9 i 10 czerwca w hotelu Sound Garden w Warszawie odbyło się ECR Forum 2016. Już po raz szósty spotkali się szefowie i managerowie najważniejszych firm branży FMCG i DIY – producentów, dystrybutorów, detalistów oraz dostawców usług, by wspólnie zastanawiać się, jak dzięki lepszej współpracy skuteczniej obsługiwać zmieniające się potrzeby nabywców, dostarczać wartość dodaną konsumentom i partnerom biznesowym, trafniej rozpoznawać i przygotować się do nadchodzących trendów na rynku.
Tegorocznej edycji towarzyszyło hasło Smart collaboration. Better results. Jej program został podzielony na dwa intensywne dni. Pierwszego dnia, 9 czerwca, odbyła się całodniowa konferencja, na którą złożyło się 10 prezentacji. Otwarcia konferencji wraz z Mateuszem Borutą (ECR Polska) dokonali Paweł Górecki (Carrefour Polska) i Laszlo Bekefi (Coca-Cola Hellenic Polska). Podkreślając rolę dobrej i efektywnej współpracy w biznesie, opowiedzieli oni o wspólnych działaniach handlowych w prezentacji Creating Value Together.
Pierwszą sesję konferencji wypełniły prezentacje strategiczne i ukazujące spektrum działań ECR Polska. Adam Manikowski (Tesco Polska) omówił sytuację na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej i reakcję sieci na aktualne potrzeby klientów. Maximilian Musselius, prowadzący ECR Rosja, opowiedział o strukturze ECR Community i działaniach ECR National Initiatives. Szczególny akcent położył on na inicjatywy prowadzące do wzajemnego zrozumienia modelu biznesowego producentów i dystrybutorów w branży FMCG, czego znakomitym przykładem jest świetnie przyjęta w Rosji symulacja biznesowa Mar-Pro. W imieniu Marka Borowskiego, Maria Kowalewska z Federacji Polskich Banków Żywności przybliżyła działalność Banków i współpracę z dostawcami (200 producentów i dystrybutorów), by przekazywać żywność potrzebującym. Pozostając w temacie produktów spożywczych, Krzysztof Maruszewski ze Stilnovisti Investments przedstawił możliwości inwestowania w… beczki whisky.
Po przerwie rozpoczęła się sesja „technologiczna”. Viktor Riemer (IRi) w porywającej prezentacji zarysował sytuację zmieniającego się rynku – wyzwań dla handlu tradycyjnego w obliczu przemian technologicznych oraz potencjału wykorzystania gromadzonych danych. Następnie Jerzy Cichostępski (Makro Cash & Carry Polska) i Janusz Anioł (Raben Logistics Polska) rozszyfrowali intrygujący tytuł swojego wystąpienia: All you need is LOVE, ujawniając wyzwania bezprecedensowej współpracy sieci handlowej i operatora logistycznego, opartej na wzajemnym głębokim i rozległym zrozumieniu potrzeb partnera. Sesję zakończył dr George Ninikas, reprezentujący ORTEC Central & Eastern Europe, omówieniem trudności dostaw towarów do domu klienta oraz możliwości optymalizacji ostatniej mili dostawy z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań.
Ostatnia, trzecia sesja okazała się swoistym pojedynkiem myśli shopperowej! Uwagę słuchaczy przyciągnęli i serca podbili: Julia Izmałkowa (psycholog i etnografka, Izmałkowa Consulting) oraz Ken Hughes (ekspert w dziedzinie marketingu i zachowań klientów, Glacier Consulting). Badaczka podjęła zagadnienie relacji klienta z marką za pomocą mediów społecznościowych, obalając sporo obiegowych mitów na podstawie wyników badań. Ken Hughes ujął publiczność zaskakującymi przykładami współpracy marki z konsumentami ze światowych rynków oraz humorem. Oboje potwierdzają: dzisiejszy nabywca oczekuje od marki bliskości (dostępności), możliwie personalizacji swego produktu oraz dostarczenia wyjątkowych przeżyć i doświadczeń w kontakcie z nią. O tym, że zagadnienie jest istotne i zostało podane w znakomity sposób, świadczyła wysoka frekwencja do samego końca prezentacji.
Po zakończeniu części merytorycznej, uczestnicy kontynuowali dyskusje przy lampce wina oraz uczyli się wykorzystywania resztek żywności w gospodarstwie domowym podczas warsztatów Mocni w niemarnowaniu, przygotowanych przez Banki Żywności, partnera społecznego ECR Forum. Warto wspomnieć, że jedzenie pozostałe z cateringu konferencji zostało przez organizatorów przekazane za ich pośrednictwem potrzebującym – Mokotowskiemu Hospicjum Świętego Krzyża.
Wieczorem pierwszego dnia odbyła się ECR Awards & VIP gala, podczas której zostały po raz pierwszy wręczone ECR Awards – wyróżnienia dla projektów opartych na współpracy partnerów w łańcuchu wartości, przekraczającej podstawowe relacje biznesowe. Jej efektem są usprawnienia i rozwiązania, które przynoszą organizacjom wartość dodaną w innowacyjny i unikatowy sposób. Spośród finalistów: Joint Value Creation (Coca-Cola Hellenic i Carrefour Polska), Evolution in planning (British American Tobacco Polska, DHL, ORTEC) i Speed Docking Polska 2015 (Coca-Cola, Danone, FM Logistics, Kompania Piwowarska, Nestle), zgromadzona na bankiecie publiczność wybrała w głosowaniu ten trzeci jako zwycięzcę pierwszej edycji ECR Awards. Gratulacje należą się wszystkim finalistom!
Nieformalną atmosferę podsyciła degustacja wina (Smak&Łyk) oraz inwestycyjnej whisky, przygotowana przez Stilnovisti.
Drugiego dnia, 10 czerwca, uczestnicy ECR Forum wzbogacili się o solidną porcję wiedzy praktycznej. Odbyły się wtedy trzy równoległe warsztaty, poświęcone różnym obszarom rozwoju biznesu. Ken Hughes, który o swej charyzmie prelegenta i wykładowcy przekonał publiczność poprzedniego dnia, poprowadził Shopper Marketing Masterclass, dedykowane specjalistom zajmującym się shopper marketingiem, category managementem, trade marketingiem, marketingiem konsumenckim, zarządzaniem marką, sprzedażą i obsługą klientów. Omówił zróżnicowane aspekty zachowania konsumenta w sklepie oraz wszechstronne czynniki oddziałujące na nie. Jonathan T. Scott, założyciel Center for Industrial Productivity and Sustainability, dzielił się z uczestnikami warsztatu The Sustainable Business podstawami wiedzy o zrównoważonym rozwoju oraz doświadczeniem w mapowaniu procesów biznesowych, ograniczaniem strat w przedsiębiorstwie i wykorzystywaniem skończonych zasobów. To cenna i praktyczna wiedza dla każdego – oby wdrożenie jej było skuteczne! Podczas trzecich warsztatów, Retail home delivery: towards a new world of planning, eksperci firmy ORTEC, George Ninikas, Patryk Fabisiak i Szabolcs Balazs, zapoznali uczestników z trendami w logistyce retail home delivery oraz z różnorodnymi rozwiązaniami wspierającymi realizację ostatniej mili dostawy. Podczas zadania warsztatowego uczestnicy mieli okazję zaprojektować własne plany dystrybucji dla nieeksploatowanego do tej pory na polskim rynku modelu biznesowego, sprawdzić ich wykonalność wykorzystując rozwiązanie ORTEC Routing & Dispatch, a także porównać je z wynikami automatycznego planowania odbywającego się w oparciu o algorytmy dostarczane przez ORTEC. Warto dodać, że zadanie planowania najlepiej wykonali przedstawiciele Frigo Logistics, które zostanie wykonane przez konsultantów/ekspertów ORTEC. Zainteresowanie warsztatami spowodowało, że organizator ECR Forum rozważa kontynuację ich w przyszłości.
ECR Polska, organizator dorocznego ECR Forum, poruszone na konferencji zagadnienia rozwija przez cały rok podczas prac grup roboczych, prowadzonych projektów i szkoleń.
(ź. ECR)