Raport - Digitalizacja łańcuchów dostaw w środowisku portowym. Wyzwania i możliwości. - jest podsumowaniem dotychczasowych prac badawczo-rozwojowych, poświęconych możliwościom wykorzystania standardów GS1 w środowisku portowym, realizowanych przez GS1 Polska we współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Logistyki i Magazynowania (ILiM) w latach 2018-2020.
W raporcie opisane zostały zarówno wyniki prac koncepcyjnych, jak i wdrożeń pilotażowych, które są odpowiedzią na wyzwania, przed jakimi staje środowisko portowe. Obejmują one zarówno realizowane projekty międzynarodowe, jak i podjęte działania optymalizacyjne, potwierdzające korzyści związane z wdrażaniem standardów GS1 w digitalizacji procesów portowych, a także intermodalnych łańcuchów dostaw. Przykładowo, w Porcie Hamburg, dane pochodzące z systemów obserwacji oraz systemów meldunkowych interpretowane są na interaktywnej, elektronicznej mapie przez zespół dyżurujący. Wszystkie informacje są możliwe do odczytania na interaktywnym stole i ekranach. Z kolei w Porcie Rotterdam wdrożono system Vessel Notification 2.0, za pomocą którego można przesłać wszystkie obowiązkowe powiadomienia o statkach do kapitanów portów i służb celnych. Wykorzystanie w tym systemie standardu EPCIS umożliwiło udostępnianie informacji o zdarzeniach dotyczących ruchu towarów i ładunków, ich zgrupowań, liczby czy dat.
Raport podkreśla, że digitalizację procesów portowych wspiera wdrożenie obiegu dokumentów i danych między przewoźnikiem, operatorem intermodalnym a terminalem kontenerowym, a także obiegu awizacji miejsca kontenerowego. Wprowadzenie standardów identyfikacyjnych GS1 umożliwia szybkie uzyskanie interoperacyjności między systemami informatycznymi w całym łańcuchu dostaw.
- Zastosowanie standardów identyfikacyjnych i komunikacyjnych ma szczególne znaczenie przy wymianie danych między środowiskami portowymi różnych krajów. Podjęta inicjatywa budowy międzynarodowej platformy przetwarzającej dane w tym sektorze wskazuje, jak istotną kwestią jest łatwy i cyfrowy dostęp do wiarygodnych danych logistycznych w transporcie morskim i śródlądowym – komentuje Agata Horzela, Menedżer ds. TSL w GS1 Polska.
Prace badawcze i wdrożeniowe realizowane przez Łukasiewicz – ILiM na zlecenie GS1 Polska potwierdziły szereg korzyści, jakie niesie implementacja standardów GS1 oraz pozwoliły określić zakres dalszej digitalizacji łańcuchów dostaw w środowisku portowym.
Pełna wersja raportu jest dostępna tutaj: https://cutt.ly/sEjh7YX
(źr. GS1 Polska)