Dodaj ogłoszenie o pracy


Innowacje w logistyce - automatyzacja i optymalizacja magazynu

Choć koszty wdrażania innowacji mogą stanowić poważną barierę, coraz więcej firm przekonuje się o ich opłacalności. Oczekują jednak sprawdzonych rozwiązań i konkretnych zysków. Dlatego wśród najnowszych trendów techniki magazynowej największe znaczenie przypisuje się automatyzacji oraz optymalizacji. To one stanowią klucz do zmniejszenia ponoszonych kosztów i zwiększenia wydajności pracy. Z jednej strony funkcjonujące już rozwiązania są stale udoskonalane, aby wykonywać zadania efektywniej, skuteczniej i taniej. Z drugiej, coraz częściej zastępuje się człowieka maszyną, którego działanie jest mniej kosztowne, nieobarczone ryzykiem błędów i pozwalające na pracę praktycznie 24h na dobę.

 

Automatyzacja procesów logistycznych jest procesem, który postępuje na coraz szerszą skalę. Regały wyposażone w sterowane satelitarnie platformy transportujące palety w odpowiednie miejsce czy samobieżne wózki widłowe to tylko niektóre z dostępnych na rynku rozwiązań. Także tradycyjnie stosowane kody kreskowe okazują się nieefektywne i zastępowane są innymi metodami automatycznej identyfikacji. Technologią przyszłości, która z powodzeniem wdrażana jest w polskich magazynach jest transmisja danych za pomocą fal radiowych. System RFID w magazynie stosuje się w celu lokalizacji wózków widłowych oraz składowanych towarów. Informacje odczytywane są dzięki czujnikom, które mogą być umieszczone zarówno na masztach wózków widłowych, w podłodze lub bramkach w magazynie, jak i w przewożonych paletach. W zależności od zastosowania, RFID może służyć do generowania informacji na temat eksploatacji floty, rewizji towarów w magazynie czy powierzchni wykorzystanego miejsca na regałach.

 

Wewnątrz magazynu
Kolejnym obszarem, w którym skupia się większość innowacji proponowanych przez branżę, są rozwiązania w urządzeniach transportu wewnątrzmagazynowego. Nowoczesne technologie napędu, systemy zmniejszające zużycie energii dzięki kontroli odbiorników elektrycznych czy parametryzowany program jazdy ułatwiający operatorowi sterowanie to tylko niektóre z propozycji, jakie oferuje rynek. W zeszłym roku do seryjnej produkcji wszedł pierwszy model wózka widłowego z napędem hybrydowym, który odzyskuje uwalnianą podczas hamowania energię. Powstają także modele pojazdów zasilanych na wodór, wyposażonych w ogniwa paliwowe. Z kolei dla elektrycznych wózków widłowych opracowywane są nowe rodzaje akumulatorów (np. baterie litowo-jonowe), coraz to bardziej wydajne i ekonomiczne. Same pojazdy stają się wielozadaniowe i uniwersalne. Nowatorskie koncepcje wózków widłowych zakładają możliwość ich dowolnej adaptacji, dzięki czemu jeden model posiada funkcjonalność kilku różnych urządzeń techniki magazynowej.

 

Dobór systemów komputerowych
Innowacyjny magazyn nie ogranicza się jedynie do infrastruktury – to także sposób planowania pracy i zarządzania kolejnymi etapami procesów logistycznych. Inteligentne systemy komputerowe podejmują decyzje skąd pobrać i dokąd dostarczyć daną jednostkę paletową za człowieka. Na rynku dostępne są programy na bieżąco analizujące stan techniczny wózków widłowych i informujące serwis o usterkach, pozwalające zarządzać flotą i określać zadania poszczególnych jednostek, czy udostępniające wszystkie dane i koszty związane z użytkowaniem poprzez przeglądarkę internetową. W nowoczesnym magazynie szczególne znaczenie zyskuje także pełna dostępność posiadanych na wyposażeniu urządzeń, dlatego wiele firm powierza odpowiedzialność za stan techniczny maszyn firmie zewnętrznej. Szybszy czas reakcji serwisu oraz gwarancja uzyskania zastępczego urządzenia na czas trwania naprawy sprawiają, że praca magazynu może przebiegać bez przeszkód.

 

Firmy decydujące się na inwestycje, oczekują sprawdzonych rozwiązań i konkretnych zysków. Choć większość z nich deklaruje chęć korzystania z nowinek technicznych, brak czasu uniemożliwia bieżące śledzenie nowości rynkowych. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się kompleksowe usługi doradcze, często oferowane bezpłatnie w ramach zakupu danej technologii. Ich celem jest dobór rozwiązań pod kątem potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa oraz zaproponowanie koncepcji optymalizacji funkcjonowania magazynu. Jednostki zewnętrzne pomagają także w procesie wdrażania, a nawet zatrudniania specjalistów pod dany projekt logistyczny. Każda inwestycja powinna być poprzedzona szczegółową kalkulacją kosztów i oczekiwanych zysków. Innowacyjność, za którą nie idą konkretne korzyści – nie tylko finansowe, ale także w zakresie ekologii, wydajności czy wzrostu bezpieczeństwa pracy – będzie po prostu zbędnym wydatkiem.

(opr. Tomasz Sobczak regionalny dyrektor handlowy STILL Polska)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.