowanie
Testy z udziałem automatycznie kierowanych pojazdów stanowią jeden z kilku projektów badawczo-rozwojowych, w ramach których Volvo bada zakres możliwości zwiększania autonomii samochodów ciężarowych. Temu samemu celowi służy także kilka spośród systemów już stosowanych w produkowanych seryjnie pojazdach ciężarowych Volvo – chociażby takich jak aktywny tempomat (ACC). Za sprawą dokonującego się dziś, szybkiego postępu technologicznego, na rynku będzie się pojawiać coraz więcej rozwiązań, które w coraz większym stopniu będą wspomagały pracę kierowcy. Autonomiczne samochody ciężarowe mogą stopniowo zyskiwać na znaczeniu, np. w transporcie górniczym, jednak w przewozach po drogach publicznych główna rola wciąż będzie należeć do kierowców.

Na kanale Volvo Trucks na portalu YouTube opublikowano nowy film, nakręcony w kopalni w Kristinebergu, pokazujący pracę autonomicznych samochodów ciężarowych w przewidzianym dla nich środowisku. Łącze do filmu skróconego: https://www.youtube.com/watch?v=JwhyoUyJNoY

(źr. Volvo Trucks)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.