Dodaj ogłoszenie o pracy


O logistyce żywności na WSL

Drogę artykułów spożywczych od producenta, przez operatora logistycznego aż do sklepowej półki prześledzili uczestnicy konferencji pod hasłem która odbyła się dziś w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu. Specyfikę magazynowania, transportu i obsługi dostaw produktów świeżych przedstawili eksperci z firm Fresh Logistics, Hochland Polska i Żabka Polska oraz specjaliści z Instytutu Logistyki i Magazynowania. Ponad 400 słuchaczy – studentów i uczniów szkół średnich, zainteresowanych produkcją, pakowaniem, znakowaniem, transportem, dystrybucją i sprzedażą artykułów spożywczych prześledziło krok po kroku całą drogę produktu z hali produkcyjnej do konsumenckiego koszyka.
Z pytaniem „czy wiesz skąd jesz?” zmierzyli się: Daniel Kosmowski, starszy specjalista ds. logistyki i EDI z firmy Hochland Polska i Aleksandra Paszak, menedżer operacyjna Fresh Logistics, którzy omówili zasady współpracy producenta artykułów spożywczych z operatorem logistycznym. Szczególne warunki przechowywania i transportu produktów świeżych nakładają na obie strony szereg obowiązków i ograniczeń, dlatego konieczne jest przede wszystkim dbanie o jakość relacji, opartych na szybkim i rzetelnym przepływie danych.
Wysokim wymaganiom branży spożywczej każdego dnia starają się sprostać specjaliści ds. logistyki, jak i pracownicy działów obsługi klienta. Aby przepływ informacji pomiędzy wszystkimi ogniwami łańcucha dostaw umożliwiał sprawną realizację zamówień, rozwija się nie tylko narzędzia do elektronicznej wymiany danych, ale także systemy oznakowania opakowań.
O wpływie treści i formy opakowania na decyzje konsumenta i sprawność przepływu towarów w handlu elektronicznym mówił Jacek Pucher – specjalista z Instytutu Logistyki i Magazynowania. Wymogi prawa oraz oczekiwania klientów, chętnie przenoszących zakupy do sieci, nakładają na producentów i sprzedawców żywności w internecie coraz więcej obowiązków, dotyczących dostępności informacji o produkcie i szybkości dostawy. W sprostaniu tym oczekiwaniom pomaga odpowiednie oznakowanie, umożliwiające identyfikowalność produktów spożywczych. Służy ona przede wszystkim bezpieczeństwu konsumentów i sprawności obsługi dostaw. O rosnącej potrzebie odpowiedniego znakowania i monitorowania produktów mówił Grzegorz Sokołowski z Instytutu Logistyki i Magazynowania.
Po omówieniu produkcji, pakowania, znakowania, transportu i magazynowania produktów świeżych, przyszedł czas na zakupy. O ogromnej pracy logistyków, która stoi za rozwojem sieci Żabka Polska opowiadał absolwent WSL, Piotr Wielechowski, Kierownik Działu Planowania Zapasów, Żabka Polska. Aby do niemal czterech tysięcy niewielkich osiedlowych sklepów docierały nasze ulubione produkty, pracownicy centrum logistycznego pilnują nie tylko terminowości realizacji zamówień, ale przede wszystkim jakości dystrybuowanych artykułów spożywczych.  Droga, jaką produkt musi przebyć od wytwórcy do odbiorcy to temat, który powinien zaciekawić każdego świadomego konsumenta. Publiczność, licznie zgromadzona w auli WSL, zasypała prelegentów lawiną pytań, dotyczących nie tylko czynników wpływających na codzienne zakupy, ale także szczegółów dotyczących prognozowania popytu, optymalizacji kosztów czy rodzaju stosowanych w magazynach regałów.
Zainteresowanie logistyką produktów świeżych zaowocowało rozmowami, trwającymi jeszcze długo po zakończeniu konferencji. Wiedza prelegentów, kulisy ich codziennej pracy to szereg imponujących danych, niedostępnych na lekcjach, czy w podręcznikach. Transferowi wiedzy praktycznej i popularyzacji logistyki służy właśnie cykl Logmeeting – spotkania i warsztaty w Wyższej Szkole Logistyki.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.