Biura, szczególnie na otwartej przestrzeni tzw. open space, mają służyć przede wszystkim usprawnieniu komunikacji i kooperacji oraz wymianie wiedzy i informacji. Jednak ciągły szum informacyjny to dla większości hałas, który poważnie ogranicza wydajność pracowników, a co za tym idzie wpływa na wyniki firmy. Potrzeba aż 10-15 min, aby skoncentrować się na zadaniu, które zostało przerwane przez niechciany hałas.
Wystarczy zaledwie kilka godzin, aby zacząć odczuwać pierwsze uciążliwości związane z pracą w takim biurze typu open space. Fragmenty rozmów współpracowników, dźwięk dzwoniących telefonów, trzaskanie drzwiami – to szereg dźwięków, które dochodzą do nas jednocześnie, tworząc niepożądany hałas. Dla pracownika, który codziennie spędza co najmniej 8 godzin w biurze oznacza to wiele niedogodności, które wpływają na stres, a ten z kolei na jego efektywność pracy:
• Brak prywatności
• Rozdrażnienie i podenerwowanie
• Utrata koncentracji
• Spadek motywacji
• Stres i ogólny wpływ na stan zdrowia
Aż 70 proc. pracowników (jak wynika z ostatniego raportu Lessman Review) jest niezadowolona z poziomu hałasu w biurze. Każdorazowo pracownicy potrzebują aż 10-15 min, aby skoncentrować się na zadaniu, które zostało przerwane przez niechciany hałas!
- Spadek wydajności to problem, który drogo kosztuje firmy. Wraz ze zwiększonym poziomem hałasu wzrasta poziom stresu u pracowników, co może mieć wpływ na podwyższone ciśnienie krwi, spadek efektywności, a w efekcie na zwiększoną ilość zwolnień chorobowych. Zatem poprawa akustyki biura i obniżenie poziomu hałasu może pozytywnie wpłynąć na wyniki całej firmy – wyjaśnia Magda Szubert z Ecophon Saint-Gobain, zajmująca się akustyką biur i jej wpływem na pracowników.
Ogromny wpływ na obniżenie poziomu hałasu ma aranżacja biura – wykończenie sufitów, ścian oraz umeblowanie. Takiej aranżacji można dokonać w każdym momencie, także w trakcie funkcjonowania obiektu. Wykorzystanie właściwych materiałów dźwiękochłonnych, np. sufitów podwieszanych, paneli ściennych, czy wolnostojących ekranów akustycznych, pozwoli ograniczyć zasięg dźwięku i zapewnić prywatność rozmów między grupami pracowników. Warto zwrócić uwagę na jakość powietrza w biurze, ponieważ ma ona bezpośredni wpływ na nasze zdrowie. Jedną z najdokładniej przebadanych substancji zanieczyszczających powietrze wewnątrz pomieszczeń jest formaldehyd (CH2O) – jego dopuszczalna norma emisji wynosi 10 µg/m3.
(red)