GTIN, numer zapisany w kodzie kreskowym, jest najważniejszym standardem w historii łańcucha dostaw, nazwanym przez BBC „jedną z 50 rzeczy, które stworzyły współczesną gospodarkę”. Od czasu jego powstania w 1973 roku ten niepozorny, aczkolwiek potężny symbol znajduje się obecnie na ponad miliardzie produktów. Charakterystyczny sygnał dźwiękowy, który towarzyszy sczytywaniu kodu przy kasie, natychmiast kojarzy się z nowoczesnym sklepem.
GTIN utorował drogę do globalizacji i cyfryzacji handlu. Właśnie dlatego jest to jedno z największych bezprecedensowych osiągnięć w historii handlu międzynarodowego. W końcu niewiele jest w historii takich przypadków, kiedy konkurenci biznesowi spotykają się, by wspólnie rozwiązać rzeczywiste problemy i wprowadzać innowacje. Tom Brady, inżynier, który opracował i zainstalował system skanujący użyty do zeskanowania pierwszego kodu kreskowego w 1974 roku, skomentował to w ten sposób: „Wizjonerskie spotkania założycieli GS1 na początku lat 70 były niezwykle ekscytujące i stanowiły prawdziwe wyzwanie. Jestem zaszczycony, że mogłem obserwować, jak firmy łączą siły i jednoczą się dla wspólnego dobra. Nadszedł czas, aby nowa generacja liderów przemysłu zaproponowała nowe formy standardów, które przez następne pięćdziesiąt lat będą miały moc przekształcenia sposobu, w jaki handlujemy towarami”.
Rewolucja i współpraca
Kod kreskowy na zawsze zmienił sposób robienia zakupów. Każdy z nich może wyglądać podobnie, ale ich moc tkwi wewnątrz. Dzięki globalnym standardom GS1 zeskanowanie kodu pozwala połączyć fizyczny produkt z cyfrowymi informacjami, które płynnie przepływają przez cały łańcuch dostaw. Kody kreskowe – a także dane, które się za nimi kryją – umożliwiają stworzenia bardziej odpornych na zakłócenia i przejrzystych łańcuchów dostaw, od fabryki do sklepu.
Po 50 latach standardy GS1, takie jak kody kreskowe, nadal pomagają w szybkim, wydajnym i bezpiecznym przepływie towarów, upraszczając wszelkie procesy związane z łańcuchem dostaw w niemal każdym sektorze na świecie. Ponieważ jednak konsumenci wymagają coraz dokładniejszych informacji o produktach, nadszedł czas na kolejne innowacje.
Kody nowej generacji
Rozwój kodów kreskowych nastąpił wraz z pojawieniem się kodów dwuwymiarowych (np. matrycowych, takich jak kody QR), które mogą pomieścić znacznie więcej informacji. Te nowe oznaczenia pozwalają zakodować niespotykane dotychczas ilości danych, z których korzystają nie tylko przedsiębiorstwa, organy regulacyjne, konsumenci i pacjenci. I nie chodzi tylko o możliwość połączenia ze stroną producenta.
Nowoczesny kod może np. zawierać link do strony WWW, z której konsument dowie się, czy dany produkt zawiera alergeny, czy jest ekologiczny, a także jaki jest jego ślad węglowy. Ten nowy poziom transparentności pomaga konsumentom podejmować świadome decyzje zakupowe.
- Pół wieku temu konkurenci zjednoczyli się, odłożyli na bok dzielące ich różnice i zmienili na lepsze handel międzynarodowy, opracowując numer GTIN, jeden z podstawowych standardów GS1. Dziś mamy nie tylko potrzebę, ale i możliwości techniczne, by jeszcze raz sięgnąć po ducha współpracy i przywództwa, aby sprostać potrzebom nowego wieku – tym razem w rozwoju gospodarki cyrkularnej – komentuje dr inż. Elżbieta Hałas, Członkini Zarządu GS1 Polska.
Koalicja liderów przemysłu
- Aby wprowadzić tę nową rzeczywistość, GS1 buduje koalicję liderów przemysłu, której celem jest wdrożenie dwuwymiarowych kodów (2D) na całym świecie. Pod koniec 2020 roku GS1 uruchomiło globalną inicjatywę przejścia z tradycyjnych kodów kreskowych na kody nowej generacji. Kluczowymi partnerami są tu najwięksi gracze sektora detalicznego z ponad 20 krajów i regionów, w tym Chin, USA, Australii i Brazylii. Wielu z nich rozpoczęło już lub przeprowadziło z powodzeniem programy pilotażowe. W 2021 roku GS1 Chiny rozpoczęło promocję kodów kreskowych 2D w Państwie Środka. Do projektu przyłączyło się 20 głównych oddziałów, w tym Oddział GS1 Chiny w Zhejiang (Instytut Standaryzacji Zhejiang). Nasza planeta wymaga od nas wszystkich maksymalnego wykorzystania mocy danych do podejmowania mądrych i skutecznych decyzji. Taka okazja trafia się raz na 50 lat – podsumowuje Joanna Redmer, prezes Zarządu GS1 Polska.
Polski akcent w globalnej społeczności
Globalne standardy są obecne na polskim rynku od ponad 30 lat. Wdraża je organizacja GS1 Polska. Sprawdzają się one nie tylko w handlu, ale i wielu innych obszarach działalności, jak logistka, transport czy służbie zdrowia. Liczba aktywnych Uczestników Systemu GS1 Polska przekracza dziś 35 000 firm.
(źr. GS1 Polska)