Holenderski operator intermodalny – spółka ERS Railways obchodziła 25 maja 2014 r. drugą rocznicę obecności na rynku polskim. Uroczystość odbyła się na partnerskim terminalu kontenerowym - CLIP Container Terminal w Swarzędzu, z którego kursują pociągi do Rotterdamu. Obchody rocznicy zbiegły się z wizytą w Polsce królewskiej pary Niderlandów. Król Willem-Alexander i królowa Maxima - zaszczycili swoją obecnością uroczystość w Swarzędzu, przybywając na CLIP Terminal.
Cała uroczystość ERS Railways oraz CLIP Terminal, została zorganizowana przy wsparciu Ambasady Holenderskiej w Polsce oraz przedstawicielstwa morskiego portu Rotterdam. Podczas uroczystości podpisano list intencyjny dotyczący rozpoczęcia kolejnych inwestycji - budowy drugiego terminala kontenerowego CLIP w Swarzędzu, który będzie obsługiwać przeładunki kontenerów na trasie Rotterdam – Poznań. Inwestycja będzie realizowana z udziałem holenderskich partnerów. Jednym z głównych operatorów intermodalnych na nowym terminalu będzie ERS Railways.
W ciągu dwuletniej współpracy - od maja 2012 roku do maja 2014 r. ponad 800 pociągów ERS Railways przejechało pomiędzy terminalami POF/Stena/RSC Rotterdam a terminalem CLIP w Swarzędzu. W tym czasie przetransportowano ponad 25 tys. naczep. W połowie czerwca 2014 r. ERS Railways uruchomił kolejne połączenie kolejowe na trasie Łódź – Rotterdam i tak samo jak pociągi w relacji Rotterdam - Swarzędz, będzie ono obsługiwać przewozy naczep i kontenerów. Wyjazd z Łodzi odbywa się dwa razy w tygodniu w środy oraz niedziele. W sumie obecnie firma oferuje 7 połączeń z Rotterdamem.
- Ciągły wzrost liczby przewożonych jednostek, dał nam możliwość zaoferowania codziennego połączenia pomiędzy tymi niezwykle ważnymi ekonomicznie regionami Europy – mówi Łukasz Witalis general manager ERS Railways Polska.
Wyjazdy w niedzielę pozwalają klientom na uniknięcie problemów związanych z weekendowymi ograniczeniami w ruchu pojazdów na tym korytarzu. To znacznie poprawi planowanie łańcucha dostaw podczas miesięcy letnich, w których obowiązują w Polsce duże ograniczenia w transporcie samochodowym.
Krótki „transit time”
Pociągi ERS pokonuje dystans 1000 km w około 22 godziny (z/do Rotterdamu do/z Polski), co jest konkurencyjne do transportu samochodowego. Krótki czas przejazdu jest zasługą wielosystemowych lokomotyw, które pozwalają na uniknięcie czasochłonnego procesu ich zamiany na granicach. W skład pociągu wchodzą również wagony kieszeniowe, które są przystosowane do transportu naczep standardowych i naczep typu „Mega”, oraz wagony platformowe, przeznaczone do przewozu kontenerów.
Połączenia intermodalnemu ERS Railways jest dobrze przygotowana na nadchodzące zmiany na obszarach mórz Północnego i Bałtyckiego, które to od 1 stycznia 2015 roku zostaną objęte kontrolą emisji siarki - Sulphur Emission Control Areas (SECA) jednocześnie podnosząc koszty transportu krótkomorskiego (szacuje się, iż koszt za TEU wzrośnie o 120 USD). Biorąc pod uwagę krótki czas do wprowadzenia nowych regulacji klienci albo mogą zaakceptować wyższe koszty TEU przy wyborze transportu morskiego albo zdecydować się na konkurencyjne rozwiązanie w oparciu o połączenie kolejowe między Polską i Holandią. W związku z tym ERS Railways liczy na wzrost popytu na swoje usługi w ciągu najbliższych miesięcy.
(red/BT)